Menyer, matsedlar & middagstips

Nyårsmat, femrätters

2007-12-07 18:45 #0 av: LinneaK

Vi ska bjuda ett gäng kompisar på femrätters nyårsmiddag.

Planen är:

Förrätt 1: "Sandwich" med grovt hasselnötsbröd och smaksatt färskost.

Förrätt 2: Soppa. Behöver er hjälp här! En vegetarisk soppa ska det vara, gärna lite festlig. Inte svamp eftersom vi ska ha det i huvudrätten och inte Creme Ninon eftersom min man inte gillar ärter :) Kanske tomat eller lök? Ska gärna gå att kombinera med ett vin som också funkar till sandwichen men det är inget absolut måste.

Huvudrätt: Älgbiff för köttätarna, god gryta med fejkkyckling, svamp mm för vegetarianerna. Potatismos med chevre.

Efterrätt 1: Citronglass 

Efterrätt 2: Tiramisu

Har ni några bra idéer angående soppan eller några övriga synpunkter? 

Anmäl
2007-12-07 19:33 #1 av: Anne

Jordärtskockssoppa kanske? Supergott, och lite annorlunda. :)

Anmäl
2007-12-07 20:29 #2 av: MaMaMade

Vad var jag också tänkte på...de små knölarna är ju så *underbart goda*!

Anmäl
2007-12-07 20:35 #3 av: Pernilla

Håller med!!! Och inte så svårt att göra... hm.. nyår har jag inte ens börjat tänka på, kanske dags för det nu!

Anmäl
2007-12-07 21:01 #4 av: [Asta]

Håller med om jordärtkockssoppa - jättegott. Avocadosoppa - också väldigt gott. Ädelostsoppa - supergott.

Anmäl
2007-12-07 22:35 #5 av: LinneaK

Jag gillar jordärtskockor, min kräsna man har aldrig provat, men vi får göra en testomgång och se om han godkänner det.

#4 Avocado äter han inte (suck). Ädelostsoppa låter spännande, har du något recept? 

Anmäl
2007-12-07 22:58 #6 av: [Asta]

Jag har ett recept här.

Man får väl skippa några saker för en vegetarian.

Anmäl
2007-12-07 23:04 #7 av: Liss

sparrissoppa och nässelsoppa är toppen. men kanske inte passar riktigt till resten.

Anmäl
2007-12-08 00:58 #8 av: LinneaK

Tack Asta! Den hamnar på testa-listan.

#7 Mmm, nässelsoppa hade absolut funkat, men jag har inga nässlor hemma. Har aldrig sett det i affären heller.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.