Annons:
Etikettfågel
Läst 3556 ggr
Ixatrixa
12/16/07, 3:33 PM

Kycklingfärslimpa

Sitter just och knaprar på några knäckemackor med kycklingfärslimpa på.

Har ni inte provat att använda kycklinfärs så kan jag varmt rekomendera detta.

Häll cirka 4 deciliter mjölk i en bunke.

2 deciliter ströbröd

2 tesked salt

1 halv tesked vitpeppar

1 riven lök

3 hackade vitlöksklyftor

Några nypor Italiensk salladskrydda

Låt detta stå och dra en stund och blanda sedan i:

cirka 800 gram kycklingfärs

1 ägg

Smöra en form och lägg i smeten som du formar som en limpa strö lite ströbröd över limpan

Grädda limpan tills den är gyllebrun och fin i 200 grader.

Serveras med hemlagat mos och en riktigt smakrik grönpepparsåsFlört

Annons:
Honestyisdead
12/16/07, 6:43 PM
#1

Låter gott Glad

bubbelbubbel
12/17/07, 6:14 PM
#2

Det låter verkligen jättegott!

Jag har aldrig använt kycklingfärs till något, men jag tror jag ska börja med det. Glad

Kanske kan lura sambon så jag får äta mer kyckling, utan att han märker det *fniss*

Kokoskorven
12/17/07, 11:14 PM
#3

Låter gott, ska testas hm hur gör man grönpepparsås? Glad och hur länge i ugnen 30 minuter? 45? Kyckling vill man ju inte gärna ha rosa.

Ixatrixa
12/21/07, 11:52 AM
#4

#3 Jag brukar göra en enkel gräddsås som jag smaksätter med mycket nymald grönpepparGlad

Skulle tippa på 35-40 minuter i ugnen beror lite på om du ställer in den i kall eller varm ugn.

Ett hett tips är att tillaga den dagen innan och sedan äta den dagen därpå då det oftast har hunnit bli bättre smak på den då. Potatisgratäng är ju också en sådan sak som ofta mår bättre av att serveras efter den ha fått stå och mumma till sig lite ett dygn.

Man kan servera den rustikt med spritsad Pomme duchess det vill säga potatismos med några äggulor i.

Spritsa en fyrkant i en smord form och skär skivor av limpan och lägg dessa i mitten gratinera.

En god sallad och såsen till blir fantastisktGlad

Upp till toppen
Annons: