Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 2199 ggr
Anne
12/6/07, 11:42 AM

Uppdrag granskning: köttfärsfusket

Såg ni uppdrag granskning? Det finns annars på www.svt.se - och det är riktigt, riktigt obehagligt tycker jag.

Annons:
Honestyisdead
12/6/07, 12:51 PM
#1

Hur hittar jag till uppdrag granskning?

Anne
12/6/07, 2:08 PM
Honestyisdead
12/6/07, 4:55 PM
#3

Men herregud! Ska aldrig mer handla där!
De till och med plockar upp mat från golvet och paketerar om!!!

Där fick man för att ha varit en trogen kund!

Anne
12/6/07, 5:20 PM
#4

det tråkiga är väl att det knappast bara är de här fyra butikerna som gjort så här.

 Fast är det nånstans det lär vara säkert att handla köttfärs just nu så är det nog Ica :) De verkar verkligen ta tag i det här, och det är ju bra. Men snacka om förtroendekris…

Honestyisdead
12/6/07, 5:22 PM
#5

Ja det är säkert en massa ställen som gjort så. Man blir lite rädd för vad dom egentligen kan lura i en.

Maria
12/6/07, 5:55 PM
#6

Jag tror inte bara att man ska hänga ut ICA. Nu var det ju just denna kedja i programmet. Det är nog ganska utbrett fusk i de flesta butiker. Jag tror man får lita till sitt goda omdöme och "lukt o smak".

Det är bra att man uppmärksammar problemet men personligen tycker jag att man gör alldeles för mycket skrämselpropaganda i medierna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pernilla
12/6/07, 6:02 PM
#7

Det är som vanligt; LUKTA och SMAKA och TITTA PÅ FÄRGEN och lita på ert eget omdöme. Är mjölken sur så är den det även om bästföredatumet inte gått ut. Och är den INTE sur så går den att använda även om datumet går ut.

Fast hur vet man om något legat på golvet???? Yuck…

Honestyisdead
12/6/07, 6:25 PM
#8

Det är ganska svårt att se på och smaka på t.ex kyckling som de marinerat kraftigt och sedan grillat.

Och precis, hur vet man vad som legat på golvet ;)
Egentligen är det precis samma sak med restaurang. Man väntar sig inte att dom spottar i maten, men vem vet, någon sjuk kock finns det säkert.

Kokoskorven
12/6/07, 10:58 PM
#9

Jag finner inte ord för snusket. Jag jobbar hos en konkurent till Ica och jag har ALDRIG sett något liknande!

Att systematiskt lura kunder på detta vis är både olagligt och omoraliskt. På mitt jobb har vi så sträng egenkontroll att det ibland blir skrattretande, men hellre det än Icas moral.

Så, vad kan vi göra? Ser att de redan är polisanmälda av kommunerna, vad det nu leder till…

Köp ett paket kött på Ica, gå tillbaka och kräv deras garanti, 200 % tillbaka…om alla kunder gör det så kostar det dem lite!

Till skillnad från vad #6 tycker så tycker jag verkligen att de ska hängas ut!

jn84
12/6/07, 11:23 PM
#10

Jag är rätt övertygad om att det här är ett fusk som inte bara förekommer hos Ica. Själv köper jag ogärna kött hos Willys, hur "nytt" det än står att det är. De yttersta delarna är alltid fina, men delarna man inte ser är ofta grå-gröna och luktar skunk :S

Däremot har jag själv "kännt av" fusk hos Ica. Dom hade mååånga rostbiffar som gick ut samma dag jag tänkte handla. Då tyckte jag att de gott kunde ge mig rabatt eftersom det var så kort datum (hel bit i vacuumförpackning). Men icke, han plockade in alla rostbiffar bakom disken istället. Är rätt säker på att han skar upp, märkte om och sålde till högre kilopris. Har dock inga bevis, bara en känsla…

Honestyisdead
12/7/07, 5:58 AM
#11

Jag tror inte heller det bara är ICA som misskött sig grovt.

Bjornen
12/7/07, 8:53 AM
#12

Största problemet är att folk inte har någon egen känsla för om maten är ätbar eller inte. Alltför många litar på datumstämpeln och efter datumet är det inte ätbart. Många matvaror kan vara ätbara lång tid efter bästföredatum. De flesta matvaror är ofarliga att äta om de är gamla, det är bara smaken som inte är så god. Det kan vara torrt eller härsket, men helt ofarligt att äta. Köttvaror är dock känsligare och kan vara farligt att äta om det är surt.

Hur länge en vara är ätbar beror mycket på hur de förvaras. Ofta blir många matvaror felaktigt behandlad från köttdisken och hem. Tänk köttfärsen som ligger i kundvagnen i en varm butik en tid innan den kommer hem i kylskåpet. Många gånger kan köttfärsen skadas mera från kyldisk till kylskåp än några dagar i kyldisken. Denna årstid kanske den inte skadas av transporten hem, men under sommaren kanske den blir liggande i en varm bil ½-1 timme också.

Använd sunt förnuft och lär er använda egen känsla för om maten är ätbar eller inte. Läs inte för mycket på datumstämpeln.

Anne
12/7/07, 11:18 AM
#13

Nej, jag tycker att det största problemet är att några av Sveriges största affärer bryter mot livsmedelslagen, och riskerar människors hälsa bara för att tjäna pengar.

Inte att de säljer ev. dålig mat - faktiskt. Där håller jag med om att man ska lita på sin egen näsa, och sitt sunda förnuft.

Annons:
Sovgott
12/7/07, 12:30 PM
#14

I min närbutik (WILLYS) sätter dom stora orange "kort datum"-lappar på köttet om det står att bäst före-datumet är idag el imorgon, och så sänker dom priset med 30-50%. Gör dom så i era matbutiker också?

Anne
12/7/07, 2:31 PM
#15

Vår coop gör så. Min andra närmaste butik är just Ica Maxi Nacka och det var en av de fyra.. och de gör inte så, som alla nu vet. :)

Maria
12/7/07, 2:53 PM
#16

Jag handlar alltid på Ica Kvantum i Frölunda Göteborg och kommer nog att förbli en trogen kund då jag har fullt förtroende för denna butik. Även den mindre ICA butiken på Axel Dahlströms torg har en enormt fräsch köttdel med egen chark så även där blir jag en trogen kund.

Synd att några få ska förstöra för så många…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
12/7/07, 3:44 PM
#17

Håller med Anne.

Problemet är egentligen inte enbart att man skall kunna lite på stämplarna osv, precis som Björnen och Anne säger så måste man ju även ha lite självkritik.

Luktar maten kasst så kvittar det ju om den är ok enligt datumen, då hade jag ändå inte ätit den, och det bör inte andra heller göra.

Det som är riktigt illa är att man däremot fullt medvetet bryter mot en lag, som faktiskt finns till av en anledning (de flesta lagar gör ju det…). Och jag är också skapligt säker på att det inte bara är ICA och inte bara dessa 4 ICA som gör detta. Nu har man dock gjort ett reportage om dessa och det enda jag eventuellt saknar är om man kontrollerat andra butiker också och de skött sig - då hade jag velat ha fram det också i undersökning. Troligen är det ju dock några anställda på de här ställena som fått en skaplig peng för att hjälpa till med tips och kameror. Dock i ett gott syfte så jag missunnar inte dem, oftast är sådant här mer effektivt än att skapa konflikt med chefen.

Skall bli intressant att se vad anmälningarna leder till. Inte för att det är säkert att det blir bättre, men böter är rimligt att anta vilket det på sätt och vis om det drabbar rätt personer innebär att delar av den vinst de gjort på detta försvinner.

Givetvis finns det mer kännbara straff, och det är ju om ICAhandlarnas förening utesluter de 4 handlarna, då kan de inte driva vidare sin rörelse. Risken är ju dock att det även går ut över anställda som inte har med det hela att göra…

mvh Martin

jn84
12/7/07, 7:44 PM
#18

#12 Nä, jag tycker inte största problemet är folks känsla för ätbar eller icke ätbar mat. Om jag köper en köttfärs som har "bra datum" kanske jag inte har lika bråttom hem med den som jag skulle ha med en köttfärs som är på väg att gå ut. Och givetvis håller köttfärsen kanske bättre i kyldisken i affären än hemresan, men fortfarande så måste hemresan göras och en då redan gammal köttfärs klarar inte den lika bra som en färsk..

#14 Vår Willys sänker också varor som är på väg att gå ut. Jag köper ofta såna och skickar in i frysen direkt. Men det fina med sån märkning är att man själv kan välja om man vill köpa något som är på väg att gå ut, man blir aldrig lurad som på Ica (och säkert många andra med).

jn84
12/7/07, 7:45 PM
#19

Kan ju tillägga att Ica just nu förmodligen är det allra säkraste stället att handla köttfärs på ;)

Tatsu
12/7/07, 9:44 PM
#20

Tänk om vi skulle se hur det går till i många restaurangkök och bagerier, jag tror inte att man skulle äta deras mat eller bröd då.

Att de fifflar med datum på kött i butiker är fruktansvärt, man kan ju bli matförgiftad.Men hur kunde de filma i charken, hygienzon får ju inte passeras av folk utifrån, hur fick de in en dold kamera?
Jag är alltid rädd för att färsen ska vara dålig, det minsta lilla det luktar konstigt av den kokar jag den till hundarna.
Jag slänger också ganska mycket mat eller går tillbaka till affären om det luktar konstigt och datumet inte har gått ut.
Om butikerna varje kväll innan stängning eller på morgonen efter sålde ut kvarvarande parti  med kort datum, så är det upp till konsumenten om de vill äta maten och de blir av med maten. Men att vi ska betala fullt pris för kanske otjänlig mat det är oacceptabelt, hur ska man kunna veta att det är färskt, be dem öppna och man får lukta i butiken?
Om det är så som det framkom i programmet, varför har ingen anställd skvallrat tidigare, det lär ju vara ganska många butiker som kör med samma teknik,någon måste ju kunna försäga sig.

Annons:
marwes
12/7/07, 11:02 PM
#21

Jag kan säga att det är så att man inte äter på så många ställen när man har sett hur det ser ut bakom. MEN, det som de visade på Uppdrag granskning, något så illa har jag inte sett när jag varit ute på kontroll.

Kokoskorven
12/7/07, 11:30 PM
#22

#21 Nä precis, som jag har sagt innan. På 20 år har jag inte sett något liknande. Det är så skrämmande. Och Ica : Vi är störst, vackrast och bäst!

Jag har blivit erbjuden ett flertal gånger att "gå över" till dem, varit frestad…men stannat…nu är jag tacksam…

marwes
12/7/07, 11:33 PM
#23

Jag har inte sett det på ICA butiker heller, och jag skulle inte påstå att konkurrenterna klarar sig bättre på kontroll

Kokoskorven
12/8/07, 12:58 AM
#24

Att ingen kan ta till sej att Ica har åkt dit är ganska makalöst…

jn84
12/8/07, 1:09 AM
#25

#24 Ica sitter ju i skiten efter det här.

Men jag köper ändå hellre min köttfärs där än på den Vi-butik vi har här… Icas ser iaf fräsch ut tillskillnad från den som finns i Vi-butiken.

Kokoskorven
12/8/07, 1:30 AM
#26
Illan
12/8/07, 8:54 AM
#27

#12 Jag håller helt med dig! Vad har hänt med det egna ansvaret? Är det ingen mer än jag som förfasas över det oerhörda SLÖSERI det är att slänga helt ätbar mat??? Bara för att ngn lag säger att köttfärsen ska ätas inom si eller så många timmar så ska vi KASTA fullt ätbar mat? Jag hörde en ICA-chef som förklarade hur de malt köttfärs på eftermiddagen och märkte den. Men sedan eftersom den bara legat där i fyra timmar så märktes den om dagen efter. HELT OK enligt mig. Det är ju inget fel på färsen.

Har det inte gått lite väl långt nu? Vi är bortskämda och skiter i hur vi överutnyttjar vår jord. Inte nog med att vi äter för mkt kött - vi slänger dessutom fullt ätbart kött. Skrämmande.

Annons:
Honestyisdead
12/8/07, 4:14 PM
#28

Illan, man ska följa lagen.
De får mer än gärna sälja gammal färs, men då ska det stå att den är det också.

jn84
12/8/07, 5:07 PM
#29

#28 Håller helt med Hera!

Det fruktansvärda i det hela är ju lögnen, att de ändrar datumet, vilket inte är okej. För det är att ljuga.

april4
12/9/07, 7:46 PM
#30

Det är inte bara köttfärs som är ommärkt. Idag gick det att läsa i Aftonbladet att på fläskfilén hade dom bytt datum 3 ggr och alla lapparna satt kvar + att dom hade ändrat vikten. Jösses så svinigt.Förvånad

jn84
12/10/07, 12:03 AM
#31

#30 Jo, dom lär ju inte bara fuska med just köttfärsen. Inte ens bara i köttdisken..

Olle_S
12/10/07, 2:56 PM
#32

#27

Skitbra Illan. Den stora skandalen här handlar ju inte om att Ica säljer kött som gått ur datumet, utan att vi vaggats in i en renhetshets där bäst före datum utgör någon form av helig gräns. Där folk säger "oj oj oj, stackars mig, tänk om jag har råkat äta gammalt kött."

Jag är inte vegetarian eftersom jag inte pallar trycket, men det finns inget som gör mig surare än när vi dödar djur och sedan slänger köttet. Helt sjukt. Och på fullaste allvar - hur ofta hör vi om folk i Sverige som faktiskt blir sjuka av för gammalt kött.

Vi är bortskämda helt enkelt. Folk är upprörda för att  vissa får äta kött som legat en dag för länge. Så vilken hänsyn tar vi till alla djur vars liv offras för att sedan slängas när en enda dag gått över bäst före datum? Det är en sak om köttet verkligen blivit ruttet, men om nu inte folk märker någon vidare smakskillnad och inte några mängder folk blir sjuka - vad är problemet?

Honestyisdead
12/10/07, 3:31 PM
#33

#32 Det är FORTFARANDE inte det gammla köttet folk blir sura över, utan felmärkningen, som både bryter mot lagen och LJUGER! Så länge de skriver på köttet hur gammalt det är är det OK, och sålänge dom sänker priset. Men att ändra datum på det är INTE OK! Lögner är inte OK.

Sedan var det ju inte bara datumet som var felet, de packade in kött som legat på golvet, de malde ner kött som luktade illa eller marinerade det och grillade kycklingar som var gammla!!!

Kan inte min vildaste fantasi tro på att NÅGON tycker det är ok.
Eller finns det faktiskt folk som gillar att bli vilseledda?

Olle_S
12/10/07, 3:49 PM
#34

#33 Nej, det är klart att det inte är okej att konsumenter vilseleds, men blir ändå surare över att kött som går att äta slängs än att det felmärks. Skapligt mycket större problem i min värld.

Annons:
Maria
12/10/07, 4:03 PM
#35

Håller med både Olle och Hera var och en på sitt sätt.

Litar fortfarande bäst på min egen näsa, smak och mitt omdöme…

Kan fortfarande inte begripa hur detta kunde bli så stort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/10/07, 4:15 PM
#36

#35 Om man marinerar köttbitar i kraftig marinad kan man inte lita på sin näsa eller smaksinne.

Jag vill kunna lita på det jag köper. Och jag förstår definitivt hur det kunde bli så stort. Folk accepterar inte lögner helt enkelt. Och mat som legat på golvet? Tycker du inte att det är ngt att bli upprörd över, då du undrar hur det blev så stort?

Maria
12/10/07, 6:39 PM
#37

#36 Skulle aldrig falla mig in att köpa färdigmarinerade köttbitar och håller med dig om att jag inte kan lita på smak eller lukt där men då kommer mitt omdöme in i bilden…

Jag tycker det finns så mycket annat att bli upprörd över så här i Juletid. Människor som svälter, inte har någon bostad etc. Det kallar jag problem…

Jag förringar inte detta snusket men tycker ändå att det har tagit stor plats i nyhetsmedia…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/10/07, 6:54 PM
#38

#37 Svält och dyl finns hela året. Så det är inget jag tänker mer eller mindre på vid jul.

Jajja, jag tycker iaf att det är bra att det tagit plats, för detta är viktigt för mig :)

Kokoskorven
12/12/07, 10:53 PM
#39

Jag bara måste dela med mej :) Jag fick detta mejl idag:

ICA chefer i protest efter köttfärs skandalen.

Dom hotar med bojkott av SVT.      
Här blockerar dom infarten till SVT's parkeringsplatser

Martin
12/12/07, 11:34 PM
#40

Tycker att det är bra med granskande reportage, även om jag inte är jätteförtjust i just detta, eftersom att jag vet ungefär hur ett par tidigare reportage varit gjorda.

Journalistik för mig handlar om att ta fram både för och emot. Inte enbart att vinkla det mot en sida som säljer.

Det är en viss journalist mycket duktig på att göra.

mvh Martin

Liss
12/13/07, 7:47 PM
#41

Har inte läst så många inlägg, så säger bara min egen åsikt.

Jag jobbar på Ica Maxi, fast med blommorna (annat företag) Men jag är bakom kulisserna och ser vad som sker bakom. Dem är jätte noga där jag jobbar, kastar jordgubbar jag tyckte såg skit goda ut! men neeh, dem var dåliga! Dem kastar direkt när något är dåligt och har aldrig någonsin sett att dem skulle packtera om.
Dem säljer deusutom kött tex som går ut samma dag, men med sänkt pris pågrund av det. Så då vet man ändå vad man köper.

Jag vet också att andra butiker håller på med de här förutom Ica isf. Min mor har jobbat mycket på lagret i butiker och sett en hel del.

Men de är äckligt och vidrigt de vissa ica butiker gjort och även andra butiker sysslar med!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Maria
12/14/07, 3:05 PM
#42

Läste om en läkare som uttalade sig om allergier bl.a som är ett stort i-landsproblem. Han sa att livsmedelsinsustrin har gjort en stor del av vår föda steril…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kokoskorven
12/16/07, 12:35 AM
#43

#42

Nu var det kanske så att uppdrag granskning mer tog upp att Ica bröt mot lagen…

Maria
12/16/07, 11:16 AM
#44

#43 Självklart förstår jag innehållet i programmet och självklart ska man inte bryta mot lagen och jag tycker det är bedrövligt att det går till på detta sätt.

Tråden är lång och därför kan man kanske vinkla sina funderingar lite och därför pratade jag lite om hela vårt "sterila" samhälle… som kanske inte har gynnat oss människor i längden.

Borde kanske ha skapat en fråga i en egen tråd. Ber om ursäkt…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bubbelbubbel
12/16/07, 12:27 PM
#45

#44, jag tror det ligger mycket i detdär.
vi är så vana vid att få allt, just som du säger, sterilt, att en enda bakterie kan slå ut oss.
det är egentligen vansinnigt att folk är så pass renliga att dom blir sjuka av allt.

men som sagt, det är väl ett sidospår :)

marinelady
3/9/08, 4:21 PM
#46

Hm inte behöver man oroa sig…hetta upp maten över 100 grader så finns få (alltså inga) bakterier som har sitt tillväxt maximum runt männsklig kroppstemperatur kvar i maten. Problem solved…

Upp till toppen
Annons: