Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 4667 ggr
Anne
11/19/07, 8:42 PM

Dessert utan laktos?

Jag har fått hjärnsläpp. Kan INTE för mitt liv komma på några smarriga desserter - utan laktos. Kan ni? :) Gärna lite vintermysiga sådär, så fruktsallad känns inte så kul…

Annons:
Pernilla
11/19/07, 9:56 PM
#1

Hmmm. Jättesvårt.  Någon lyxigare hemgjord sorbet? Servera med någon bakad frukt med juliga/höstiga kryddor. Eller… nä, det här var jättesvårt.

irode
11/19/07, 10:55 PM
#2

Om det skall vara glass går det bra att använda kokosmjölk tillsammans med findelat ananas och choklad/nötter till en läcker hemlagat glass.

[Asta]
11/19/07, 11:01 PM
#3

Man kan ju göra varm hallonsoppa  eller annan bärsoppa och ha biscotti eller andra skorpor till.

Eller ananas, rabarber eller annan frukt med marängtäcke. Varmt då alltså. Gillar man kokos kan man blanda det i marängen.

Anne
11/19/07, 11:48 PM
#4

Där sa du nåt irode, jag har ju gjort kokosglass förut på kokosmjölk, och det blev supergott.. det till ugnsbakad frukt, typ ananas? Hey.. det skulle kunna funka. Får fundera vidare lite på det :)

Tack alla!

Aelsklinn
11/21/07, 8:40 PM
#5

Det finns ju väldigt bra laktosfria produkter från Valio. Då kan du göra precis vad du vill, men byta ut de vanliga mjölkprodukterna mot dem istället.

feiner
11/23/07, 5:36 PM
#6

Jag är laktos intolerant men det har aldrig begränsat mig när det gäller egenkomponerat. Snarare när jag är ut på fik och matställen. Det går att ta ett vanligt recept av vad man vill ha och byta ut smör/margarin mot laktosfritt och mjölk/grädde mot laktosfritt eller havre eller vatten alternativ. Smakar inget annorluda i min smak. Mina vänner kanske är ödmjuka men har inte fått något klagomål heller. Idag finns massor av produkter i handeln som ersätter originalet. Ja som #5 säger.Glad

Annons:
Anne
11/23/07, 7:54 PM
#7

Ja, ersättningsprodukter finns ju, men jag tänkte att det vore kul att göra något som är naturligt laktosfritt. Jag vill gärna att min kompis ska känna att jag inte gjort något "just för hennes skull", för det tror jag inte hon är bekväm med, utan hellre då något annat. Men jag lutar nog åt kokossorbet, och kanske just ananas. Ananaspaj, kanske.. hmm. :)

mamida
6/4/08, 9:06 AM
#8

Det finns goda glassar, t.ex. tofuline som alla kan äta! eller en paj med mjölkfrittmargarin i skalet + bär som fyllning. Tofuline vaniljglass till eller oatly vaniljsås. lika gott som vanlig, alla kan äta samma.

pannacotta på imat grädde+gelesocker multi. jätteenkelt och gott, bär till. Alla kan äta samma.

angelica75
9/14/08, 2:44 PM
#9

Smakade en god kladdkaka i fredags på ICA Celiakiföreningen var där. Kladdkakan är både glutenfri och laktosfri(ev mjöljfri) + att det fanns laktosfri grädde. Detta ska jag köpa så jag har hemma. Jag och min dotter på 12 är laktosintolerant.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

clivia
9/15/08, 1:11 PM
#10

Mmmm, kokosglass! Om du vill ha ananas till så kanske det här kan passa: stek anansskivor i smör (nähä - men olja går säkert lika bra). Sen när de har fin färg slår man över lite god rom och en sockerlag kokt med en stjärnanis i, och så låter man det puttra ihop lite. Mumselimums!

Anne
9/15/08, 1:25 PM
#11

Åh så gott Clivia! Nu blev jag sugen.. :)

clivia
9/15/08, 1:54 PM
#12

Mmmm. det är verkligen gott med den där ananasen. Har vänt upp och ner på hela huset så jag vet inte var jag har det exakta receptet - men du fixar säkert att härma ändå! Man kan ju experimentera med fler kryddor också - för ett par veckor sen lagade jag till en rabarberpaj med både svartpeppar och kanel och stjärnanis…

Upp till toppen
Annons: