Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2567 ggr
AnnaF
2007-12-17 17:24

Mitt bästa julgodis! - Recept

VIlle bara dela med mig av mina två bästa julgodisrecept som kan varieras helt efter egen smak.

Fudge

2 deciliter socker

1 deciliter grädde

50 gram smör eller margarin

100 gram choklad

Koka socker, grädde och smör cirka 5 minuter, får inte brännas eller bli brunt. Rör därefter ner den hackade chokladen tills den smält. Häll upp i en brödform med bakplåtspapper i.

Det fina är att man kan använda vilken choklad som helst och att den går jättefort att göra, inga kladdiga kulprov heller. I år har jag gjort en med vit lemon-lime choklad och en med mörk choklad med hallon smak. Den blir len och kämig och underbar, ganska söt men så god.

Ischoklad

100 gram choklad

50 gram kokosfett

1 ägg

Smält kokosfett och choklad i vattenbad, vispa upp ägget under tiden. Ta av chokladen från vattenbadet och låt svalna några minuter, sedan vispar du ner ägget och häller upp i ischokladformar.

Detta recept kan självklart också varieras med olika sorters choklad, ägget gör att ischokladen blir en liten aning seg och kolaaktig, mums. Tänk mörk choklad med krossade polkagrisar eller ljus choklad med hackade nötter, eller en skvätt Grand Marnier, möjligheterna är obegränsadeRäcka ut tungan bara fantasin sätter gränser.

Lycka till!

Annons:
DesK
2010-03-27 11:56
#1

Två lättgjorda och trevliga recept på hemgjort godis, som passar lika bra till påsk Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: