Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 4313 ggr
KaptenKarin
12/30/07, 11:58 AM

Recept på gratinerad hummer till nyår!

Det här är en av mina absoluta favoriträtter. Gillar ni hummer och ost så prova det här! Skrattande

4 personer

Du behöver:

2 stycken humrar 400-500 gram

100 gram färska champinjoner

2 matskedar konjak

Sås:

2 matskedar smör

1 matsked mjöl

3 deciliter vispgrädde

2 äggulor

½ deciliter riven ementalerost (jag använder finsk)

½ kryddmått vitpeppar

½ tesked salt 

Sätt ugnen på 275 grader. Dela hummern på längden, plocka ur allt kött även klorna. Hacka köttet till cirka 1 centimeter stora bitar och lägg i en skål. Skölj ur skalen (det goda ska ligga i dom sen). Skär champinjonerna i lika stora bitar. Koka champinjonerna i konjaken tills konjaken har kokat in, lägg i hummerköttet och låt det ånga med under lock

Sås:

Fräs 1 matsked smör tillsammans med 1 matsked mjöl, späd sedan med grädden och låt koka i fem minuter. Tag av kastrullen från värmen och ha i osten och 1 matsked smör. Smaka av med salt och peppar och ha i äggulorna det sista du gör.

Gratinering:

Lägg en strimma sås i botten på varje skal, fördela sedan hummer och champinjonblandningen i skalen och häll sedan över resten av såsen. Toppa med lite ost och ställ in i ugnen. Låt stå i ugnen i 8-10 minuter, servera sedan som exempelvis förätt.

Annons:
MaMaMade
12/31/07, 10:22 AM
#1

Oh, låter gott! De hade färsk hummer på ICA men dyrt och så känner jag nästan ingen smak för närvarande så det vore att kasta pärlor för svin.

KaptenKarin
12/31/07, 11:08 AM
#2

Haha, jag förstår vad du menar! Är jätteförkyld men vi köpte en fryst för 50 kronor på 300 gram nåt. Det räcker ju när man bara ska ha det som förätt.

Gott nytt år!

Åsa S
12/31/07, 10:08 PM
#3

Verkar vara samma recept som farsan använder (från en gammal Allt om mat från 70-talet som han kör med varje år) och det är lika gott varje år. I år var hummern köpt på Lidl, fryst 350 grammare för runt 49 kronor styck och de var jättefina och fulla med kött.

KaptenKarin
12/31/07, 10:33 PM
#4

Ja våran familj har också kört det varje år. Vi skulle till Lidl och köpa men när vi kom dit var det slutsålt Rynkar på näsan Nu har hummern för i år ätits och den blev mycket lyckad!

Gott nytt år!

KaptenKarin
1/1/08, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tänkte slänga in en bild på gårdagens hummer, gjord efter receptet ovan.

Upp till toppen
Annons: