Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 3350 ggr
Flower12
1/4/08, 5:33 PM

kladdkaka

hej!!

Tänkte fråga om olika recept på kladdkakor. och när ni bakar, brukar ni till exempel ha florsocker ovanpå , choklad i och kanske ett lager med choklad ovanpå, eller riven citronskal? skriv hur just du brukar baka din kladdkaka!

Annons:
TinaH
1/6/08, 7:34 AM
#1

KLADDKAKA

1 stycken

200 grader

2

Ägg

3 deciliter

Strösocker

4 matskedar

Kakao

1 kryddmått

Salt

1 ½ deciliter

Vetemjöl

1 deciliter

Smält smör

Gör så här:

1: Blanda alla ingredienserna i en bunke, rör ihop till en jämn smet.

2:  Smörj och bröa en form med löstagbara kanter.

3: häll i smeten

4:  Grädda kakan mitt i ugnen cirka 30 minuter, kakan skall vara hård och knaprig uppe på och geggig koncistens undertill.

Sedan kan man garnera med florsocker och riesenchoklad, eller köpa "sprutgrädde" och garnera med.

Lycka Till!

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Flower12
1/6/08, 9:08 PM
#2

tack detska jag prova

Hatasallad
2/25/08, 3:40 PM
#3

Hur får man den kladdig? Jag får bara en vanlig tråkig chokladkaka….

AndreasS
2/25/08, 3:59 PM
#4

#3 sänk värmen cirka: 175 grader och korta av gräddningstiden med cirka 5 minuter.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Pernilla
2/25/08, 4:22 PM
#5

Rivet citronskal hade jag inte hört talas om till kladdkakan tidigare, ska testas!

Susanne
2/25/08, 8:33 PM
#6

Kladdkakan ska helst göras dagen innan.
Den ska dallra när man tar ut den ur ugnen, därför är det bättre att göra den dagen innan den ska ätas så att den hinner "stanna" men inte stelna.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
tezzie
2/26/08, 12:29 AM
#7
  • 250 gram choklad
  • 250 gram smör
  • 6 äggvitor
  • 6 äggulor
  • 2 3/4 deciliter strösocker

Smält smör och choklad i vattenbad eller micro.  Vispa gulor och socker vitt och pösigt. Blanda ner chokladsmeten i äggblandningen. Vispa vitorna hårda och vänd ner i den första smeten.

Grädda i 175 grader i cirka 20 minuter

Syndigt gott Glad

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
2/26/08, 12:31 AM
#8

Glömde! Jag siktar över florsocker innan servering och serverar med vispad grädde. Ingen mening att äta nyttigt när man äter kladdkaka  Glad

*** Kärleken övervinner allt ***

svartelbas
3/1/08, 12:02 PM
#9

jag är vegan och brukar göra efter det här receptet. den blir alltid uppskattad, även av icke-veganer, och är dessutom oerhört lätt att göra!

4 matskedar kakao
1 deciliter sojagrädde
2 deciliter socker
100 gram smält margarin
2 deiliter mjöl
2 teskedar bakpulver
2 teskedar vanillinsocker

allt blandas och gräddas 175 grader i 20 minuter. den ska vara lös i mitten när man tar ut den, det stelnar efter en stund.

Madde
3/8/08, 2:29 PM
#10

Maddes Kladdkaka 200C i mitten av ugnen

Du behöver en form med löstagbara kanter.

Jag brukar ta ett bakplåtspapper och lägga i botten och sen spänner jag dit den i formen. Sen smörjer jag formen och har lite socker på kanterna. (blev så då jag inte hade ströbröd en gång)

2 Ägg 2 deciliter Socker 200 gram Margarin - Smör 200 gram Mörk Blockchoklad 2,5  deciliter Mjöl 1 tesked Bakpulver

Blanda socker och ägg och vispa tills den är bra.

Smält smör under tiden och när det är smält lägger du i den Mörka Blockchokladen och rör om tills den är smält.

Häll i mjöl och bakpulver i ägg- och sockerblandningen. Sen häller du i det smälta margarinet och blockchokladen och vispar en liten stund.

Häll i smeten i formen och ställ in i ugnen i mitten i 12 minuter. Ser den bra ut ta ut. Annars vänta tills den får lite färg.

Den bör stå och svalna ett bra tag då den är väldigt lös i mitten. Jag brukar låta den stå till dagen efter. Glad

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ixatrixa
3/8/08, 4:33 PM
#11

Hittade denna i denna trevliga bok som definitivt skall provas

Kladdkaka med smulig chokladkolatopping mums

http://www.formapg.se/_upload/bok/lo/9153427742.jpg

Annars så finns ju denna trevliga bok - gillar en som det är kola emellan som jag brukar breda ut lite grädde på och ha frukt på.

http://www.formapg.se/_upload/bok/lo/9153422716.jpg

Mitt tips är att göra en dubbel sats så du får kakan lite högre och dessutom lite mera synd i varje bit Glad

Illan
3/9/08, 3:10 PM
#12

Tips! På bokrean finns en bok för ungefär femtiolappen som heter Kladdkakor. Där finns det kladdkakor av alla upptänkliga varianter att gotta sig i!

Anterrabae
3/14/14, 9:20 PM
#13

Denna är SJUKT god! Lite väl söt, men då är det bara att minska lite på sockret.. Saffranskladdkaka 3 ägg 150g smör 100g mandelmassa 3dl socker 2,5dl mjöl 2msk vaniljsocker 1krm salt 1g saffran Sätt ugnen på 200 grader. Blanda socker, mjöl, vaniljsocker och salt i en bunke. Rör ner äggen. Riv mandelmassan och blanda ner. Smält smöret och blanda ner saffranet. Vänd sedan ner i smeten, se till att allt saffran kommer med. Använd en form med löstagbar kant. Jag hade bakplåtspapper i botten, men går att smöra/bröa. Grädda 18-23 min beroende på hur lös du vill ha. Jag tog 20 och tyckte den blev perfekt. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Madde_Warrior
3/15/14, 8:14 AM
#14

Jag har receptboken världens bästa kladdkakor hemma Dät finns allt från vanlig kladdkaka till en med smak av bacon och timjan Men min favorit är en med Jordnötskräm och chokladganache på SUPERGOD!! :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Madde_Warrior
3/15/14, 8:39 AM
#15

Sen så har jag även lånat lite recept från http://jennysmatblogg.damernasvarld.se

Till mammas födelsedag imorgon ska jag göra hennes kladdkakesandwich
2 ägg

3 dl strösocker

1 1/2 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

4 msk kakao

100 gram smör

Tryffelfyllningen

200 gram valfri choklad

knappt 1/2 dl vispgrädde

1 tsk honung

1 msk smör

Gör så här: 

Ställ ugnen på 150 grader.  Klä en form med måtten 25*35 med bakplåtspapper.

Smält smöret till kakan, och låt svalna. Rör ihop ägg och socker, och blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner i smeten. Man ska inte vispa, tillsätt sist smöret och häll sedan upp i formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 30 – 40 minuter, håll koll så att den inte blir bränd. Låt sedan kakan svalna i kylskåpet i några timmar.

Gör tryffeln, genom att hacka chokladen, koka upp grädden, och ta bort från plattan- vänd ner chokladen och rör tills chokladen har smält, vänd i en msk smör och honung och rör tills smten är blank. Ställ svalt gärna ett par timmar.

Dela sedan kakan på mitten, är den ojämn på några ställen kan du jämna till dem med ev kniv så att de är på ett ungefär lika tjocka.

Bred ut fyllningen över ena kakan och lägg den andra över som ett lock. Ställ in i frysen ett tag- ett par timmar eller över natten. För att det ska bli lättare att skära fina bitar.

Dela sedan kakan i fyrkanter och sedan lä diagonalen så att de ser ut som små söta sandwich

Fast istället för marabous oreo choklad som hon tog ska jag ta vanlig choklad och krossa i göteborgkex marängsvisskakor

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

dolfen
3/16/14, 4:56 PM
#16

Kladdkaka är gott! Massor med grädde på är riktigt mumsens. Jag funderar på att blanda i salmiakpulver i grädden…

Anterrabae
3/16/14, 7:31 PM
#17

Bara salmiak eller lakrits-salmiak? Till saffranskladdkakan är hallon/hallongrädde godast. Eller alternativt lingon/lingongrädde.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: