Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2983 ggr
reixi
12/6/07, 1:02 AM

Vegetariskt julbord?

Jo nu är det såhär att jag undrar om ni har nått tips på vad man som vegetarian kan ha som julmat?, det ända jag vet är typ, quorn köttbullar… någon som har nått bra tips?

Annons:
Maria
12/6/07, 11:50 AM
#1

Grönkålssoppa.

Äter du fisk så är det ju inga problem med sillen, laxen, sillsalladen osv.

Man kan göra någon god grönsakspaté. En god sallad på röd/grönkål med lök och äpple plus annat man tycker är gott i.

Äter du ost så kan man ha en liten ostbricka.

Fyllda paprikor, bakade lökar ser festligt ut fast kanske inte så juligt.

Ska fundera vidare…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pernilla
12/6/07, 4:55 PM
#2

Hmm. Min kompis Marie brukar göra någon häftig rätt på brysselkål, kastanjer och valnötter (har jag för mig)… ska peta på henne så får hon återkomma.

Rödkål?

Janssons frestelse med kapris istället för ansjovis?

Saffranscouscous med torkad frukt?

Maria
12/6/07, 5:47 PM
#3

#2 Vi har alltid haft hemmalagad rödkål till julkorven skinkan m.m till jul. Jag brukar göra ett storkok med massor av strimlad rödkål, lök, äpple och honung. Bryter med lite ättika. (går jättebra att frysa).

Jag kom också att tänka på olika Jansson varianter (om fisk ätes) och någon fisk/skaldjurspaté t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MaMaMade
12/6/07, 7:39 PM
#4

Nigella gjorde en röra m kastanjer o brysselkål på BBC Food för några kvällar sedan. Kolla på deras hemsida om receptet finns där:

www.bbc.co.uk/food/

Det såg iaf jättesmarrigt ut…vill testa själv…

Pia
12/7/07, 3:43 PM
#5

Potatisgratäng, morotsgratäng, rödbetssallad, vegokorv, olika sallader, ägg, ris a la Malta…

Stormhatt
12/7/07, 4:35 PM
#6

Ojojoj…var på ett fantastiskt vegetariskt julbord förra helgen. Skrev upp mig på en lista där man skulle få recepten mailade till sig, men de har inte dykt upp än. Kan skicka dem till dig när/om de kommer. Bla fick vi smaka på senaps"sill" (aubergin), bönpastej, mozzarellaterrin, bön"kött"bullar och mycket, mycket mer.

Annons:
Pernilla
12/7/07, 4:38 PM
#7

#6 Nejnejnej, inte skicka. Ut med recepten här så vi får lära oss allihopa! *dreglar lystet*

Maria
12/7/07, 4:46 PM
#8

Vad roligt. Vill gärna ha recept…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LinneaK
12/7/07, 6:38 PM
#9

Hemma hos mamma brukar det serveras grönkål, rödkål, vegetarisk Jansson, dopp i grytan (med rotfruktsspad istället för skinkspad), vegetariska "prinskorvar" och "köttbullar".

När jag firar jul med min mans familj vartannat år brukar jag göra vegetarisk Jansson (i år har jag fått order om att göra så det räcker till alla, många tycker att den är godare än den vanliga), kålrotslåda (traditionell finsk julmat), rödbetstimbaler (inte alls traditionellt, men jag gillar det) och en waldorf-inspirerad sallad med senapsdressing.

LinneaK
12/7/07, 6:40 PM
#10

Gör du Janssons finns det ett jättegott recept med Tartex (vegetarisk pastej) istället för ansjovis.

reixi
12/9/07, 1:32 AM
#11

Tack för alla svar! :D, och #6, skicka gärna :D

Upp till toppen
Annons: