Annons:
Etikettmatprat
Läst 875 ggr
Tatsu
1/3/08, 8:44 PM

Ekologiskt?

Hur vet man att frukt och grönt garanterat är ekologiskt, mindre besprutat och nyttigare?
Finns det någon garanti för detta? det står ett märke på varan men följs det upp och kollas att det verkligen är så. Alla dessa produkter är ju dyrare, jag betalar gärna lite mer om det är så men med allt "fusk" undrar man ju om man får det som man betalar för.
Många frukter är så besprutade att de håller hur länge som helst, även om det är en liten mängd på varje frukt måste det ju byggas upp ett lager med gifter som ligger kvar i kroppen. Nej fy, man kan inte tänka så då törs man inte äta någonting.

Annons:
Åsa S
1/3/08, 9:27 PM
#1

Om de ekologiska frukterna/grönsakerna har något slags märke som typ KRAV eller Demeter så kollas odlarna flera gånger under säsongen och det tas prover hit och dit (fast i matbutiken kanske man fuskar inte vet jag?). Det kostar pengar att vara med i dessa organisationer speciellt KRAV kostar många tusenlappar per år. Många mindre gårdsbutiker som odlar ekologiskt har dock inte råd att vara med i någon organisation så där sker inga kontroller men det behöver inte innebära att de är mindre ekologiska för det.

Det är ingen fara att äta frukt och grönt idag det tas tester på leveranserna och gränsvärdena idag är ju ganska låga, så finns det något på frukterna är det väldigt lite. Vi får i oss så mycket mindre gifter idag än vad våra föräldrar/morföräldrar fick i sig i sina hemträdgårdar + det som de köpte i butiken. Förr sprutade ju de flesta hemodlare sina fruktträd med fruktträdskarbolineum (kreosot) varje vår (förebyggande mot skadedjur man sprutade oavsett om man brukade ha problem med skadedjur), man hade ut arsenik mot skadedjur på grönsaker, även kalomelpulver (kvicksilver) hade man ut på grönsakerna (+man pudrade spädbarns munnar med kalomelpulver, nyttigt va, engelsmännen fortsatte med detta ända in på 60-talet de trodde inte på rapporterna att kvicksilver var farligt?). 

 Ibland när jag läser i mina gamla trädgårdsböcker från början av 1900-talet känns det som ett mirakel att folk har överlevt detta + de hade ju även blyledda konservburkar och dyl. som också spädde på gifthalterna.

bubbelbubbel
1/4/08, 5:13 PM
#2

jag tycker man känner skillnad, ibland.
i alla fall på tomater, dom luktar mer och godare.

Ulf-S
1/4/08, 10:41 PM
#3

Jag köpte ekologisk gurka för första gången för någon vecka sedan och blev mer eller mindre chockad över hur mycket och hur gott den smakade jämfört med vanliga blaskiga slangar som mest bara är lite krispiga och våta.

I allmänhet tycker jag att ekologiska grönsaker ofta smakar och luktar lite mer, som #2 säger.

bubbelbubbel
1/5/08, 1:45 PM
#4

hejja ekomat ! Glad

Upp till toppen
Annons: