Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 12489 ggr
signemo
2008-01-01 18:46

Trettondagsafton

Nu är nyår över så nu önskar jag nya meny förslag denna gången till trettondagsafton. Alla förslag tas emot. TYcker det är kul med mat . Gott Nytt förresten

Var rädda om varandra

Annons:
Anne
2008-01-01 19:09
#1

Ahhh, trettondagsafton! Vad ska du ha för tillställning? Vi har alltid stor gourmetmiddag på trettondagsafton (ja, alltid, som i sen två år tillbaka..) med tretton rätter. Japp. Vi är fyra par - alla gör en liten förrätt, en liten varmrätt och en liten dessert, och jag gör dessutom en fördrink och något tilltugg. Exakta menyn är hemlig ett tag till, men jag har ganska bra idéer…

signemo
2008-01-01 20:09
#2

Hej. Det låter ju spännande som Ni gör. Får göra så ett annat år.

Vi blir 6 st. Funderade lite på att göra det vi gjorde till oss själva igår. Vi hade entrecote, potatisbakelse med ärtor och en calvadossås. Enkelt att göra och rysligt gott.

Men sen är det ju det där med att det är kul med nya recept. Så har du tips får du gärna pm eller maila mig.

Ha en trevlig trettondagsafton

Var rädda om varandra

MaMaMade
2008-01-02 10:56
#3

Oh, vad trevligt det låter m fest! Våra vänner är inte så förtjusta i att ställa till m fest, verkar det som o jag är less på att alltid vara den som drar igång ngt.

signemo
2008-01-02 11:21
#4

#3 Gör nått gott till dig och gubben och barna. Vi brukar försöka göra nått extra gott ibland till helgerna jag och gubben. Och han har på åldernsSkrattandeSkrattande( han är strax över 50 jag strax där)höst börjat tycka det är kul att fixa mat ihop. Han är toppen på att steka köttbitar precis lagom.

Var rädda om varandra

MaMaMade
2008-01-02 12:48
#5

Ibland känns det bara så tråkigt…barnen uppskattar inte det jag helst vill göra. Guben jobbar varannan helg o äter bara lite m oss då han jobbar natt o måste lägga en rejäl middag senare på kvällen för att orka. Ett glas vin är ju dessutom uteslutet.

Fn håller alla på att återhämta sig från halsfluss…allt smakar mer el mindre sk*t..utom Guben som har världens bihåleinflammation blommand just nu. *Öde*!

Har iaf stoppat in några grisben i ugnen…det blev så vackert i grytorna o jag tänkte ta en bild. Tills jag kom på att kamerabatteriet la av för några dagar sedan…*typiskt*!

Nåja, vår tid kommer…då vi både är friska o barnen har flyttat ut…då blir det foie gras, hummer o champagne…lite tryffel, beluga o en massa getost! Skrattande

Miss_Understood
2008-01-02 19:14
#6

Jag gjorde en jättegod svamp- och potatisterrin till kött på nyårsafton. Den var enkel att göra och blev SJUKT god! Här är receptet på den om du är intresserad: http://smakakarin.blogspot.com/2008/01/nyrssup-la-karin.html

Annons:
signemo
2008-01-02 19:21
#7

#6Det lätt riktigt gott skriver ut din blogg just nu.  Det måste testas.

Var rädda om varandra

signemo
2008-01-04 13:28
#8

Hej igen.

Nu har jag bestämt mig. Våra vänner kommer vid 13 tiden. Då blir det spagetti och köttfärssås,samt vanlig enkel äppelkaka, innan min vännina och jag troligtvis tar en kort tur till Ge-Kås. Eftersom det inte är gubbarnas fritidsintressen hittar de på nått annat.

PÅ kvällen tänker vi bjuda på

förrätt: Räkrulle. Jättegott och enkelt och kan göras klar innan de kommer.

middag: entrecote, potatisbakelse med ärtor och en calvadossås. Enkelt att göra och rysligt gott.

efterrätt: en smaskig chockladpudding.

Till middag på söndag  tänker vi ha Hallänsk laxsoppa. Jättegod och kan fixas idag eller lördag förmiddag. Eftersom vi troligtvis är ute i skogen och går kan det vara gott med soppa när vi kommer tillbaka tänkte jag.

Var rädda om varandra

Anne
2008-01-05 14:15
#9

Så här ser vår trettonrättersmeny ut :)

Ananas-chilimargarita med jalapeñogrissini

Hummer med saffranscréme på pumpernickel
Laxmousse
fylld pasta med whiskycheddar & trattkantarellsås
Frusen Sallad

Rosmarinstekt fasan med rostade jordärtskockor och calvadossky
Bak Kut The
Tjälknöl med rotfruktsgratäng
Soppa Röda Havet

Mintkoladessert
Citronpaj
Vit chokladmoussedroppe på hallonspegel
Doughnut med kanel- och äppleglass

TinaH
2008-01-06 08:21
#10

#9

det där lät jätte gott!!

hoppas att det smakade! =)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Anne
2008-01-06 12:16
#11

Det var verkligen fantastiskt gott :) *fortfarande mätt*

Anne
2008-01-06 14:21
#12

Nu har jag lagt upp bilder på bloggen, om ni är nyfikna.

Martin
2008-01-07 16:56
#13

#12 Det såg fantastiskt gott ut…

mvh Martin

Annons:
signemo
2018-01-03 18:40
#14

😂 Imorron har 10 år gått sen jag skrev.  kan undra vilket recept jag hade .🙂 Eller om jag gjorde som vanligt  , olika var gång. Jag får lära mig att skriva ner hur jag gör,  just nu kommer jag inte alls ihåg hur jag fixa potatisbakelsen eller calvadossåsen. Men jag minns att det var himla gott

Var rädda om varandra

Upp till toppen
Annons: