Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1314 ggr
AktieTrader
12/19/07, 1:37 PM

Dricks

Jag lyssnade på ett program om dricks. Svenskarna ger i snitt 6% i dricks på krogen/restaurang.

Brukar du lämna dricks, i så fall hur mycket?

Annons:
AktieTrader
12/19/07, 1:57 PM
#1

Varför "bör" man egentligen ge dricks?
Är det av tradition eller av vilken anledning ska man ge pengar till en person som bara gör sitt jobb?
Varför skulle dricksen baseras på hur dyr mat jag väljer att äta?

Som ni förstår är jag mot dricks. Om man får en service utöver vad som kan förväntas så kan det vara ok. Men i det stora hela tycker jag det är fel.

Maria
12/19/07, 2:42 PM
#2

Jag tycker att det är självklart att ge dricks. Har dock inget bra svar på "varför".

Jag ger dricks av gammal vana och artighet. Restauranganställda tjänar inte så mycket och deras OB tillägg är väl ganska obefintligt så, varför inte?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

clivia
12/19/07, 2:49 PM
#3

jag brukar oftast ge dricks, och för det mesta "bredvid" i cash, inte på kortnotan. Om jag är extra nöjd blir det 10% och annars rundar jag av uppåt lite grann.

Honestyisdead
12/19/07, 3:59 PM
#4

Jag vill gärna inte ge, men de jag brukar äta ute med ger dricks. Jag tycker det är onödigt.

Kan förstå i andra länder då det i princip är all lön dom får, men här har dom vanlig lön.

*snål*

isnornin
12/19/07, 4:15 PM
#5

jag ger ibland….. beror på servicen, i bland ger jag inget jag har inget bestämmt att si o så mycket ska jag ge… jag trodde att driks var inräknat i lönen?

MVH Isnornin

fido
12/19/07, 5:13 PM
#6

I Sverige ger jag sällan driks.Om det sker har dom gjort något utöver vanlig service. Facket måste se till att dom får lön efter vad dom gör, dom ska inte vara beronde av "allmosor". I utlandet brukar det bli 10 %, man har tått för sig att deras lön inte är så stor och att alla räknar med att få driks.

Annons:
Martin
12/19/07, 5:49 PM
#7

Om jag ger dricks eller inte beror på tillfälle och service. För mig är en middag på en restaurang en helhetsupplevelse, sällskapet, maten och givetvis servicen. Har jag fått bra service av trevlig och kunnig personal så ger jag gärna lite dricks, brukar hamna runt 10-20 kr men skulle säkert kunna bli mer på rätt ställe och till rätt person.

Visst, deras arbetsuppgift är att servera mig och få mig att trivas, jag skall vilja komma tillbaka. Och de har lön, och jag vet folk i restaurangbranschen som tjänar bra mycket mer än mig då de en bra månad kan göra 6.000-7.000 kr enbart i dricks, "skattefritt" (för det tas ju sällan upp som inkomst) Skrattande.

I Sverige är egentligen dricksen inkluderar och det är jag medveten om, och jag har också ätit middagar där jag inte lagt en krona för att jag inte tyckt servicen är värd det.

mvh Martin

AndreasS
1/12/08, 6:47 PM
#8

Jag lämnar dricks om jag vet med säkerhet att köket får ta del av dricksen. Är själv kock och får alltid ta del av dricksen när jag jobbar.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Maria
1/12/08, 9:11 PM
#9

#8

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att dricksen delas upp. Tyvärr är det ju inte så på alla ställen och hur ska man veta det? Jag skulle nog inte kunna med att fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

april4
1/12/08, 10:42 PM
#10

Jag brukar alltid ge dricks……….men aldrig till snorkig personal.

Susanne
1/13/08, 11:36 AM
#11

Det hänger helt och hållet på servicen.
När jag/vi får vänta länge på påfyllning av glasen blir dricksen obetydlig eller ingen. En tjej som dock höll ett öga på våra glas hela kvällen fick en rejäl slant.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AndreasS
1/13/08, 9:37 PM
#12

# Jobbar man i en större stad som jag och har känningar på krogarna så vet man vilka ställen som har sånt system. Är jag i en annan stad så ber jag ansvarige i köket komma ut för att få ge beröm och ge dem dricks. Det är int skämmit att be kocken komma ut i matsalen, när jag blir ombedd att få gå ut i matsalen till en gäst blir jag hedrad. Jag går oxå gärna själv ut och serverar maten jag tillagat till gästen om jag har tid dvs.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Maria
1/13/08, 10:30 PM
#13

#12

Kul att veta. Jag känner mig alltid så bortkommen i sådana situationer. Jag ger alltid dricks i alla fall…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
johan
1/16/08, 1:40 AM
#14

Beror på maten och servicen. Har det varit svårt att få kontakt med personalen eller om maten inte var vad man kunnat förvänta sig blir det ingen dricks. I annat fall brukar jag oftast runda upp till närmaste 50-lapp, men det beror lite på vad noten var på. På bra ställen med bra service är det inte ovanligt att det blir mellan 5-10%.

Ofta vill man ju hellre ge dricksen till kocken än till till servitören…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Berglund
1/18/08, 12:01 PM
#15

Nej eftersom jag inte direkt går på krogar/resturanger så ofta. ^^

Heda
1/19/08, 2:39 AM
#16

Jag ger dricks då jag får bra service,  ger från 20-60 kr.

Är jag på krogen och jag köper en cider och det blir över 15 kr ger jag alltid det till barternden, dem har oftast så mycket att stå i, men oftast så trevliga så det tycker jag dem är värd.

Jag är själv servetris, så jag vet inte om det har lite med det att göra, varför jag ger så mycket dricks ;)

Erikalice
1/19/08, 5:15 PM
#17

Jag ger dricks om jag får trevligt bemötande och bra service av personalen. Eftersom jag själv jobbar som servitris om somrarna på ett väldigt stressigt ställe med sjukt mycket folk varma sommardagar så tycker jag verkligen att man som servitris förtjänar dricks om man har jättemycket att göra och samtidigt fixar att vara jättetrevlig mot gästerna. Men om jag blir serverad av en otrevlig serveringspersonal och jag ser att de inte har det så himla stressigt så tycker jag inte att den personen förtjänar dricks..

Upp till toppen
Annons: