Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2334 ggr
chinerunner
2008-01-19 20:14

DUKA Wok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en ny wok idag. För att inte olja in flickvännens hela hem så köpte jag en wok för elspisen, så jag kan hålla mig under fläkten.

På DUKA fann jag en som jag tyckte såg vettig ut. En kopia på Le Cruset. Woken kostade 299:- i rent gjutjärn och 399:- med emaljerad utsida. Jag är ju fåfäng när det gäller mina  matredskap så jag tog en med vacker röd emalj.

Efter att jag skurat den med grön yes så fick den steka in sig själv med rapsolja ett par timmar på spisen. Jag gnuggade på nya lager olja ett par gånger under tiden.

Slutligen lagade jag fläsk med vitlök, lök, ingefära, fisksås och soya. Givetvis peppar, chili och råsocker med.

Woken är skålad på insidan så den inte får platt botten. Undersidan har en rund platta som passar mot elspisen minsta plattor.

Dag ett är jag då nöjd med denna.

Jag återkommer senare och berättar hur den skött sig.

Patrik

Annons:
Anne
2008-01-19 20:17
#1

Den var himla snygg i alla fall :)

Maria
2008-01-19 21:13
#2

Snygg….

Jag har en gjutjärnswook som säkert är 15 år. Den har precis som din rund insida men platt botten för de minsta plattorna.

Jag fick ett tips för några år sedan efter alltid ha wokat på lilla plattan som passar wokens botten. -Man ska ha stora plattan, så kommer värmen upp underifrån på wokens sidor och det blir en jämnare temperatur. I "verkligheten" så har man ju ganska stor ex. eld under som så att säga värmer hela pannan.

Jag gillar din emaljerade utsida. Riktigt avis….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MaMaMade
2008-01-20 09:32
#3

*Ooooh*! Minus på kontot o bilen måste in på verkstaden imorgon… Ledsen

chinerunner
2008-01-20 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den är fortfarande duktig :)

Här bryner jag fläskfilé i olivolja.

Jag skall sedan bryna kycklingfilé.

Sist så häller jag hasselnötter i woken och demiglazerar ut smakresterna från järnet med vätskan från kycklingen.

Detta slår jag över köttet.

Salt, vitpeppar och torkad vitlök som jag malt i morteln.

Jag kommer slutligen att fördela mozzarella ost över detta och gratinera bläcket i ugnen.

Jag lägger väl in en bild i middagstråden.

Upp till toppen
Annons: