Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 3061 ggr
Maria
1/5/08, 9:21 PM

Underbara "viltköttbullar"

Här kommer ett superenkelt jättegott recept på köttbullar med "viltsmak"

400-500 gram blandfärs

1 stor kokt potatis

1 tesked salt och svartpeppar efter behag.

1 ägg

Blanda smeten och forma gärna lite större bullar.

Sås:

1 deciliter outspädd svartavinbärssaft

2 deciliter vatten

2 teskedar krossad grönpeppar

2 teskedar timjan

10 krossade enbär

2 matskedar soya

2 matskedar viltbuljong (fond på flaska)

3-4 deciliter creme fraiche (15% går bra)

Blanda allt i såsen (fast spar på 2 deciliter creme fraiche och en matsked viltbuljong) Koka upp, lägg i köttbullarna och låt sjuda cirka 15 minuter. Tag upp bullarna och smaka av såsen med mer creme fraiche och viltbuljong (en smaksak). I med bullarna igen och värm. Serveras gärna med klyftade rotsaker i ugnen såsom potatis, rotselleri, morötter, lök med mera. Eller varför inte pressad potatis med persilja.

Kanongott och lättlagat!

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
1/6/08, 11:58 AM
#1

Puttar

Är det ingen som vågar testa detta recept?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/8/08, 7:52 PM
#2

Vill inte att ni missar detta goda recept.

Puttar en sista gång…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KaptenKarin
1/8/08, 9:25 PM
#3

Mums, jag tycker att det låter supergott! Jag får nog ta och göra viltköttbullar och stuvade makaroner någon dag Glad

Maria
1/9/08, 2:53 PM
#4

Äntligen någon som vågar, haha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
8/27/09, 10:12 PM
#5

Ska man alltså koka köttbullarna, inte steka dom alls?

Maria
8/27/09, 10:45 PM
#6

"5 Precis.

Det låter tokigt men de blir alldeles fina, släta och brunaFlört

Detta recept har jag bjudit på flertalet gånger och delat ut både här och där och alla säger att det är gott.

I Göteborg så finns gamla köttbullecafeét som egentligen heter Café du Nord och deras köttbullar är gjorda på detta sätt. Helt underbara med hemmalagad stark senap till

Jag tror jag hittade  receptet i en veckotidning en gång då det var tävling om "godaste köttbullarna" och detta var vinnaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Norum]
8/27/09, 10:47 PM
#7

Då ska jag absolut testa det. Alltid kul att kunna variera färsen  Glad

Upp till toppen
Annons: