Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 11264 ggr
[Crazyonthis]
2008-01-28 12:36

Kakor utan ägg och mjölk

Hej! Jag har en vän som ska göra med tjänst framöver, men hans ena dotter tål inte ägg och mjölk, och som tack för hjälpen vill han ha fika hem till sin familj, någon som har något recept på vad man kan baka eller finns det fikabröd utan ägg och mjölk att köpa i vanliga affärer, typ ICA eller Coop??

Annons:
MaMaMade
2008-01-28 16:32
#1

Laktosintolerans el mjölkproteinallergi?

Är dotterns laktosintolerant går valios el Arlas mjölkfria mjölk o smör utmärkt att använda.

Vid mjölkproteinallergi är jag inte så säker på det. Kan vara farligt, en del är väldigt känsliga.

[Crazyonthis]
2008-01-30 22:02
#2

Hon tål inte protein heller…..skulle helst köpa fika åt dom, eftersom jag sällan eller aldrig har tid att baka…Så förslag på sånt som inte innehåller mjölk, ägg eller mjölkprotein mottages tacksamt!!

MaMaMade
2008-01-31 00:19
#3

*Wow*! Har ingen aning…mjölkproteinallergin ställer till det för mig där. Står helt still! Sorry!

Åsa S
2008-01-31 10:05
#4

Jag har ett recept någonstans hemma på levande chokladkaka som varken innehåller mjölk eller ägg.

 Har tyvärr inte exakta mått och jag har tyvärr inte lyckats testa kakan själv för min hälsokost har inte lyckats få tag på carobpulver de senaste månaderna.

 Som jag minns det ska man mixa mandel med lite vatten så det blir en smörliknande konsistens.

 Man ska även mixa dadlar till en smet. Sedan blandar man ihop dadelsmeten och mandelsmöret med lite honung och carobpulver (tror man kan ersätta carobpulver med vanligt kakaopulver ifall man inte får tag på carob). Smeten ska sedan ner i en form och ställas kallt i kylen tills man kan skära bitar av kakan.

Jag kan kolla hemma om jag hittar receptet så återkommer jag med exakta mått.

Sesambräck borde väl också funka det brukar väl mest vara sesamfrön och socker i dem ifall man gör dem själv.

Kanske man kan göra något med Filodeg den brukar bara innehålla mjöl, vatten och olja (kolla för säkerhets skull på innehållet) . Man brukar visserligen pensla den med smör när man gör bakverk som ex. Baklava men det borde nog funka att använda något mjölkfritt alternativ eller någon neutral matolja vid penslingen.

 Ex. borde man ju kunna göra någon slags äppelpiroger av filodegen genom att fylla den med ex. skivade äpplen, kanel och socker.

Anne
2008-01-31 11:01
#5

Kolla här på Göteborgskex hemsida:

http://www.goteborgskex.se/produktinfo/allergiinformation

Det finns en hel del kex som inte innehåller ägg och mjölk enligt den listan, men det är mest ganska basic saker som brago, mariekex osv.

Anne
2008-01-31 11:20
#6

Motsvarande lista finns på Pågens, och deras kanelbullar är tydligen utan mjölk och ägg.

Skulle rekommendera att du helt enkelt går och läser ordentligt på innehållsförteckningarna i en affär.

Annons:
svartelbas
2008-03-01 12:28
#7

nu är ju detta en gammal tråd, så det kanske inte är aktuellt längre… men iaf!

det finns jättemycket fikabröd som är utan mjölk och ägg (jag är vegan, så jag vet). precis som Anne säger, pågens kanelsnäckor! finns även kanelsnäckor av andra fabrikat, samt olika vetelängder. småkakor finns det gott om, det är bara att läsa på innehållet. det som kan va svårt att köpa är mjuka kakor, och maränger (inte för att maränger innehåller ägg, nej, inte de i butiken, utan de innehåller mjölk!). annars la jag precis in ett recept i kladd-kaketråden, lägger det här med.

4 msk kakao
1 dl sojagrädde
2 dl socker
100 g smält margarin
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker 

superlätt, allt blandas och gräddas i 175 grader i 20 minuter.

mamida
2008-06-10 09:07
#8

pepparkakor

delicatobollar

pågens kanelbullar

digestive

ekströms frysta smulpaj om man inte orkar göra egen med mjölkfritt margarin

[Crazyonthis]
2008-06-11 17:43
#9

Även om detta är en gammal tråd så tar jag fortfarande emot tips , med gläjde! OCH är det någon som har recept utan ägg, helst bakverk, eller vet av någon/några böcker med såna recept så tar jag gärna emot såna med! Skrattande

mamida
2008-06-11 20:36
#10

Ta en titt på http://www.veganvrak.blogspot.com/, Sara bakar alldeles underbara tårtor, kakor m.m. utan både ägg och mjölk! Nu senast mangogräddtårta!

MyTwiggs
2008-06-12 01:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Åhå! Här får du en länk

www.vegan.nu

Jag är vegan och äter själv varken ägg eller mjölkprodukter. Kolla in recepten på vegan.nu! Där finns en hel del kakor!

Här är en hel-vegansk (ägg-mjölkfri äppelkaka) Jättegott!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Upp till toppen
Annons: