Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1304 ggr
MaMaMade
2008-01-25 10:26

Äggkräm med choklad någon?

Har hittat min mandelbotten, hoppas jag. Nu till nästa fråga: äggkräm?

Jag vill göra någon slags sjuden äggkräm med choklad, typ tryffelkonsistens. Den ska helst gå att spritsa. Förslag?

Blir zabaione mycket lös? Blanda i en extra äggula och använda blockchoklad så det stelnar lite extra?

Peppning, tack!

Annons:
Anne
2008-01-25 11:33
#1

Måste du prompt ha ägg? Jag skulle göra en vispbar tryffel istället - vispgrädde, värms, hälls över den choklad du vill ha (och här går det fint att improvisera, och använda sånt som Geisha, Dumle, Dubbelnougat och inte bara vanlig mörk eller ljus), rörs slätt och ställs i kylen över natten. Nästa dag vispar du upp den ordentligt, och sen kan du spritsa eller bre ut bäst du vill. Ju mer choklad desto tätare konsistens.

MaMaMade
2008-01-25 11:52
#2

Japp! Har lagt om min kost och provar att äta LCHF, är inne på 3:e veckan nu. Mår bra, mättare och mindre sug. Inga problem med att undvara mina förr så älskade chips till exempel. Kör inte strikt utan äter mörk choklad. Vet att jag bangar ur om jag bryter tvärt med någon ovana. Sötar efterrätter med någon tesked vaniljsocker tills jag får hem stevia. Har bara hänt något kilo på vågen än, men kroppen känns fastare och bara mensen går över tror jag att jag minskat någon centimeter i midjan också. Känner att jag måste tänka om för mina barns skull också och vilken utmaning det är för mig som baktokig att hitta på substitut! Glad

Äggkrämen ja! Ska ha något smaskigt med mig till efterrätt imorgon, då vi är bjudna på middag hos kompisar. Vill bevisa att vi LCHF:are både äter gott och näringsrikt. Ägg är bra och gör krämen len och fin. Har ett creme brulée-recept som bara är supergot, funderar på att köra det men värma i vattenbad på spisen istället för i ugnen. Sedan tänker jag spritsa krämen på mandelbotten.

Blir det bra lägger jag ut receptet här. Ingen har väl emot något som smakar godis men innehåller mindre socker och mer näringsämnen? Flört

Anne
2008-01-25 12:07
#3

Då skulle jag nog köra bara grädde och mörk choklad, faktiskt. Har svårt att se hur du får äggkräm spritsbart. Men fråga inne på Kolhydrater, de är hejarna på LCHF.

MaMaMade
2008-01-25 12:23
#4

Inte lika kul ju, ju mer i blandningen desto roligare! Flört

Tänkte överraska gänget med ett fantastiskt recept så där vill jag inte fråga ju! Skrattande

Nu lunch, sedan test av creme brulée-vispning á la LCHF!

Upp till toppen
Annons: