Annons:
Etikettmatprat
Läst 4386 ggr
Ninnis
12/31/07, 2:15 PM

Sockerbrynt potatis?

Någon som vet hur man gör sockerbrynt potatis?

Annons:
irode
1/3/08, 8:39 PM
#1

Det är ju ett typisk danskt tillbehör till julmiddagen: Brunede kartofler. Jag skall forsöka översätta receptet: 

Koka 1½ kilo små fasta potatisar nästan möra med skalet på. Skala och skölj potatisen, låt rinna av. Man kan även använda potatis från glas.

Fördela 7 matskedar socker på ett stort stekjärn, smält sockret på svag värme tills det är helt smält och börjar färgas ljusbrunt.  Man får INTE röra i sockret under tiden!

Tillsätt 70 gram smör och låt koka samman. Tillsätt de lätt fuktiga potatis och rör om då och då om till de är snyggt ljusbruna. Om värmen är för hög eller man inte rör tillräckligt blir dom svarta!
Akta: det kan spruta när potatisen läggs i sockret.

Man kan använda honung i stället för socker om man föredrar en mera kryddat smak.

Lycka till
Glad Inge

Honestyisdead
1/3/08, 9:41 PM
#2

irode; hur kommer det sig att man inte får röra i sockret under tiden det smälter?

Anne
1/3/08, 9:47 PM
#3

Det kan jag svara på - socker ska alltid smälta orört, annars kan det kristallisera sig och klumpa ihop.

Honestyisdead
1/3/08, 9:57 PM
#4

AhaGlad det hade jag ingen aning om. Men sen när det är smält så kan man alltså röra i de?

Anne
1/3/08, 10:06 PM
#5

Jo, det brukar funka. Men om du t.ex. gör karamell, så börjar du med att låta sockret smälta, och sen ska man ibland ha i annat - då får man vara beredd på kristallisering. Det smälter så småningom, men är bökigt.

Ninnis
1/6/08, 11:24 AM
#6

1# tack så mycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: