Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 3391 ggr
Jalking
2008-01-05 01:29

Bulgur. Vad göra med det?

Jag har nyligen börjat testa bulgur lite. Först istället för ris, tillagat enligt paketet. Smakade inte mycket, så jag pratade med en turkisk tjej jag känner och fick lära mig hur det egentligen ska tillagas. Med brynt lök, tomatpuré, kycklingbuljong, salt, peppar och vatten enligt paketet. Då smakade det mera och blev ett verkligt vettigt alternativ till ris, pasta och potatis.

Nu vill jag göra lite mer än att "ha till". Idag testade jag att göra en gryta (kan man väl kalla det?) på bulgur enligt ovan, paprika purjolök och vanliga djupfrysta köttbullar. Helt okej. Har också provat att blanda med wokgrönsaker. Det var också gott.

Vill ha fler ideer. Gärna enkla saker man snabbt rör ihop. Och gärna kryddiga rätter.

Några invandrare i den här gruppen? Ni har nog en hel del fina tips att komma med!

Annons:
Åsa S
2008-01-05 11:22
#1

Jag brukar koka bulgurn i buljong. 

Något jag gillar är tabbouleh

Det finns många olika recept men jag brukar ta kokt bulgur (kall till kall tabbouleh som den nog ska vara egentligen, eller varm, ibland gör jag den varm på vintern)

Blanda bulgurn med finhackad lök, tärnade tomater, mycket rikligt med hackad persilja (mynta ifall du gillar det). Pressa på citron och ha på lite olja och blanda runt, smaksätt med salt och peppar. Passar bra till både kött och fisk.

Tabbouleh är även god att göra med quinoa istället för bulgur. 

Om du söker på nätet på tabbouleh hittar du fler varianter.

Anne
2008-01-05 11:43
#2

Jag gör helst en sallad med bulgur som bas - passar till allt möjligt, till exempel avocado, halloumi, granatäpple, lite rödlök. Ja, bara att improvisera. Annars är tomatiserad bulgur gott som tillbehör - en hel del tomatpuré, och gärna lite chili.

Kokar däremot inte i buljong.

Jalking
2008-01-05 14:23
#3

Tabbouleh ska jag prova. Om inte förr, i vår när det finns god tillgång på färsk persilja.

 Fler tips?

Åsa S
2008-01-06 13:02
#4

Kom även på att det är gott att smaksätta bulgur med saffran och sedan blanda ner fisk och skaldjur.

Jalking
2008-07-18 22:45
#5

Det tog lång tid, men nu har testat tabboulleh. Vi gjorde det till personalmaten på jobbet idag. (Jobbar på en båt med restaurang ombord)
Helt OK!

Åsa S
2008-07-18 23:53
#6

Ett annat tips är att göra Kibbeh en en slags libanesisk köttfärssmet med bulghur i som man kan göra köttfärskaka (baked kibbeh), burgare och annat med, det finns en hel del recept ifall man söker på ordet kibbeh på nätet fast recepten är på engelska.

Annons:
Upp till toppen
Annons: