Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1903 ggr
Martin
2008-02-09 00:12

Veckomatsedel

En liten fundering…

Hur många här planerar sin mat med lite framförhållning, sitter och gör eller i alla fall funderar på vad man skall ha för mat kommande vecka?

Hur har ni funderingarna då? Kött si och så, fisk si och så… eller tar ni bara lite vad ni kommer på?

Jag själv är väldigt improviserande och tar vad jag har hemma, eller går ner och handlar. Vissa saker har jag ju alltid hemma - så viss grund finns ju alltid. Ibland tänker jag "åh, det var längesedan - det skall jag göra" - så gör jag det dagen efter.

Har som mål detta året att bli mer hälsosam och som ett led i det hade jag tänkt planera maten lite mer också än jag gjort tidigare, och söker lite inspiration inför det.

mvh Martin

Annons:
Åsa S
2008-02-09 00:21
#1

Jag har veckomatsedel, jag bor på jobbet som ligger på landet och jag åker oftast bara och handlar 1 gång i veckan (har inget körkort) så jag måste planera.

Nu i veckan hade jag en husgäst, mina föräldrars hund och då försökte jag infoga hennes favoriträtter i min veckomatsedel ex. ärtsoppa och pannkaka. Jag har aldrig kokat ärtsoppa förut men det var ju urenkelt och ärsopa är ju ganska nyttigt. Det tar lite tid att koka men kokar man sopppan kvällen innan medans man tittar på Tv är det ju inte så jobbigt.

Jag brukar försöka att få in fisk och skaldjur 2-3ggr i veckan i min veckomatsedel. +Lite viltkött brukar det bli annars har jag märkt att det ofta blir vegetariskt i veckorna.

Honestyisdead
2008-02-09 00:29
#2

Jag försöker planera några dagar fram när jag går och handlar. Men många gånger blir det inte som jag tänkt :P Lite kina mat här o där ;)

Martin
2008-02-09 00:32
#3

Ja, den biten brukar jag också försöka, att när jag handlar fundera ett par dagar framåt och handla hem de grejorna.

Tänkte mer om ni gjorde tvärtom, sitter hemma och funderar på vad ni skall ha kommande vecka och sedan handlar hem det?

mvh Martin

Honestyisdead
2008-02-09 00:34
#4

Det händer. Men inte så ofta som det borde. Jag handlar bättre om jag planerar innan. Inte lika mycket skit :)

Martin
2008-02-09 00:43
#5

Jag handlar bättre om jag planerar innan. Inte lika mycket skit :)

Det är just den biten jag vill komma åt. :o)

mvh Martin

Honestyisdead
2008-02-09 00:52
#6

Ja, då vill vi samma sak :)

Den stora frågan är då; hur göra?
Det är ju egentligen inget svårt. Ändå gör jag det så sällan.

Annons:
Anne
2008-02-09 12:21
#7

Vi sätter oss ofta ner på helgerna och planerar veckan som kommer. Vi börjar med vad vi är sugna på eller inte har ätit på länge, och så kanske vi kikar lite i kokböckerna. Nu är vi inte hemma alla kvällar, så vi planerar när vi ska äta tillsammans. Ofta blir det tre-fyra kvällar på en vecka, helgerna planerar vi ibland men inte alltid. Vi äter både billigare, nyttigare och roligare när vi gör så här. :)

Martin
2008-02-09 14:03
#8

Ja, det får nog bli något liknande här. För som sagt, med planering är det ju ganska mycket större chans att man planerar inköp osv så det blir lite billigare, och att man också väljer lite nyttigare och kanske rent av godare alternativ.

mvh Martin

Honestyisdead
2008-02-09 15:34
#9

Ska försöka här med :) Och hålla mig till det också :)

bubbelbubbel
2008-02-09 18:07
#10

vi gör det ibland, inte lika ofta som det borde göras, men att försöka är ju bättre än att låta bli helt och hållet.

dels handlar det om att vi måste handla mer ekonomiskt, haha, vilket jag inte är bra på ! plus att har vi inte saker hemma så kryper latmasken fram och det blir lätt en pizza istället.

så ja, jag försöker planera och handla antigen söndag kväll, eller måndag. och då för veckodagarna, helgen låter vi oftast vara öppen för förslag.

jn84
2008-02-10 22:08
#11

Jag brukar veckohandla efter planerad matlista. Är mycket lättare att laga mat när man redan på morgonen vet vad man bör ta fram ur frysen. Dessutom är det ekonomiskt. Om jag veckohandlar på måfå är det risk att det väldigt mycket mat som hinner bli dåligt innan vi ätit upp det.

Jag försökte starta trådar förut med veckans matplanering, men ingen verkade hänga på. Kanske funkar nu istället?

Martin
2008-02-11 00:35
#12

Ja, kanske det. Ett tag körde jag på Tastelines, de har en veckomatsedel. var det något jag inte åt så hittade jag något annat, men försökte följa den. Och upptäckte lite nya maträtter dessutom :o)

mvh Martin

Liss
2008-02-11 00:44
#13

Jag går inte alls efter något just nu.. handlar så mycket jag kan medans jag har pengar och sen får jag leva på de i en månad.. haha låter super skoj! brukar bli halvfabrikat eller vad man nu säger.

Försökte mig på de där med att bestämma innan förut, när jag hade ekonomi! Men jag tyckte de vart dyrare.. iof kanske för att jag gick efter tastline och de vr lax och grejer:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Liss
2008-02-11 00:44
#14

Men måste ju tillägga.. jag strävar efter samma som er.. vill med ha för varje vecka. Gud så mycket bättre mat jag skulle få i mig då och så mycket bättre handlingen skulle bli!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

drutten53
2008-02-17 21:16
#15

jag inhandlar för en månad….sen gör jag något av det jag har i frysen..hade veckomatsedel förr..men det blev ensidigt oxå…hittar alltid på något nytt att göra med köttet..eller något annat…kram

Upp till toppen
Annons: