Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 4780 ggr
KaptenKarin
2008-01-08 21:21

Mustig och god gulaschsoppa

En av mina absoluta favoriträtter. Var inte rädd för surkålen, till och med en kräsmage som jag älskar den här rätten.

  • 1 kilo oxkött (gärna högrev)
  • 2 gula lökar (jag tog en som jag rev fint)
  • 1 morot (jag tog två)
  • 1 palsternacka
  • 1 bit rotselleri
  • 5 vitlöksklyftor
  • 1-2 matskedar mjöl
  • 2 matskedar paprikapulver
  • 2 matskedar tomatpuré
  • 1 burk hela tomater
  • 1 1/2 deciliter rödvin
  • 1 liter oxbuljong eller köttbuljong
  • 2-3 matskedar Ajvar relish
  • 1 lagerblad
  • 1 tesked torkad timjan
  • 1 tesked stött kummin
  • 1/2 burk riven surkål
  • salt och peppar
  • olja + smör (till stekning)

Skär köttet i mindre tärningar. Skala och hacka lök, vitlök och rotsakerna. Ta fram en rymlig gryta och en stekpanna. Bryn köttet i omgångar i olja och smör, salta och peppra och lägg i grytan. Bryn lök och rotsakerna och lägg även dom i grytan. Strö över paprikapulvret, vetemjöl och tomatpurén och fräs allt i grytan i 5-8 minuter. Häll i rödvinet och buljongen. Lägg ner timjan, lagerblad, kummin, ajvar, tomaterna, och surkålen i grytan och låt koka upp. Sänk värmen och låt det småputtra i 1 1/2 timme eller tills köttet är mört. Smaka av med salt, peppar och kanske lite chili. Servera med en klick matlagningsyoghurt och nybakad bröd.

Annons:
DesK
2009-09-21 17:00
#1

Detta är ett jättebra recept, som många borde försöka sig på, tror att få skulle behöva ångra sig  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anne
2009-09-21 19:33
#2

Här blir det också gulasch ikväll, men med ett lite annat recept  Glad

Maria
2009-09-21 21:04
#3

Detta ska jag testa. Jag älskar surkål dessutomFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
2009-09-21 21:16
#4

Brukar göra en riktigt enkel gulaschsoppa med nötfärs som Tina gjorde en gång på TV. Gulaschsoppa är gott.

MonisN
2009-09-21 23:12
#5

Gulasch i alla former är en favorit hos mig. Soppa, gryta med köttbitar eller köttfärs, alla lika goda. Men det finns ett måste för att vara gulasch och det är hela kumminfrö. Det konstiga är att i det här sammanhanget är det enda gången jag gillar kumminFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2009-09-22 10:07
#6

#5 Vad? Gillar du inte kummin i surdegsbröd?  Förvånad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2009-09-22 10:51
#7

Jag gillar bara kummin i gulasch! Klarar inte att äta kumminbröd, kumminost eller något annat än gulasch med kummin. Det är konstigtFörvånad Men det blir en helt annan kryddsmak i grytan.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


korseett
2009-10-06 12:22
#8

första träffen med maken gjorde jag gulaschsoppa- ah vilka minnen

Honestyisdead
2009-10-07 20:19
#9

Här kommer min Gulasch Glad

Gulaschsoppa à la Nina

4-5 personer

500 gram nötkött, till exempel högrev 4-5 gula lökar 2 burkar krossade tomater 3-4 matskedar tomatpuré 3-4 kalvbuljong tärningar 2-3 koppar vatten 4 vitlöksklyftor 1 matsked malen kummin 2 matskedar paprikapulver 3 morötter 5-6 potatisar (du kan ha i andra rotgrönsaker om du vill)

Hacka löken och slanta morötterna. Finhacka vitlöken.
Tärna köttet i centimeterstora bitar och bryn sedan det i smör. Krydda köttet med lite socker, salt och vitpeppar. Fräs sedan grönsakerna i 5 minuter (salta, peppra och sockra även här).

Blanda sedan allt i en stor gryta. Häll över kryddorna och tomatpurén och blanda väl. Låt fräsa ett par min under omrörning.

Häll sedan på de krossade tomaterna, vatten och smula i kalvbuljongtärningarna. Koka upp allting under omrörning, låt sedan soppan koka på låg värme i cirka 2 timmar. Efter en timme lägger du i potatisarna.

Håll koll på koket, det kan behövas fyllas på med vatten.

Servera med en klick creme fraiche och en bit bröd!

asvensso
2009-10-07 21:11
#10

Mums, vad gott det låter!

Gick hem i spöregn utan paraply från tunnelbanan och är störtförkyld så hade varit gott att laga ikväll. Tyvärr inga ingredienser och orkar inte gå ut och handla. Det får bli något enkelt. Surkål är verkligen underbart i grytor. Det förstärker liksom smaken på allt annat och gör det mustigt och smakrikt. Jag tycker det kan bli lite surt ibland annars.

[cancan]
2009-10-08 14:06
#11

#9 Åh va gott det låter, ska jag prova!

Hur gör du med vitlöken. Pressar i den?

Honestyisdead
2009-10-08 14:57
#12

#11 Jag finhackar den, tycker det blir godare smak då  Glad

Maria
2009-10-25 13:28
#13

#0 Nu har jag gjort din härliga Gulaschsoppa och det var inte sista gången. Den blev underbar.Tack.Kyss

Surkålen blev lite av pricken över i, så att sägaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
2009-10-25 14:33
#14

#13 Ja den blir ju det Tungan ute men tyvärr tycks många vara väldans rädda för surkål  Foten i munnen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: