Annons:
Etikettmatprat
Läst 2068 ggr
lisette
2008-02-13 22:30

Middag för två

Har inga idéer och ska bjuda min sambo på middag i slutet av månaden.

Problemen är då:

Jag äter enbart köttfärs. sambon är heligt trött på det!

Det får inte ta för lång tid att göra.

Inte för komplicerat.

Kan ni tipsa mig om något trevligt som är lite finare än vanlig mat?

Annons:
bubbelbubbel
2008-02-13 22:36
#1

Jag hävdar ju fortfarande att nån vegetarisk wook skulle bli kanon, och då kan du ju steka kött eller kyckling till Andreas vid sidan av.

Martin
2008-02-13 22:38
#2

Med bara köttfärs blir det kanske svårt.

Det jag kommer att tänka på först är kanske inte "finare" men om man är van vid bara köttfärssås eller liknande så kanske man blir glad ändå (och jag älskar det så jag hade blivit glad!) Glad

Baconrullader eller köttfärslimpa, äter du inte bacon heller är det dessutom lätt att låta bli bacon på hälften så är det problemet också löst.

mvh Martin

lisette
2008-02-13 22:43
#3

Behöver inte vara något som innehåller kött i och för sig.

Honestyisdead
2008-02-14 00:27
#4

Lisette; får man fråga varför du bara äter köttfärs?

Honestyisdead
2008-02-14 00:28
#5

Här kommer mitt tips, jättegott Glad

En vegetarisk paella Glad

[Asta]
2008-02-14 09:46
#6

Vi brukar göra en förstärkt potatisgratäng och det är väldigt gott. Dessvärre har jag inga direkta mått - får väl ta och göra ett recept en gång i tiden.

I alla fall har man potatis, purjolök, vitlök, köttfärs och valfri svampsort, grädde om det skall vara festligt annars magrare variant samt riven ost.

Purjolöken skärs i småbitar och svampen hackas. Sedan steker man purjon, köttfärsen och svampen var för sig. När man steker purjon river man dessutom ner ett par klyftor vitlök.
Skiva potatisen.

Smörj en form. Lägg ett lager potatis. Lägg sedan på purjo, köttfärs, svamp och riven ost. Salt och peppar.
Ett nytt lager potatis och sedan ett lager köttfärs etc till. Brukar bli två lager med innehåll. Överst skall du ha ett lager potatis. Sedan grädde eller annat. Riven ost på. Tillaga precis som en potatisgratäng (kolla ett sådant recept). Det finns en risk att osten längst upp bränns vid så det gäller att hålla koll och eventuellt lägga lite aluminiumfolie över mot slutet.

En god sallad till.

Annons:
irode
2008-02-14 12:11
#7

För många år sedan gjorde jag en härlig rätt på hackat renfärs från Gert Klötzke's kokbok Viltmat.

Rensteks-tårta med enbärssås - lätt anpassat efter min smak

En springform bekläs med en deg av 125 gram smör, 250 gram mjöl, 1½ deciliter vatten och lite salt och förbakas.

En köttfärssås av 400 gram renfärs, 150 gram fläskfars, 3 deciliter vispgrädde, 2 ägg, smakas till med salt, peppar, timjan och vitlök.

250 gram färska champinjoner skivas tunt

6 stora potatis kokas lätt, skalas och skivas

Bred ut ett tunt lager fars i botten på formen, över det champinjonskivor, ytterligare ett lager fars, kalla potatisskivorna ovanpå och sedan resten av farsen.

Baka i ugnen 150 grader i cirka 45 minuter.

Och nu kommer överraskningen:

Koka 300 gram djupfrysta ärter i 1½ deciliter buljong och mixa det tillsammans med ½ deciliter grädde. Blanda med 3 ägg och bred smeten ut ovanpå tårten. Grädda färdig i ugnen cirka 15-20 minuter.

Den ser ut mera som en födelsedagstårta än som en middagsrätt - och smaker himla gott! Man kan eventuellt pynta den som en tårta med lingonsylt.

Rätten kan serveres med en sås kokt på viltbuljong, vispgrädde och enbär. Kokas in och silas - reds med lite maizena.

Tack till Gert Klötzke för det grundläggande receptet Skrattande och lycka till

Skrattande Inge

lisette
2008-02-14 12:55
#8

#4 har svårt att tugga köttbitar. köttfärs är ju redan förtuggat! Flörthandlar absolut inte om att det är synd om djuren.

#6 bra idé!

#7 bara jag läser så blir jag matt! Flört

jn84
2008-02-16 00:27
#9

En riktigt höjdare är att ta bara ren köttfärs, knåda ihop till ordentliga biffar, steka i pannan så de precis är färdiga, rosa inuti, men inte råa. Då är det lagom saftiga. Krydda som bara den med Knorrs kött och grillkrydda. Avsluta stekningen med några ostskivor ovanpå. Till det brukar jag göra en quinoaröra, men potatismos funkar toppen också.

lisette
2008-02-19 00:57
#10

varken jag eller sambon äter rött/rosa kött så det är nog ingen höjdare för våran del tyvärr.

Anne
2008-02-19 08:10
#11

Men fisk eller kyckling då? Det är ju inte särskilt svårtuggat.

Lammfärsbiffar är annars gott - krydda ordentligt, och servera med till exempel couscous med massor av grönsaker eller bulgur, och en sås på yogurt, koriander och vitlök.

Upp till toppen
Annons: