Annons:
Etikettmatprat
Läst 893 ggr
supermoccine
2/24/08, 7:02 PM

Matlådor och smaktristess

Jag och min sambo brukar oftast laga mer mat än vad vi för tillfället ska äta, så att det finns kvar till matlådor. Jag har då märkt att vissa saker är lika underbart gott varenda gång, som vår lasagne t.ex. Den är jag alltid sugen på även om jag ätit den flera dagar i rad. Medan andra saker som exempelvis en daal vi gjorde nyligen var jättegod första gången medan matlådorna utav den kändes lite trista att äta. Inte för att smaken hade försämrats utan bara att smakreprisen inte kändes lika lockande. Undrar vad denna skillnad kommer utav.

 Vad är era erfarenheter?

Annons:
Åsa
2/25/08, 9:42 AM
#1

Jag äter sällan samma mat till middag som jag sen har till matlåda dagen efter, eftersom jag fryser in och tar den maten till lunch en annan dag. Därför kan jag tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.

Men din lasagne blev jag nyfiken på, går det att få receptet på den?

Åsa

Anne
2/25/08, 11:35 AM
#2

Jag har ingen lösning, men däremot samma problem… tycker att matlådor ofta är otroligt tråkigt, tyvärr.

supermoccine
2/25/08, 3:17 PM
#3

#1 Haha, javisst. Vi lade upp den på wikibooks. Mått och sådant är ganska ungefärliga eftersom vi aldrig använder mått när vi lagar mat.

Jag brukar också gärna variera lite och ha olika matlådor, men fryser ganska sällan då jag tycker det är så trist att tina :P Men visst är det en klar lösning på "problemet" att alternera mera, men min fundering här var väl mer varför det är sådan skillnad. Två maträtter som båda var jättegoda vid första tillfället och så går det sedan i två helt olika riktningar Den ena fortsätter vara lika lockande medan den andra inte lockar alls lika mycket. Håller vissa smaker längre? Har man olika tolerans för olika smaker?

Pernilla
2/25/08, 4:25 PM
#4

Tror definitivt att vissa smaker "falnar" mer medans andra faktiskt växer när de får stå till sig. Är ju t.ex. nästan bara bullar som är godast nybakta i bakkväg - kladdkakor, sockerkakor, muffins, tårtor tycker jag är godare dag 2-3. Lasagne är definitivt godast dag två! Men ärtsoppa dag två, huaaa…

supermoccine
2/25/08, 4:44 PM
#5

#4 Jo, det tror jag också, eller jag har märkt det med tydlighet, men i det här exempelfallet tror jag inte att det var själva smaken som ändrades utan upplevelsen. Exemplet daal smakade faktiskt likadant, men smakreprisen lockade inte på samma sätt som i exemplet lasagne.

Åsa
2/26/08, 9:10 AM
#6

#3 Tack!

Annons:
supermoccine
2/26/08, 4:49 PM
#7

#6 Skriv gärna och berätta vad du tyckte ifall du lagar den ^^

Upp till toppen
Annons: