Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4603 ggr
senna
3/1/08, 6:55 PM

Torra muffins?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag bakar muffins så blir de så himla torra att de fastnar i halsen, och det vill man ju inte.

Någon som har tips på ingrediens/något knep som 'förhindrar' muffinsen att bli för torra?

Annons:
Åsa S
3/1/08, 8:30 PM
#1

Kanske du är för snål med fettet eller gräddar muffinsen något för länge??

Svårt att veta när man inte vet vilket recept du använder.

Sessan1
3/1/08, 10:22 PM
#2

Säger som Åsa S här.

kan ju vara att du gräddar dom för länge? eller att du är för snål med fettet. Testa att  gräda lite kortare tid och ta mer fett!

Som sagt lite svårt att svara helt. eftersom man inte vet vilket recept du använder?

senna
3/2/08, 11:43 AM
#3

tack för era svar.
receptet är egentligen sockerkaks-recept.

jag ska testa att ta mera fett och grädda kortare tid, nästa gång jag bakar.

MaMaMade
3/2/08, 4:45 PM
#4

Jämför m ett recept för muffins o se om det stämmer någorlunda. På http://www.dagensmuffin.se/ finns hur många recept som helst.

Jag brukar göra amerikanska blåbärsmuffins, de innehåller inte särskilt mkt smör men blir saftiga ändå. Jag gissar att du gräddar dem för länge. Muffins m gräddfil/fil/yoghurt brukar också bli bra.

clivia
3/6/08, 11:23 AM
#5

baka bananmuffins, de blir alltid saftiga och goda! Och så blir man av med de där trista brunprickiga bananerna som man inte längre känner för att äta som de är. Om jag råkar få alldeles för många såna skalar jag dem och stoppar i plastpåse i frysen, funkar alldeles utmärkt att baka med!

Upp till toppen
Annons: