Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 7972 ggr
Honestyisdead
1/31/08, 7:04 PM

Hajmal - Pangasius

Har köpt hem två fileer av hajmal.
När jag luktade på fisken luktade den absolut INTE fisk.
Den luktade klor. Simhall.
Jag tycker ju att fisk ska lukta fisk och är lite orolig, kan detta vara bra? Ska denna typen av fisk lukta så?

Killen tyckte jag skulle tillaga fisken ändå. Så nu har jag panerat den och stekt den. När jag smakar på den smakar den typ ingenting, kanske lite lite klor. Är möjligt att jag bara tror det på grund av den starka klorlukten.

Någon som vet hur den ska lukta?

Annons:
chinerunner
1/31/08, 9:31 PM
#1

Hajmalen odlas i avstängda vikar i asien. Den får då en gyttjesmak.

Så sista tiden innan slakt får den bo i bassäng Glad 

Den får då andas ut lerlukten ur köttet.

Sen kan ju även lut förekomma vid beredningen, det gör vi ju även här.

Chili och vitlök så smakar det som det ska,

Socker och citronsaft så smakar det ännu bättre Flört

Honestyisdead
1/31/08, 9:42 PM
#2

Tack för ditt svar chinerunner Glad Fisken var helt ok, om än lite smaklös. Så nästa gång blir det socker och citron Glad

Mervi
2/3/08, 10:31 PM
#3

Jag tycker den hade lite ovanlig smak, kanske lite "unken". Har bara ätit det en gång.

AndreasS
2/5/08, 12:07 AM
#4

En kalas fisk som kan användas som torsk.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

MaMaMade
2/5/08, 10:31 AM
#5

Jag har aldrig upplevt den lukten och vi har köpt den relativt ofta då det inte alltid finns hoki utan bara torsk i diskarna på mina affärer. Använde den senast till balinesiska fiskbiffar. De smakade som de skulle men blev lite sega i konsistensen så till det kanske man ska använda, sej eller torsk.

Susanne
2/7/08, 4:44 PM
#6

Använder Hajmal till fiskgratäng. Där fungerar den ypperligt, dock lägger jag den "3 på lången" och sedan "3 på kortan" ovanpå.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
drutten53
2/17/08, 9:25 PM
#7

Hajmalen har jag köpt flertal gånger, tycker den smakar bra, ta lite citron på den stekta fisken. Jag lägger fisken först i vetemjöl, sen i uppvispat ägg, sen i stöbrödet som är blandat med salt och vitpeppar. Steker dom bruna.

[Asta]
2/18/08, 5:10 PM
#8

Läste på Text-TV att Livsmedelsverket säger att de får inte kalla fisken vid sitt latinska namn Pagnasius utan skall kalla den asiatisk hajmal. Fiskeriverket har dock protesterat mot detta och säger att namnet hajmal inte låter så aptitligt och man räknar med att det inte går hem hos konsumenterna.

För min egen del måste jag nog erkänna att namn som Pagnasius får mig att studsa baklänges så jag vet egentligen vad som är rätt eller inte.

jn84
2/19/08, 12:13 AM
#9

Jag brukar alltid skölja hajmalen innan jag tillagar. Vet inte om det är bra eller dåligt, men den smakar gott då i alla fall Glad

eventkocken
2/20/08, 11:25 AM
#10

Hajmal låter väl gott?

[Asta]
2/20/08, 2:58 PM
#11

Ja- för min del föredrar jag hajmal framför Pagnasius.

Honestyisdead
7/19/12, 7:50 PM
#12

Har nu testat det två gånger till, och nej, det är inte en god matfisk enligt mig. Konstig geleaktig konsistens och det smakar inte fisk. Kan steka den väldigt länge, och den får ändå den konstiga konsistensen, känns nästan råå.

Har dessutom fått veta att de sprutas med grispiss för att inte växa för mycket eller vad det var och regnskog skövlas för dammarna.

Ingen mer hajmal för mig.

DesK
7/19/12, 8:24 PM
#13

Vad jag har fattat bör vi inte äta hajmal. Den odlas med mycket antibiotika, men jag vet också att den periodvis säljs billigt i våra frysdiskar och jag har köpt den men upplevt att den inte är någon välsmakande fisk.

Observera att det finns flera olika arter av hajmal som alla ingår i pangasiussläktet, således är hajmal och pangasius samma fiskart.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Honestyisdead
7/19/12, 8:27 PM
#14

Just det, de får antibiotika också!

Jag köpte den billigt från frysdisken.

[yodhe]
7/20/12, 10:22 PM
#15

Håller med Hera…ingen god fisk..Skrikandes

smakar dy eller unket..eller inget alls..är fadd i köttet och som sagt..man kan steka den hur länge som helst..den förblir rå..så känns det i alla fall för mig..

näpp…Obestämd

AndreasS
7/20/12, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag jobbar som kock/kökschef och har märkt kvalitéskillnader på pangasiusen. Det jag har gjort är att samtalat med min leverantör om detta och får numera endast en fisk som är fast och fin i köttet. Skulle jag mot all förmodan få den geleiga så ringer jag direkt och får hela kvantiteten utbytt, pronto. Som kock/kökschef kan man ställa betydligt högre krav än som vanlig konsument i en ICA butik med fisken ifrån en frysdisk.

På bilden ser ni en dubbelpanerad pangasiusfilé som håller en hög kvalité och betalar mellan 42.90 - 59.90Kr/Kg. Jag gör av med cirka. 20 kilo i stöten under en lunch.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Honestyisdead
7/21/12, 12:44 PM
#17

#16 Intressant!

Upp till toppen
Annons: