Annons:
Etikettmatprat
Läst 1862 ggr
Pernilla
2/23/08, 2:17 PM

Salladsvariation?

Sallad, gurka, tomat. Sallad gurka, tomat. Sallad, gurka, tomat, BURKMAJS - hurra, variation! Glad

Nej, min salladsfantasi börjar ta slut. Jag vill höra vad ni har för favoritsalladskombinationer. I en tidning läste jag om ekbladssallad ihop med granatäppelkärnor, det ska jag testa vid tillfälle. Andra tips?

//Pernilla

Annons:
jn84
2/23/08, 3:17 PM
#1

hmm, här varieras det rätt friskt. Köper oftast sallad i lösvikt och brukar då plocka ruccola, krispsallad, spenat och machesallad.

Ibland blir det bara tomat, gurka och sallad. Ibland tillsammans med rödlök, avokado och äppelbitar. Ibland någon bönsallad med lite vinäger och olivolja. Ibland groddar.

Och ibland är det bara gott att lägga upp grönsakerna separat direkt på tallriken. Alltså en halv tomat, en bit gurka och en bit paprika tex. Inte blanda ihop allt.

Liss
2/23/08, 5:20 PM
#2

Jag älskar äpple eller päron i salladenGlad  De gör att de blir lite sötma, sen brukar jag väl ha de vanliga med det, bladsallad, tomat, gurka och äpple då.

så kan man ju ha massvis med olika typer av sallad och man kan ha krutonger(?) Mango? .. är väl bara att stoppa ner lite^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Beba
2/23/08, 11:22 PM
#3

Jag gillar ost. Det går att ha fetaost i, även pasta går eller ris om man så vill. Kokta gröna ärtor,banan. Eller en fruktsallad med olika frukter. Räkor,krabba. Ja nästan vad som man vill och gillar.

Stormhatt
2/24/08, 1:17 AM
#4

Fetaost, avokado, tomat, svarta bönor, spenat. med mera är en absolut favorit, och vill man lyxa till det lite extra så kan man ha i lite kronärtskockshjärtan.

Åsa S
2/24/08, 10:44 AM
#5

Köper i stort sett aldrig sallat, tomat och gurka på vintern eftersom de i stort sett inte innehåller någon näring utan det är mest vatten och det kan jag dricka ur kranen till en billigare summa.

Ganska ofta gör jag denna sallad istället som innehåller mycket nyttigt:

Avokado + kokta bönor + hackad rödlök + pressad lime eller citron + lite rapsolja + salt och peppar.

 Salladen är god att exempelvis äta med en bit stekt lax.

supermoccine
2/24/08, 7:18 PM
#6

Haha, jag gör som #5 ganska mycket. Älskar avocado, och har jämt någon sorts böna för proteinets skull, men det är ju gott också. Svarta bönor och kikärter är favoriterna. Ibland har jag tärnad tofu marinerad i lite soja och sesamolja. Brukar hacka lite morot och ha i ofta och om jag orkar grodda (var ett tag sedan sist) är ju det alltid en hit. Kalamataoliver, inlagd vitlök, spetskål/vitkål, ruccola, blomkål, sockerärter, paprika (gärna grön). Det är gott att rosta lite solrosfrön i stekpannan med lite olja och salt och slänga i salladen.

Dressingen brukar bli på kallpressad rapsolja, olika kryddor, örtsalt, ibland lime/citron och ofta vitlök.

Rödlök är som tidigare nämnt också en hit, både färg- och smakmässigt, men jag brukar inte hacka utan dela löken på halva och sedan skära så det blir vackra "strimlor" av den. Purjolök, salladslök eller gräslök är också schyssta att ha i sallad.

Nu passar kanske inte alla de här sakerna ihop, men en himla massa förslag blev det i alla fall.

En sak jag inte testat än, men som står högt upp på listan är att ha fänkål i en sallad. Fänkål är så gott! 

Nötter förresten! Det kan ju vara nice i sallader. Särskilt valnötter. Ah, pinjenötter brukar ju folk köra med, men jag är inte så förtjust faktiskt. Och det finns ju fler frön än solrosfrön som är trevliga i sallad. Pumpakärnor (obs! skalade!) och quinoa kanske.

Annons:
Liss
2/24/08, 11:33 PM
#7

Åhh, mamma brukar också göra en god med bara tomat och rödlök och så är de vatten, vitvinäger och salt och peppar har jag för mig. kan vara något mer, men gott är det!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Pernilla
2/25/08, 1:12 PM
#8

O bra bra! Mer tips!

Åsa
2/26/08, 9:14 AM
#9

Vi gillar bäst en sallad med färsk spenat, kikärtor, kokta rödbetor, chevré, timjan och stekt vitlök med en balsamvinägrett till.

drutten53
2/26/08, 11:24 AM
#10

ja det finns mycket att göra i salladsväg, men min favorit är att hacka isbegssallad tomater gurka o salladslök i små bitar, hacka persilja fint (ja den persilja som är storbladig), lägg bulgur i blöt, tvätta dom några gånger, häll av vattnet. häll i den i grönsakerna ochhäll i matolja, mycket citron pressad. Sist i med persiljan, blanda väl ah i salt, vitpeppar och paprikapulver, låt så en stund i kylen.p.s kommer med ett annat recept sen måste bara finna det i lådan.

kram 

smaklig måltid

Liss
3/2/08, 9:03 PM
#11

jamie oliver gjorde en intressant sallad nyss på tv.

tunn skinktyp i botten, den stekte han till ägg/vatten/salt/peppar- crepesliknande i stekpannan och rullade ihop dem, strimlade dem till smala band. La i ruccola och två andra sorter (dem som finns i ruccola blandingspåsen) och fänkål. Blanda ihop de med äggen och över med citronsaft, la över det på skinkan och lite olivolja och riven parmesan ost.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jn84
3/2/08, 9:52 PM
#12

Såg också det. Såg kanongott ut!

Liss
3/2/08, 11:21 PM
#13

#12 Ja visst gjorde deGlad Men vad tusan hette skinkan? parmaskinka?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
jn84
3/2/08, 11:24 PM
#14

Nåt på M tror jag

jn84
3/2/08, 11:26 PM
#15

trodde man kunde se recepten på kanal5:s hemsida. Men tydligen inte? Hur sjutton ska man då komma ihåg? Obestämd

Liss
3/2/08, 11:37 PM
#16

#15 tror de brukar finnas på text tv. de är vad dem säger ibland i alla fall men vet inte med jamie oliver, kanske måste köpa hans böckerFlört

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
3/5/08, 7:43 PM
#17

Jag åt sallad idag.. men en mer matig sallad som man käkar enbart.. inte som tillbehör.

Men iaf är de salladsblad (vad man vill), purjolök, gräslök, persilja, Avvocado, gurka, räkor och gravad lax.
Till de en dressing av Rödvinsvinäger, flytande honung, senap och rapsolja.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

MaMaMade
3/6/08, 9:00 AM
#18

Pernilla; undrade just hur det gått med födelseriet! Såg att det bidde en liten tös. De varmaste gratulationer från mig! Glad

#15 Kolla BBC Food´s receptsamling, Jamie´s sallad finns kanske där.

andreas0
3/7/08, 5:03 AM
#19

En traditionell favorit i den här familjen är riven vitkål med lingonsylt. Fast jag har inte ätit den på rätt länge nu.

Joohanna
3/7/08, 2:14 PM
#20

Jag brukar göra vanlig sallad med gurka tomat och sallat och sen ha i fetaost, ruccola, solrosfrön och rädisor. det blir riktigt gott! Nackdelen är att man får så hemsk andedräkt av rädisor baraGlad

Ett annat tips: skär till exempel gurka, morötter, paprika med mera i decimeterlånga strimlor och lägg på ett fat. Gör en dipsås med vitlök eller örtsmak av gräddfil/creme fraiche i en skål. Klart! Bara att dippa de grönsaker man tycker bäst om.

Annons:
Pernilla
3/7/08, 7:57 PM
#21

#18 Man tackar man tackar, hon är vackrast i världenGlad

#20 Blir inte solrosfröna slaskiga av salladen eller strösslar du dem ovanpå?

Joohanna
3/8/08, 3:42 PM
#22

slaskiga? nej det tycker jag inte.
Men en del (min man) kan ha svårt för att det blir nåt 'hårt' i salladen men jag tycker det är jättegott!

Mervi
3/8/08, 6:00 PM
#23

Marinerade grönsaker

Detta recept kommer från Lauridssons bok om GI-mat.

6 portioner

200 gram av vardera, broccoli, blomkål, vitkål, fänkål,

100 gram purjolök

2 paprikor, gärna olika färg

1 ask physalis frukter

1/2 deciliter hackad mynta, 1/2 decililer hackad bladpersilja

1 äpple (detta uteslöt jag)

Marinad:

1 deciliter äppelcidervinäger

1,5 deciliter olivolja

3 vitlöksklyftor

0,5 matsked salt

Saften av en halv lime och en halv citron.

Blanda ihop marinaden. Dela kålsorterna lagom bitar och skär purjolöken i ringar (cirka 1-2 centimeter) Koka dessa i lättsaltat vatten i 3 minuter och låt rinna av.

Häll i en stor skål och häll marinaden över. Tillsätt paprika, physalis och kryddorna och blanda försiktigt.

Låt marinera i kylen en dag.

Jättegott till alla sorters kött.

Jag gjorde detta till kyckling. Man kan välja de grönsaker man vill.

Kanske inte någon sallad precis men detta är jättegott och lite annorlunda.

Upp till toppen
Annons: