Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2567 ggr
marwes
2008-03-24 13:11

Den perfekta pajdegen?

Så, jag försöker hitta det perfekta receptet på pajdeg. Både vad gäller matpaj och efterättspaj. Nån av er som har det och vill dela med sig?

Annons:
Aelsklinn
2008-03-31 21:09
#1

Matpajdeg: 100 g kallt smör, 3 dl mjöl, 1-3 msk kallt vatten.

Kör mjöl och smöret (skuret i tärningar) i matberedaren. Använd på-av metoden tills degen blivit smulig, alternativt gått ihop sig lite. Tillsätt kallt vatten lite i taget samtidigt som du kör på och av med matberedaren. Kör bara tills degen har gått ihop sig och samlats till en klump i bunken. Kör man degen för länge blir den seg och inte alls god. Degens ka arbetas ihop snabbt!

Hoppfull
2008-04-02 18:18
#2

Vad gillar du för deg då? Själv tycker jag inte ett dugg om den där feta vetemjölsdegen… så jag kör helt annorlunda.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MaMaMade
2008-04-02 19:42
#3

Hur gör du din pajdeg då Hoppfull? Jag försöker ju hålla LCHF så jag vill undvika mjöl men går den att få bra på enbart nötmjöl?

Hoppfull
2008-04-02 21:43
#4

Hm, sorry men jag använder andra kolhydrater istället. Jag är inte emot kolisar i stort men just vetemjöl gillar jag inte. Jag använder varma kokta potatisar och havregryn istället. Ja, tillsammans med smör, kesella och kryddor.

Det finns dock en pajdeg inne på KiF som var med smält smör, riven ost och mald mandel som var alldeles ljuvlig. Sök på laxpaj (tror jag), den bjöd jag på när jag LCHF:ade och alla verkligen älskade den pajen (jag gjorde inte fyllningen enl. receptet förstås Generad).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sovgott
2008-04-02 22:11
#5

När jag gör pajdej (mat-paj) använder jag dinkelmjöl fullkorn eller grahamsmjöl istället för vetemjöl.

MaMaMade
2008-04-02 23:30
#6

Tack Hoppfull! Kesella till efterrättspajer kanske…el ricotta…hmm… Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: