Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1190 ggr
Deco
2008-03-01 11:37

Bullar?!

Idag ska jag och dottern (4 år) baka bullar så det står härliga till. Jag brukar alltid göra med smör, kanel och socker som "fyllning" men en del bakar ju utan kanel. Vad sätter man då? Är det smör, socker och vaniljsocker eller nåt sådant?

Annons:
Åsa S
2008-03-01 12:12
#1

I min favorit bakbok (Konditorns bästa) finns det olika förslag på fyllningar.

 Jag har provat att göra egna varianter av dessa och det kan ex. vara.

Smör + riven mandelmassa

smör + socker + kardemumma

smör + socker + vanlijsocker

Har även testat smör + socker + rivet syrligt äpple + kanel och det blev gott det med som fyllning i bullar.

Man kan göra en sats vetedeg och sedan dela upp den i flera olika bitar och göra olika fyllningar och testa sig fram till de man gillar bäst.

Deco
2008-03-01 14:04
#2

Vilket bra tips! Så långt tänkte jag inte *s*

Om man gör med smör, socker och vanlijsocker, hur mycket vaniljsocker använder man? Det blir väl lätt för starkt? Smör och socker är ju bara höfta, men vaniljsockret då? Kanske i en tesil och lätt strö över jättetunt överallt eller?

Åsa S
2008-03-01 17:53
#3

Denna mängd rekommenderas i konditorns bästa:

150g smör + 1dl strösocker + 1-2msk vaniljsocker.

Eftersom jag ändå har boken uppslagen kan jag skriva in några till fyllningar:

0,5dl socker + 150g smör + 100g mandelmassa

1 kuvert saffran + 0,5 dl socker + 150g smör + 100g mandelmassa.

2dl kokosflingor + 0,5dl vispgrädde + rivet skal av 1 citron + 100g smör + 0,5dl socker.

Jag brukar låta smöret bli riktigt mjukt sedan bara blandar jag ner alla ingredienserna i smöret så jag får en smet som jag brer på degen. (har man bråttom kan man köra smöret en kort stund i mikron).

Sessan1
2008-03-01 22:29
#4

Låter jättegott det där, Åsa S, ska testa det nästa gång jag bakar  bullar, vilket jag gör ganska ofta :)

Har skrivit av detta för att testa .)

Hoppas det är ok

jn84
2008-03-02 00:12
#5

Jag brukar ha bara smör och vaniljsocker, fast blir lite klent så kanske ska ha vanligt socker också. Man kan vräka på ganska mycket vaniljsocker utan att det blir starkt. Jag brukar strö över med fingrarna bara. Men sil är nog lite lättare kanske. Har inte tänkt så långt ;)

clivia
2008-03-06 11:21
#6

jag läste nånstans för länge sen om en tjej som bakade bullar med apelsinmarmelad som fyllning, det tycker jag låter gott! Och tänk apelsin som är så gott med mörk choklad, man kanske kan riva lite mörk choklad över marmeladen? Det är en sån där grej som jag velat testa länge men tills nyss hade jag inte plats i frysen för en massa bullar. Ska bli ändring på det! Vi ska ha barn och då behöver man väl ha lite fika hemma…
Däremot kan jag INTE rekommendera att ha blåbär i bullarna för det provade jag en gång. Blått, vått och smakade ingenting!

Annons:
HannaAkutgruppen
2008-03-06 11:30
#7

men blåbärssylt är ju gott.. iaf när man köper det hos konditorn ;)

 Jag har provat med kokos och hasselnötsmassa också. blev helt okej. Hade ett recept när jag var 14 med någon speciell bulle som man fyllde med hasselnötsmassa och kokos. Det var ljuvligt gott men receptet finns inte kvar. Jag vet att det inte var vanlig vetedeg..

Upp till toppen
Annons: