Annons:
Etikettmatprat
Läst 2651 ggr
[Kreatia]
3/14/08, 9:29 PM

Trött på att vara fet!!

Hej på er! Jag har dragits med ca 7 kilos övervikt i snart tre år. Slutade röka då och slafsade i mig allt jag kom åt för att klara mig undan det värsta nikotinsuget. Sen ett halvår tillbaka så har jag verkligen försökt gå ner i vikt men icke sa nicke! Jag tränar och promenerar men endast ett kilo har lämnat min lekamen. Tyvärr så älskar jag nötter i alla former och äter cirka 2 påsar per vecka. Nu funderar jag på att testa GI-metoden (visst heter det så?) där man får äta nötter och choklad och ändå gå ner i vikt. Är det någon därute som har erfarenhet av denna metod och vill dela med sig till mig som kämpar.

Ps. Ska snart öppna upp en nötpåse…för nu är det ju helgGladDs

Annons:
Honestyisdead
3/14/08, 10:54 PM
#1

Jag har dragit ner drastiskt på kolhydrater i snart 3 veckor. Jag äter en macka på morgonen. Men struntar i potatis, pasta och ris. Äter bara ovanjordsgrönsaker.

På kvällen när jag blir sugen på ngt äter jag några bitar ost.

Jag har hittills gått ner 4 kg.

Du kan kolla in på kolhydrater. Där finns många kunniga.

MaMaMade
3/15/08, 12:30 AM
#2

Ja, jag säger som Hera; välkommen in till oss på Kolhydrater!

Jag har lyckats bli av m 2½ kg o flera cm i midjan, tappat bort några kärlekshandtag samt fått fastare o slätare lår tack vare LCHF…trots små avsteg o försyndelser! Det kostar inget att prova på, enkelt är det också; man äter som vanligt fast utesluter snabba kolhydrater.

Själv har jag uteslutit pasta, ris, alla rotfrukter, frukt o tillåter mig bara 2-4 Finn Crisp/dag i brödväg vissa dagar. Utesluter i stort sett allt socker; tillåter mig mörk choklad, hallon o blåbär.

sasha-
3/15/08, 1:39 AM
#3

#0 Men asså choklad innehåller ju massor med kolhydrater.. GI går ju ut på att hålla sig borta från det.

Honestyisdead
3/15/08, 1:41 AM
#4

#3 Det finns ju mörk choklad, som har mer caco i sig tror jag som inte är lika dåligt.

MaMaMade
3/15/08, 9:19 AM
#5

Som jämförelse kan vi titta på fineli´s (finska motsvheten till vårt SLV) siffror på choklad o potatis per 100 g:

choklad, medelvärde: fett 50% o kolhydrater 42%

choklad, mörk: fett 54% o kolhydrater 43%

potatis, kokt m skal utan salt: fett 2% o kolhydrater 86%

Det finns dubbelt så många kolisar i potatisen jämfört m chokladen! Sedan får man tänka på att man oftast bara tar 1-2 rutor av chokladen o sedan är man nöjd.

En del klarar av att köra sitt race strikt men inte alla. Ska man "späka" sig så slutar det ofta m att man faller långt innan målsnöret. Själv försöker jag vara duktig under v o unnar mig ngt till helgen istället. Vet jag att jag ska bort till ngn o hälsa på el på fest så kör jag strikt över dagen m maten så har jag en "depå" att ta av till besöket/festen…enkelt uttryckt.

Jag har ockå ca 7 kg som ska bort om vi nu ska tala om viktminskning i kg. Jag tycker att nästan 3 kg på 2 mån är bra! Det är svårt att gå ner de där sista kg, särskilt om man har jojobantat tidigare. Får kroppen ta tid på sig m rätt sorts mat så går man inte upp igen, stoppar sug o mår bra överlag.

Vad vore livet om man aldrig fick njuta…av choklad om man nu är förtjust i det? Är du sockerberoende så går det naturligtvis bort men inte alla av oss är det, tack o lov! Man kan aldrig äta "perfekt" för i dagens livsmedel finns det så mkt skit tillsatt att det skulle bli ett heltidsjobb att hitta "ren" mat o/alt laga till den. O uppriktigt sagt tycker jag att det är ngt fel om man måste ha fullständig kontroll på sitt ätande om det bara är för viktens (utseendets) skull jämfört m att man har en sjukdom att bemästra.

[Kreatia]
3/15/08, 9:21 AM
#6

Tack ska ni ha för tipsen. Ska snarast gå in på kolhydrater och läsa. Vill verkligen bli någorlunda smärt och fin till sommaren.

Annons:
Åsa S
3/15/08, 1:28 PM
#7

För många människor räcker det ofta med att ta bort smörgåsar + kakor + godis (+ annat riktigt onyttigt typ friterat) i dieten och ersätta dem med något nyttigare + gå de rekommenderade 10 000stegen per dag. Och detta ska man göra en längre tid, helst för all framtid ifall man har problem med vikten.

Man kommer långt bara på att ta bort brödet speciellt sånt som innehåller vetemjöl, jag har en kollega som har problem med övervikt som nu testat att ta bort brödet i dieten + promenera och hon har gått ner ca 8kg sedan jul och hon tycker att hon annars äter som hon gjorde förut hon känner inte att hon måste svälta sig eller dylikt.

Kokoskorven
3/16/08, 11:20 PM
#8

Jag tror inte på att utesluta någonting helt. I alla fall inte för mej själv :) Skulle bli tokig om jag inte fick äta mitt bröd och min pasta.

Ok, jag äter fiberrikt bröd och fullkornspasta, oftast. Tallriksmodellen, nyttiga mellanmål istället för fika. Och sedan motion.

Jag har lyckats gå ner 10 kilo och jag tänker inte gå upp ett gramSkrattande

DevonRex
3/17/08, 4:44 AM
#9

#8 Duktigt att du gått ner! :) Håller med dig.

Det bästa och mest hållbara sättet att gå ner i vikt för att sedan hålla den, är att äta regelbundet, tänka på fetthalt och socker såsom godis och bakelser etc. Tallriksmodellen är ett suveränt redskap för att få äta mkt och gott och ändå gå ner i vikt. Har tappat 30 kg på det viset och det har aldrig känts som att jag har ätit så mkt i hela mitt liv! Man äter ju var tredje timme, så man lär sig hålla nere portionerna för att orka äta nästa gång. Mellanmål, två till tre per dag är oxå att rekommendera. Vardagsmotion plus konditions- och styrketräning i någon form varje vecka. Man har alltid tid att klämma in två träningspass i veckan, annars lurar man bara sigsjälv. Har man inte det får man helt enkelt omprioritera… :)

Vad jag eg. skulle skriva var att jag testat atkins två gånger i mitt liv och båda gångerna höll jag på att svimma efter en halv dag… förstår inte riktigt varför måste jag säga, då man svultit sig många gånger dagar i sträck tidigare utan att känna sig minsta svimfärdig… det har fått mig att anse att Atkins är något väldigt fuffens med… det kan inte vara bra att utesluta kolhydrater. Jag tror inte det. Det är ju hjärnans bränsle.

MaMaMade
3/17/08, 9:20 AM
#10

En snabbis innan jag måste iväg: du kan aldrig äta noll kolhydrater, de finns i stort sett i allt du äter. LCHF-kost utesluter de snabbaste kolisarna, sedan får man själv lägga sig på den nivå som man känner att man mår bäst av. LCHF o Atkins är inte samma kost. Dessutom bidrar kroppen själv till hjärnans bränsle. Jag är inte bra på att förklara sådant där, är en usel pedagog. Men på Kolhydrater-sajten finns alla uppgifter el kika in hos Kostdoktorn:

http://www.kostdoktorn.se/

eller hos Dr Dahlqvists blogg:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=mitt_kostprogram

Här finns en lättfattlig informationsfolder:

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

Nu måste jag iväg. Banken, handla mat, skomakaren, födelsedagspresent, hämta på FSK…*puh*! Ha en bra dag allahopa! Glad

april4
3/17/08, 8:56 PM
#11

Jag har däremot gått ner 7 kg på 2 månader. Jag har lämnat bort smörgåsmargarinet från mackan, sötsaker försöker jag undvika. När jag steker mat, så använder jag olja i stället för margarin. Motion är ju ett måste oxå. Det får jag på jobbet, mycket rörelse under dagen i 8 timmar + cykeltur t/r till jobbet. har även en motionscykel hemma, men tyvärr så orkar jag inte cykla med den på vardagar, är så trött efter jobbet.

[Kreatia]
3/18/08, 9:48 AM
#12

Godmorgon! Nu börjar det hända saker härGlad i morse vägde jag elt plötsligt ett kilo mindre!!! Har just kommit hem från ett träningspass. Har köpt hem finn crisp för jag måste få äta smörgås på morgonen och ibland till maten. Mörk choklade och nyttiga osaltade nötter finns också i skafferiet. Äter havregrynsgröt på morgonen…vet inte riktigt om det är bra men jag blir mätt och belåten. Finns ju inget värre än att känna sig hungrig hela tiden. Tack för alla tips och fortsätt kämpa på ni också alla som har dragit på sig x antal kilo för mycket!

MaMaMade
3/18/08, 9:16 PM
#13

Heja Kreatia! Glad 

Kör också m FC, har svårt att äta kletig ost utan ngt knaprigt till, har snöat in på FC m en rejäl klick Bregott + en tjock skiva Castello vitmögelost på till en god kopp te.

Annons:
Kokoskorven
3/18/08, 10:40 PM
#14

Jag åt fralla med västgötaklosters 10 % ost till fikat…och en liiiten klick granatäpplemarmelad…:)

feiner
3/20/08, 5:57 PM
#15

Använder inga dieter eller så men känner också så att det ligger fem- tio kg runt midjan. Så det tränas för fullt nu och det tar bort sug efter godis som jag de passiva dagarna har toksug efter. Som kvällsmat äter jag grova knäckemackor med ost eller kalkon och dricker grönt te. Så om ett halvår hoppas jag lite resultat visar sig.

[Kreatia]
3/20/08, 6:41 PM
#16

Glad påsk på Er!

Blänger på den av karameller proppfulla påskhönan på köksbordet men har bestämt mig för att INTE ÖPPNA den…visualiserar istället fram en bild av mig själv smal som
en vidja om midjan, skridande fram längs en solig strand iklädd en åtsmitande baddräkt. GladKanske jag inte blir som en vidja men den naturligt inbäddade "badringen" ska BANNE MÄGEN bort!

Ha nu en Glad Påsk utan godis men med mycket god och nyttig mat!!!

MaMaMade
3/21/08, 9:03 AM
#17

Det är bra Kreatia! Heja på!

Här är Guben ledig påskhelgen för en ggns skull så vi ska äta gott, dricka ngt glas vin till maten o ta en liten bit tårta till efterrätt m mkt grädde o hallon till. Sedan tar jag nya tag på måndag.

Ska göra Hennikehammars godistårta fast halvera socker mängden o ta honung istället för raffinerat socker. Ska baka den om en stund, blir spännande att se om det blir tårta el pannkaka av det hela.

Glad påsk på dig själv o allahopa andra förstås! Skrattande

Upp till toppen
Annons: