Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4433 ggr
Plum
2008-03-27 15:47

Majsbröd

Hejsan!

Jag är på jakt efter ett recept på majsbröd, som är baserat på majsmjöl, jag hittar bara bröd som är baserade på vanligt mjöl och majskorn, sånt är jag inte intresserad av. Skrattande

Jag har letat och letat som en tok efter det.

Jag köpte nämligen ett majsbröd på ICA för flera år sen och både jag och barnen föll direkt för detta bröd. Skrattande

Vill även passa på att presentera mig!

Jag är en 38-årig mamma som gillar att baka och laga mat, men som känner att fantasin börjar tryta, blir mest korv med pasta i och med att det är sånt som barnen gillar. :Glad

Sen så gillar jag även att läsa, fota och umgås med vänner. Vill ni veta mer så finns det lite mer info i min presentation.

Annons:
Sehvrin
2008-03-27 18:24
#1

Hej!

Finns en artikel här på sidan som har ett recept på majsbröd där majsmjöl ingår.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

drutten53
2008-03-27 18:38
#2

Hej själv baka jag majsbröd här för ett tag sen, då bytte jag ut lite vetemjöl mot polenta, men det blir inte samma smak som riktigt majsmjöl, tror inte det finns här att få tag på det. Det diskuteras inne på bakverk i fokus oxå, så titta in där oxå! Kram

Sehvrin
2008-03-27 18:59
#3

#2 Majsmjöl har bland andra Risenta i sitt sortiment

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anne
2008-03-27 20:55
#4

Problemet är att det nästan aldrig är majsmjöl man faktiskt ska ha, utan det är ofta en felöversättning  från amerikanska recept. Den ingrediens man oftast använder heter cornmeal, och ska översättas med majsgryn. Det finns inte i Sverige, och det närmaste vi har är polenta.

Aiwendil
2009-11-24 13:33
#5

Jag gjorde majsbröd en gång, men då använde jag mig både av majs och majsmjöl. Det blev helt okej, men som #4 sa så är det ju så att det är inte majsmjöl som man ska använda. Så det är lite svårt att hitta recept på det.

Eine
2009-11-24 18:16
#6

Kolla på chilenska recept..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
vinteralvan
2009-11-25 19:55
#7

Majsbröd (Recept från Nigella Lawsons bok Fest - mat för högtid och kalas)

3 deciliter majsmjöl eller polenta

2 deciliter vetemjöl

3 matskedar farinsocker

1 matsked bakpulver

2 ½ deciliter mjölk

1 ägg

45 gram smält smör + lite att smörja formen med

en stor nypa salt

Sätt ugnen på 200 gram och smörj en form.

Blanda majsmjöl, vetemjöl, socker, salt och bakpulver i en bunke. I en annan bunke vispar du ihop mjöl, ägg och smöret. Häll sedan de våta ingredienserna i de torra och rör om med en träslev tills smeten är något så när jämn. Häll smeten i den smorda formen och grädda i 15-20 minuter. Brödet är färdigt när det börjar släppa sidorna av formen.

Anne
2009-11-25 21:20
#8

.. och där är det återigen majsgryn som åsyftas - cornmeal på engelska. Polenta är det närmaste vi har i svenska butiker. Man kan lägga polentan i blöt i hälften av mjölken en stund innan, så blir den lite mjukare och mindre krunchig. (Cornmeal är generellt mer finmalt än polenta.)

Upp till toppen
Annons: