Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1908 ggr
AktieTrader
2008-03-15 18:59

Ölbryggningsdag

I morgon skall jag brygga öl. Jag har gjort det några gånger men jag tänkte att jag ska skriva lite om det här. Jag ska ta lite bilder och lägga upp och beskriva vad jag gör.

Ingridienserna är:
Malt
Humle
Jäst
Vatten

Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska brygga men det blir en ljus humlerik ale.

Annons:
AktieTrader
2008-03-16 23:38
#1

Just nu är jag för trött att lägga in någon ingående beskrivning. Bilder och annat kommer senare.

Men lite helt kort går det till enligt följande.

Man blandar krossad malt och hett vatten. Temperaturen på blandningen bestämmer hur mycket restsötma det ska vara i ölen efter den jäst. Vanligast är mellan 65 och 68 grader.

Efter man lakat ur mäsken så kokar man vörten tillsammans med humle för att få beska och arom.

Därefter kyls ölet och man silar bort humlet och tillsätter jästen.

AktieTrader
2008-03-31 00:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har missat att uppdatera detta. Men här kommer lite bilder.

Först 6 kg (pale ale) malt. Det är den sortens malt som används mest i england för att göra ale. Malten är krossad tillsammans med sitt skal. Skalet är viktigt för  det fungerar som ett filter när man ska slila bort malten malten från vattnet.

AktieTrader
2008-03-31 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Malten blandas med 18 liter 75°C vatten. När det är ihopblandat skall tempen vara 66°C. Blandningen ska hålla den tempen i 90 minuter. Då omvandlar enzymerna i malten stäkelsen till några olika sockerarter. Vissa sorters socker kan jäsas till alkohol andra blir kvar i ölen. Det kallas restsötma och ger den söta smaken i vissa ölsmaker.

AktieTrader
2008-03-31 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När malten har mäskats i 90 min så tömmer jag ur vörten (det söta vattnet). I botten av tunnan har jag en kran som sitter ihop med ett silnät. Jag fick ur 12 liter. Sedan ska man få ur så mycket socker man kan ur malten. Det gör man genom att blanda den med 25 liter hett vatten (83°C) i två omgångar och sila mellan blandningarna.

Totalt fick jag ut 37 liter vört.

Tyvärr har jag ingen bild på silningen men jag lägger in en bild på humlen som ska i när man kokar vörten.

tezzie
2008-03-31 01:05
#5

Gud vilket jobb…

Hoppas den blir god :)

*** Kärleken övervinner allt ***

AktieTrader
2008-03-31 01:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu ska vörten kokas. Både för att koka bort vatten så den blir koncentrerad och för att humlen ska avge beska och smak.

Till detta ölet användes tre sorters humle Fuggle för beskan, den ska koka med i 60min, East Kent Golding för smak, den ska koka i med i 15min och Syrian Golding som aromhumle, den ska koka med i 1min.

Annons:
AktieTrader
2008-03-31 01:33
#7

Allt som man använder i hanteringen av den kokade vörten måste nu vara sterilt. Kommer det bakterier i nu så förstör man hela ölbryggningen. Steriliseringen sker genom att man låter alla prylar ligga i ett bad med vatten och jodfor eller klorin.

Nu ska grönölet (den kokade vörten) kylas, gärna så fort som möjligt för att minska infektionsrisken. Jag använder 10m kopparrör jag lindat i en spiral. Jag låter kallvatten rinna genom röret och sänker ner det i grönölet. Det rä färdigkylt vis 20-25 grader.

Därefter skall humlen och proteinen från malten som fällt ut silas bort.

Nu är det enda tillfället under hela ölbryggningen som det är bra att försöka få in luft i ölet. Man ska vispa kraftigt ett tag med en visp. Detta för att syresätta så att jästen trivs och förökar sig.

AktieTrader
2008-03-31 02:15
#8

Jästen och jäsningen.

Jag använder en alejäst som heter Safeale 05. Det är en torrjäst. Det är enkelt att använda. Bara att blanda det med lite vatten och hälla det i ölet innan man vispar om det.

Ölet ska nu jäsa i rumstemperatur i minst en vecka gärna två. De första dagarna kommer det jäsa kraftigt. När det lugnat sig så kan man tappa om ölet till en ny brygghink för att bli av med bottensatsen av delvis död jäst.

Jag lät ölet så kallt i garget de sista dagarna för att det skulle klarna snabbare.  

Idag tappade jag om ölet och blandade det med 156g (6g per liter) socker som jag kokat med lite vatten. Jag fyllde flaskorna och satte kapsyler på dom. Det blev 25 liter. Sockret kommer nu jäsa i flaskorna och bilda kolsyra. Efter en vecka brukar det vara klart och man kan testa sin första öl på bryggningen.

Ett par veckors kall lagring ger ett klarare och godare öl. Oftast blir det ett så gott öl att det finns inte många sorter på systemet som är bättre. Det är mycket lättare att brygga ett riktigt gott öl än att brygga ett hyfsat vin.

Hoppas någon blir sugen att testa brygga öl. På Humle.se finns allt du behöver och ett aktivt forum för ölbryggning.

Martin
2008-03-31 19:59
#9

Låter jäkligt intressant! Bor dock i en liten etta på 45 kvm så vetitusan var jag skulle ha grejorna, men det går kanske att ordna…

Ungefär vad kostar en flaska hembrygt öl? Kan man påverka alkoholhalten, ungefär vad hamnar den på och vad är det som påverkar den?

Mycket intressanta inlägg, tack!

mvh Martin

AktieTrader
2008-04-01 00:29
#10

Om du har ont om plats så kan du brygga med maltextrakt. Då behöver du bara en brygghink och en 10 liters gryta. Det gjorde jag min första bryggning. Dessutom sparar du 3-4 timmar när du inte behöver mäska. Då behöver man bara koka vörten med humle, kyla, sila och hälla i jäst.

Här är några enkla recept Red ale var nog det jag bryggde. Sen har det blivit 2st Fullers ESB-kloner, En choklad stout (sanslöst god) och nu en English Bitter Ale. Totalt 125 liter :-)

Kostnaden för en 25l sats ca 5% är 100-200kr. Dvs 5-9 kr per liter. Lite dyrare om man använder maltextrakt.

Alkoholhalten styrs av två parametrar. Viktigast är hur mycket malt man använder, ju sötare vört destå starkare öl. Den andra parametern är hur varmt man mäskar. Temperaturen styr vilka sockerarter som bildas. Vissa sorter kan inte jästen jäsa till alkohol och de blir kvar i ölet. Vid 65 grader bildas mest sockerarter som kan jäsas och vid 75 grader bildas mest ojäsbara sockerarter. Vanligast är att mäska vid 65-68 grader.

AktieTrader
2008-04-04 22:35
#11

Första smakprovet efter 5 dagars jäsning på flaska.

Ölen har inte full kolsyra ännu men det har ju inte gått en vecka ännu. Smaken är god och härlig humlebeska och arom. Självklart en del jästsmak men den jäser fortfarande. Det ska bli spännande att testa om en vecka.

AktieTrader
2008-04-18 00:33
#12

Förra veckan var jästsmaken borta. Det fanns en citruston från en av humlesorterna. Många gillar denna men inte jag. I övrigt ett bra öl.

Idag provade jag igen. Citrustonen är borta. Härligt lång eftersak. Jag tog den sista klunken för 20 min sedan och det smakar fortfarande.

Martin
2008-04-18 02:41
#13

Låter onekligen mycket intressant! Tack för dina rapporter!

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: