Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 1400 ggr
Hirit
2008-03-23 10:44

Har kaffet blivit svagare/sämre

Vi har en Espressobryggare som min man fick i julklapp av sitt företag för ett antal årsedan,men den har aldrig använts,därför att vi kokar kaffe i panna och dessutom så är det så små koppar till apparaten. Medan jag ändå håller på, så tänkte jag höra efter om det är flera än jag som upplever att man måste lägga på extra kaffe utöver de antal koppar vatten man har i pannan eller bryggaren? Vanligtvis så lägger jag på en -två skopor extra men nu tycker jag man måste öka på detta med det dubbla, annars smakar det ingenting. Man kan undra om rosterierna blandar ut bönorna eller vad de håller på med. Annars så är det fel på mina smaklökar.Funderar på att testa bryggkaffe istället men det är väl samma visa där. Kanske man kan använda espressomaskinen att brygga i,inte vet jag.

Annons:
ChristinaSylejmani
2008-03-24 13:01
#1

Harriet, jag har kommit på mig själv, åtminstone den senaste tiden, att jag lägger på ett extra mått eller två. Annars så smakar det liksom inte… Kanske kan det vara som du skriver att rosterierna blandar ut bönorna eller så beror det på något annat. Nu beror det ju också på vilket märke det gäller eller om det är mörkrostat eller inte men på det stora hela lägger jag på ett extra mått eller två.

Anne
2008-03-24 19:26
#2

Jag har inte direkt märkt något, och jag tror absolut inte att rosterierna blandar ut bönorna med något annat. Har du testat att byta kaffe? Kan ju vara smaklökarna som ändrar sig också.

Hirit
2008-03-24 20:20
#3

Jag har prövat 2 olika sorter utöver det jag använder. Men det är väl bara att acceptera och dricka kaffet. Världen går inte under, men det är intressant att veta om det är fler som märkt någon skillnad. Min svärmor o svägerska tyckte också att det var skillnad.

chinerunner
2008-03-24 23:28
#4

Zoega's Skånerost

En kompis till mig dricker detta kaffe, han förvarar det i kylen och använder en tätslutande burk.

Jag har smakat det hos honnom och det har MYCKET smak :)

Patrik

ChristinaSylejmani
2008-03-24 23:34
#5

Zoegas kaffe hade jag nästan glömt bort. Det var länge sedan som jag köpte det och håller med om att det har mycket smak.

Hirit
2008-03-25 00:56
#6

Zoegas testade jag för längesedan,men kan för all del göra det igen. Jag förvarar också mitt kaffe i kylskåpet/när det är öppnat) precis som #4. Kanske det var något med aromen,men fick det tipset för längesedan. Men kanske det inte är rostningen det beror på, undrar om de har malt  bönorna finare …så det är därför…. Men för all del jag har kaffekvarn och hela bönor finns att köpa.Glad

Annons:
Kokoskorven
2008-03-26 11:12
#7

Mal allt mitt kaffe…och använder espressomaskin…när jag är hos andra och fikar så tar jag gärna en kopp te istället för deras bryggkaffe :)

Hirit
2008-03-26 14:01
#8

#7 Jag kanske ska plocka fram espressomaskinen och testa ….. jag också. Men fungerar detta, det finns ju bara vattenbehållare så då får man lägga kaffet direkt i koppen och då blir det väl bara sörja på botten om man inte använder rätt sorts kaffe.Tänkte köpa bönor när jag kommer in  till Östersund någon dag.

Kokoskorven
2008-03-27 00:44
#9

#8 Jag förstår inte riktigt hur du menar…har du ingen liten hållare som du häller kaffet i, som vattnet sen pressas igenom….?

Hirit
2008-03-27 11:59
#10

#9 Nej men en vattenbehållare på sidan som man drar ut,sedan så är det något som liknar en sil som man lägger kaffepulvret i och ställer över den pyttelilla koppen. Man kan kanske använda den som tesil Skrattande Nä, jag håller mig nog till kaffepannan och en enkel hållare för en bryggare(tratt)och sätter i kaffefiltret och brygger på det viset. Det ryms tydligen ingen större kopp under vår undanställda apparat som det ser ut,inbillade mig att det kunde fungera.Pröva måste man annars vet man inte.

Upp till toppen
Annons: