Annons:
Etikettmatprat
Läst 1531 ggr
tezzie
4/30/08, 1:05 AM

Vad steker ni i?

Vad steker ni i för typ av matfett?

Jag har använt flytande margarin sedan det kom ut på marknaden men har mer och mer gått över till vanligt Milda, tycker att det flytande är så odrygt! Smör är absolut godast =) Matolja när jag wokar =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
Anne
4/30/08, 8:51 AM
#1

Smör oftast, och ilband olivolja - beror på vad jag steker. Aldrig margarin. Flytande margarin har jag hemma om jag typ ska steka pyttipanna eller nåt annat där smaken inte har jättestor betydelse :)

Maria
4/30/08, 9:58 AM
#2

Beror på vad jag ska tillaga. Olivolja, rapsolja eller smör. ALDRIG MARGARIN.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CarolineJ
4/30/08, 12:13 PM
#3

Riktigt smör

[Asta]
4/30/08, 2:43 PM
#4

Olivolja, smör, rapsolja (väldigt gott till grönsaker tycker jag)

Liss
4/30/08, 4:07 PM
#5

Riktigt smör- innebär det alltså smöret man har på mackorna eller?:)

Jag har iaf någon olja eller flytande margarin. .

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Mandysan
4/30/08, 5:05 PM
#6

Riktigt smör, flytande margarin eller olja (raps eller oliv)

Annons:
Jalking
4/30/08, 6:06 PM
#7

Rapsolja, olivolja eller smör

bubbelbubbel
5/1/08, 4:28 AM
#8

flytande smör med rapsolja och oliv ? :)

annars, matolja, eller rapsolja, eller olivolja.
har helt lagt ner med margarin när jag lagar mat.

Feliciaa
5/1/08, 9:27 PM
#9

När jag lagar använder jag flytande margarin. Men annars Olivolja

Ulf-S
5/2/08, 12:10 PM
#10

Jag steker i smör, kokosolja eller macadamiaolja. Möjligtvis olivolja om jag steker på väldigt svag värme.

ALDRIG konstgjorda fetter som margarin eller "moderna" oljor.

fridaas
5/2/08, 12:10 PM
#11

Oftast blir det matolja, annars smör eller lytande margarin

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Honestyisdead
5/2/08, 4:03 PM
#12

Flytande margarin eller rapsolja.

Martin
5/2/08, 6:37 PM
#13

Steker jag fet mat använder jag inget alls, då brukar fettet i maten (t.ex. korv) duga alldeles utmärkt i en vanlig teflonpanna.

Vid annat så brukar jag försöka använda riktigt smör, smaken har stor betydlse.

mvh Martin

Annons:
Liss
5/3/08, 12:12 AM
#14

Ja kyckling har jag typ inget..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Mervi
5/3/08, 8:18 PM
#15

#5Riktig smör = smör. Jag vet inte vad du har på mackorna.Skrattande

chinerunner
5/4/08, 2:43 AM
#16

woken Skrattande

Sovgott
5/4/08, 7:42 PM
#17

Smör!

Liss
5/4/08, 8:50 PM
#18

#15 Neh jag bara tyckte de lät väldigt lustigt med benämningen "Riktigt" smör :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Honestyisdead
5/4/08, 9:11 PM
#19

#18 det är många som kallar margarin (som man har på mackorna) för smör. Smör, som är riktigt smör heter bara smör :P haha

tezzie
5/4/08, 11:28 PM
#20

Ja, för mig är smör just Riktigt smör, och bregott är smörgåsmargarin :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
Liss
5/5/08, 2:03 AM
#21

Lätt och lagom är smör helt enkelt? eller va? Nu hänger jag inte med alls.. om bregott är margarin vad tusan är då smör?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Frida
5/5/08, 11:20 AM
#22

Jag använder olivolja och då och då rapsolja. Margarin blir det mest till bakning.

 #21 Allt som kommer i bordsförpackning och som du har på mackan är smörgåsmargarin (Lätta, Bregott, Lätt och lagom etc). Eller ja, på mitt paket Lätta står det matfett. Smör däremot:

"Smör är en naturprodukt och får bara innehålla mjölkfett. Smör framställs genom att man kärnar grädde och tillsätter salt och mjölksyrakultur. Vattenhalten får vara max 16% och inga andra tillsatser eller fetter får förekomma. Svenskt Smör innehåller 81-84% fett, beroende på vilken salthalt det har."

Taget från Svenska smör.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

tezzie
5/5/08, 1:22 PM
#23

#22 Precis det smöret jag menar =) Tack :P

*** Kärleken övervinner allt ***

Honestyisdead
5/5/08, 3:49 PM
#24

Lisette de du nämer är margarin :) Smörgåsmargarin :)

Hoppfull
5/6/08, 5:38 PM
#25

Jag skulle bara vilja inflika att margarin är konstgjort fett dit hör INTE bregott som tillverkas av äkta smör med rapsolja.

Alltså de naturliga är smör och bregott, allt annat är onaturligt och kemiskt och antagligen ganska ohälsosamt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Honestyisdead
5/6/08, 7:10 PM
#26

#25 Jag tror INTE det är dåligt för kroppen.

tezzie
5/6/08, 7:27 PM
#27

Tror inte jag heller, det beror väl på i vilka mängder man trycker i sig det!

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
Honestyisdead
5/6/08, 7:36 PM
#28

Jag har en far om jobbar med margarin. Och det vissa påstår om det är ren skitsnack. Han fick läsa det någon hade skrivit angående det. ;)

Liss
5/7/08, 1:40 AM
#29

#22 Så du menar att den fyrkantiga lilla biten jag köper- som just är "svenskt smör" är riktigt smör medans lätt och lagom som jag har på mackor är margarin?

När jag hela tiden trott tvärt om:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hoppfull
5/7/08, 1:19 PM
#30

#29 japp så är det :)

Hera, som tur är får man ju tro vad man vill :) utifrån det jag läst om margarin och hur det framställs så skulle jag aldrig få för mig att äta det, än mindre ge det till mina växande barn. Och som tur är får jag ju göra som jag vill :) Jag kan ju tro att de som säger att margarin är bra snackar skit… men det räcker för mig att läsa om fraställning coh innehåll för att avstå!! Men det är ju jag, alla andra får tycka och göra precis som de vill :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Honestyisdead
5/7/08, 4:08 PM
#31

Jag har varit med vid framställning ;) Jobbat med det. Ätit det sedan barnben och det är inget fel på mig eller föräldrarna som även de ätit det mååååånga år :)

Gillar den smaken mer eftersom jag är uppväxt med den. Gillar inte riktigt smaken av smör.

Hoppfull
5/7/08, 4:25 PM
#32

Visst är det så för dig, nu i alla fall. Så där väldigt länge har inte margarin funnits så att man med säkerhet kan påstå att det är ofarligt!

Men precis som man sa om asbest, PCB, eller om ofarlig strålning från mobiltelefoner att det var helt ofarligt för att sedan svänga och konstatera att det var skitfarligt KAN det ju bli med detta! Det man inte kan fastslå idag kan man kanske fastslå senare och jag håller min linje med så naturligt som möjlig, så få tillsatser som möjligt, så lite processande som möjligt för JAG tror att det är det bästa för kroppen.

Men jag hoppas innerligt att du har rätt, för annars kommer vi inom en inte alltför lång framtid att få väldigt många som blivit sjuka just av att innehållet i margarin (och annan mat) processas som det gör.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Honestyisdead
5/7/08, 6:24 PM
#33

Margarin är ett livsmedel som funnits ända sedan 1800-talet.

Hoppfull
5/7/08, 6:58 PM
#34

Mmm, men det är inte så länge man vräkt i sig det som någon form av hälsokost! Det är ju bara några årtionden.

På sextiotalet åt de flesta fortfarande smör och grädde, det är ju de senaste årtiondena som marknaden exploderat av processad mat, där bordsmargarinerna är ett! Men jag är lika mycket emot processad mat i annan form (som keldaprodukter, färdiga såser, påsmat, micromat osv osv), så det är inte enbart margarinet i sig jag inte gillar :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Honestyisdead
5/7/08, 7:04 PM
#35

#34 Nej det förstår jag :)

Men nu vräker jag inte i mig det heller, utan tar lite granna i stekpannan. Det är det enda. Äter inte mackor och så.

Färdiga såser och dyl inehåller mer dåliga saker än margarin tycker jag. De har ju en massa skit sig :/ Har jag kommit på den senaste tiden.

Hoppfull
5/7/08, 7:40 PM
#36

Ja, jag tänkte förstås inte på dig :)

Ja, personligen tycker jag att det är lite äckligt med alla tillsatser. Maten innehåller snart inte mat utan mera stärkelsegrejer och smaktillsatser… urk…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Honestyisdead
5/7/08, 8:02 PM
#37

Ja, dom där smakförstärkar sakerna verkar ju inte alls bra, och är ju tydligen till och med olagliga i vissa länder. Tänk om Sverige också skulle komma dit en dag,

Hoppfull
5/7/08, 9:37 PM
#38

Precis, och alla sötningsmedel… men sorry nu har jag visst snott tråden, tillbaka till stekflott :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ixatrixa
5/9/08, 1:11 AM
#39

Jag steker gärna i arlas blandning smör & rapsolja (himla god som bas i grillmarinader nu under sommaren).

Wokar jag så tar jag gärna bara lite rapsolja.

Vissa saker som tex kantareller är ju himla gott att bara steka i smör.

Steker sällan i olivolja då jag tycker det är bortkastat och dumt…men använder gärna olivoljan till andra saker som dressingar,bröd mm

tezzie
5/28/08, 7:34 PM
#40

Kantareller måster man ju bara steka i riktigt smör :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

paronskrutten
5/28/08, 8:05 PM
#41

Margarin är bannlyst hos mig, steker i riktigt smör och kallpressad rapsolja (gott).

Helena

Annons:
MaMaMade
5/28/08, 10:26 PM
#42

Smör eller cocosfett. Bregott på mackor för det är lättare för småtöserna att breda på o fn har jag inte orken att göra eget men jag funderar på att börja när Guben går på föräldraledighet till sommaren.

tezzie
5/29/08, 12:38 AM
#43

Cocosfett? Får man fråga varför? Blir det verkligen gott?

*** Kärleken övervinner allt ***

MaMaMade
5/29/08, 12:51 AM
#44

Ingen smak om man inte tar det kallpressade. Går finfint! Fast det är billigare att steka i flottet som blir över efter att man stekt bacon el sidfläsk.

Kat08ja
5/31/08, 8:50 PM
#45

Olivolja eller smör

The-Photo
6/4/08, 12:20 PM
#46

Smör oftast

Upp till toppen
Annons: