Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2485 ggr
Bregotta
2008-05-08 01:38

Studentbuffé?

Min dotter tar studenten den 27 maj och jag skall fixa buffé för cirka 30 personer på eftermiddagen innan hon skall vidare på baluns på kvällen. Någon som har något bra tips på vad man kan bjuda på? Gärna tema och lite annorlunda, men inget måste alla tips mottages tacksamt. Har du ett kanonrecept tar jag gärna det! Tacksam för all hjälp!

Annons:
chinerunner
2008-05-08 13:53
#1

Det jag spontant tänker på är pan pizza.

Hela ungnsplåtar med tjockbottnade härliga pizzor.

Sedan skära upp dom i buffébitar.

Då kan man göra några olika sorter.

Serverade på stora brickor på ett gående bord.

Tema med italienska chicagobbor blir ju då Maffia Glad

chinerunner
2008-05-08 13:59
#2

Om idén är intresant så kollade jag in en italiensk restaurang som kör just detta som specialare.

Där finns inspiration Glad

Bregotta
2008-05-08 17:24
#3

Ja, tack det är ju ett alternativ. Men dels undrar jag. Kan man förbereda + jag vill kunna bjuda på kalla grejor, vi är ju på skolan först och sedan följer alla med direkt hem. (förlåt att jag inte sa det från början), Sorry!

sandra1977
2008-05-08 19:23
#4

Exotisk bricka med kallskuret och potatissallad då? Sånt brukar gå hem. Lycka till.

Kram sandra

fridaas
2008-05-08 21:28
#5

När jag tar studenten ska vi ha marinerad fläskfilé som serveras kall, mycket god om den fått stå och dra ett tag i marinaden efter att man grillat/stekt den, blir även potatisgratäng och grönsallad. Till efterrätt blir det dajmtårta från almondy. Någonting sånt kanske man kan göra? Allt går att förbereda, det enda är sen att värma potatisgratängen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Bregotta
2008-05-08 23:15
#6

Tack så jättemycket chinerunner, sandra77 och fridaas för tipsen och glad inspriation! Jag skall fundera lite och använder nog lite tips från er alla + att jag skall konfrontera den blivande studenten så får vi se vad det blir i slutänden! Och Grattis fridaas till din studentexamen, hoppas din fest blir riktigt lyckad!

Annons:
sandra1977
2008-05-09 11:01
#7

Det va så lite så Glad

Anne
2008-05-09 12:11
#8

Jag skulle köra en ganska enkel kall buffé med ett par olika sallader (något potatisbaserat, något pastabaserat), ett par olika sorters kött eller fisk (typ rökt kalkon, lax, marinerad fläskfilé eller vad man nu vill) som bas. Kanske ett par trevliga röror eller såser, gott bröd, eventuellt några små munsbitar typ spett (till exempel cocktailtomat, basilika, mozzarella, eller små marinerade kycklingspett), kanske lite oliver om det uppskattas.

Eventuellt någon paj också, till exempel en västerbottensostpaj.

Bregotta
2008-05-12 17:21
#9

Tack för det tipset också Anne! Nåt i den stilen blir det, jag håller som bäst på att rotar recept!

Zpookey
2008-05-12 21:24
#10

Varför inte en tacobuffé? Inte direkt annorlunda men gott och uppskattat av de flesta.

Bregotta
2008-05-30 11:52
#11

Här kommer rapport om vad det blev i slutänden!

Jag gjorde:

Rostbiff marinerad med balsamvinäger, lök, kapris och örter, glacegrillade kycklingfiléer, inkokt lax, örtsås, potatissallad, Tortellini med riccotta och spenat blandat med olivolja och ruccola, kall paj med sardeller och oliver, bönsallad med gorgonzola och salvia, bönröra med soltorkade tomater, olivolja, vitlök och örter, tabouleh, crostini, gott bröd, smör och ost samt mintchokladkladdkaka med färska jordgubbar och grädde.

Det blev ett jättelyckat studentfirande och alla var nöjda, och jag var helt slut efteråt. Återigen tack för alla tips och råd!Skrattande

Honestyisdead
2008-05-31 13:47
#12

#11 Vad kul att det gick bra Glad Maten verka god Glad

Martin
2008-05-31 19:16
#13

Det lät som en skiva man gärna varit på!

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: