Annons:
Etikettmatprat
Läst 1577 ggr
Pernilla
4/16/08, 3:33 PM

Vårens härligheter

Vilka av vårens smaker längtar du särskilt efter? Rabarber? Jordgubbar? Nässlor? Själv har jag just upptäckt machesallad som smakar som en hel rabatt…

Annons:
Honestyisdead
4/16/08, 3:34 PM
#1

Vet inte riktigt faktiskt. Nässelsoppa är ju gott Glad Kommer inte på allt som hör våren till Obestämd

MaMaMade
4/16/08, 5:12 PM
#2

Tja, här kommer det mesta efter varandra så jag kan ta allt eftersom liksom! Skrattande

Först ut är den späda, färska gräslöken. Först i växthuset o strax därefter i söderrabatten. (I mitten av maj kanske).

Därefter kommer nässlorna nere i dalgången mot älven. (Slutet av maj/början av juni).

Sedan tittar rabarbern upp. Jag brukar lägga över en gammal zinkbalja. Då stannar inte tillväxten av så mycket på nätterna då det blir kallt o de blir ljusa o späda (i början/mitten av juni).

Jordgubbarna kommer först i juli.

Hoppfull
4/16/08, 8:22 PM
#3

Vårlök, älskar vårlök -. all lök  i och för sig men den i synnerhet!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Liss
4/16/08, 11:39 PM
#4

Nässelsoppa är ju fantastiskt. Och det kan jag inte göra själv i stan är det inge bra ställen för att plocka nässlor heller för den delen Tungan ute

Och sill och potatis är ju underbart, dock fuskar jag hela året. Men själva färskpotatisen! MUMA!

Och färska jordgubbar i en varm sol med mjölk eller grädde.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jalking
4/17/08, 12:33 AM
#5

Det finns väl inget som smakar så mycket sommar som färsk persilja.

Anne
4/17/08, 11:55 AM
#6

Färskpotatis! Alla primörer faktiskt, sparris, morötter.. åh, gott.

Annons:
tezzie
4/17/08, 9:57 PM
#7

Håller med #6 fullt ut :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Wruss
4/26/08, 7:30 PM
#8

Kajpsoppa!!! Som gotlänning man är så måste ju kajparna nämnas. Det är en sorts vilt växande skogslök. Ser mest ut som ett brett grässtrå egentligen. Finns på hela Gotland. Det finns nog ett recept på varje gård runt om på ön, men en enkel variant är:

Koka några potatisar i buljong, gärna med en gul lök också. Lägg på slutet i kajparna (som man hackat och fräst i lite smör) och vispgrädde och mixa sedan alltihopa. Mumma!!

AndreasS
4/26/08, 8:06 PM
#9

Har redan gjort en skörd av jobbets egenodlade gräslök.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

april4
5/3/08, 1:40 AM
#10

Sparris och morötter.

[Jennniie]
5/7/08, 5:07 PM
#11

Det är nog rabarberna, rabarberpaj är en stor favorit. Men även jordgubbar o färskpotatis Glad

Pernilla
5/8/08, 5:18 PM
#12

Längtar efter att få servera mosad färskpotatis till min lilla dotter (4 månader) för det är jag själv också så sugen på - med smör förstås!

Liss
5/9/08, 11:44 PM
#13

Åt färskpotatis idag Glad Men de kanske inte kan vara svensk? var icas egna i alla fall.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Mitralis
7/6/11, 2:05 PM
#14

Mmm, rabarberpaj Tungan ute



Upp till toppen
Annons: