Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1875 ggr
Honestyisdead
5/3/08, 9:56 PM

Kycklingbuljong -recept

Här kommer min kycklingbuljong, eller ja, receptet i alla fall Flört

En halv kyckling
5 lagerblad
10 kryddpepparkorn
Ett halvt kryddmått vitpeppar eller ett kryddmått grovmalen svartpeppar
2 buljongtärningar (fusk jag vet)
4 delade vitlöksklyftor (ta vitlökspulver om du vill ha en klar buljong.

Detta ska koka ihop cirka en timme, beroende på hur stor kycklingen är.
Sedan tar du ut kycklingen och silar buljongen.

God grund till en sås Glad

Annons:
penphotography
2/6/12, 3:11 PM
#1

Jag kokar kycklingbuljong på skrovet med olika rotfrukter (tar de som finns hemma), lök, vitlök, lagerblad, pepparkorn och färska örtkryddor (tar det som finns hemma). Saltar inte buljongen eftersom jag tycker att det är lättare att salta när jag använder buljongen i soppa, sås eller liknande.

Låter det koka några timmar, silar och reducerar ner vätskan. Då blir den så pass kraftig i smaken att man inte behöver tillsätta buljongtärning.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

dolfen
2/10/12, 4:51 PM
#2

Jag har aldrig kokat kyckling någon gång tidigara, men haft lite tankar på att testa det här med att koka kyckling/kycklingbuljong. Inte förrän nu har det blivit av. Jag blev lite "kickstartad" av denna tråd.

Jag skar ner lite olika rotfrukter grovt och placerade dessa i en gryta. Hade även i ett gäng svartpepparkorn och några lagerlöv. Hade läst i något "koka kyckling"-recept, att man skulle ha två teskedar salt per liter vatten, men kom ihåg vad #2 skrev, så jag tog, lite diplomatiskt, endast en tesked per liter vatten.

Jag delade ner kycklingen och brynte delarna innan de åkte ner i grytan.

Jag visste inte riktigt vad det skulle bli. Kycklingsoppa, kycklinggryta eller skulle jag plocka upp kycklingen, ta vara på köttet och göra buljong. Och rotfrukterna då? Vad skulle jag göra med dem? Obestämd

Jag plockade upp kycklingen och krafsade av köttet. Plockade upp rotsakerna som jag mosade.

Under tiden som buljongen reducerade, stekte jag några kycklingbiffar, eller rättare sagt rotsaksbiffar med kyckling i. Intressant, men skulle ha kryddat biffarna lite bättre.

Frös in kycklingköttet, rotsaksmoset och buljongen.

Nu är jag inte "koka kyckling"-oskuld längre. Skrattande Cool

Upp till toppen
Annons: