Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 4219 ggr
tezzie
2008-06-06 13:05

Grilla hel fisk

Igår kom sambon hem med en havsöring på 4 kg. Nu tänkte jag att vi skulle grilla den idag och äta med fäskpotatis, men hur grillar man egentligen en hel fisk? Jag kan inte filea så det är uteslutet ;)

Vad ska man fylla fisken med, lägger man den direkt på grillgallret eller har man folie runt om?

Alla era fisktips vill jag ha ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
AnneN
2008-06-07 12:54
#1

Har jag hel fisk så brukar jag ju självklart rensa den, kryddar med salt, peppar och annan god krydda, lägger i någon dillkvist och lindar in i folie

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anne
2008-06-07 23:08
#2

Jag har aldrig testat att laga hel fisk måste jag erkänna - blev det bra?

tezzie
2008-06-08 00:07
#3

Den blev supergod!

Jag fyllde den med smör, färsk dill, flingsalt och en underbart god krydda. På med grillfolie och sen på grillen =)

Till detta hade vi färskpotatis som kokats med dill och en sås gjord på 2 dl Creme fraishe, 1 mosad fetaost och kryddan jag hade i fisken!!!

Underbart gott =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Anne
2008-06-08 01:05
#4

Åh, det låter väldigt gott :)

Martin
2008-06-08 01:09
#5

Jag brukar göra som ni gjorde, men har mest gjort det med mindre foreller på 150-300 gram.

Grovsalt och citron, gärna lite persillja eller dill också i fisken. Kan även med fördel skåra fisken på utsidan och pressa citron/salt i skårorna också.

Lindar in den i folie och lägger den direkt på glöden (funkar även i ugn). Ca 5-7 min / cm tjocklek, och försöker ha den ungefär lika länge på vardera sida. Givetvis anpassas tiden efter värmen, i ugn brukar jag ha den kanske 8-10 min / sida i ca 200-220 grader.

Tycker det är viktigt att inte ha för bråttom med fisken, hellre längre tid på "låg" värme.

mvh Martin

irode
2008-06-09 17:33
#6

Jag brukar röra vitlöksost med hackat dill och fylla i fisken, vinda runt med parmaskinka (bacon går att använda), lägga fisken i ett öppet folieform och grilla under lock. Om man tar mager torr skinka, blir det godare om man hällar lite lemon-olivolja på.

Lax-filé (med skinnet kvar) blir bäst så här:
droppa lite citronsaft och friskt kvarnat peppar på fileten, smörja ett rejält lagar pesto på och täck fileten med parmaskinka. Grilla som ovanför till laxen är genomstekt men absolut inte alldeles torr.

Annons:
Loucar
2009-08-28 00:55
#7

Jamie Oliver gjorde nåt med hel fisk i nåt program han la mkt örter i buken på fisken o citronskivor sedan lindade han in den i tidningspapper mkt sådant doppade alltihop i en vatthink o la på grillen såg helt ok ut när det var klart

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: