Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 7391 ggr
Liss
5/7/08, 1:45 AM

Lattemaskin

När jag såg tråden om kaffemaskin var jag bara tvungen att starta en om lattemaskin.

Jag dricker inte kaffe öht utan jag dricker te. Men jag ÄLSKAR latte och dricker bara det ute på cafe. De skulle vara hemskt trevligt om man kunde göra själv hemma.

Vet ni någon BRA lattemaskin som man kan köpa?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Anne
5/7/08, 9:00 AM
#1

Vad menar du med lattemaskin? Trycka på en knapp, ut kommer en latte? Nej, en sådan - bra - finns inte. Latte är verkligen ett hantverk, och för att få till en bra behöver du en vettig espressomaskin, en bra kvarn, färska bönor, och mycket övning med mjölkskumning… Tyvärr - det är svårare än man kanske tror :)

Liss
5/7/08, 4:18 PM
#2

Ja jag menar just en sådan som dem har på cafet osv. Alltså en del som gör skummat mjölk och en del som gör den där lilla kaffedelen osv.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Liss
5/7/08, 4:20 PM
#3

Föresten finns de väl visst sånna som man bara kan trycka på en knapp så kommer de ut latte bland annat;) Vi hade faktist en sån på jobbet jag arbeta på. Då var de en massa grejer- så som varm choklad, kaffe, winnermelage, kaffe me mjölk eller nått osv. Så då var de väl bara kaffe, mjölk, vatten och chokladpulver insatt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anne
5/7/08, 4:27 PM
#4

Visst finns det, men det brukar inte bli speciellt gott och har inte så mycket med riktig latte att göra :) Alltså helautomatiska.

Men espressomaskiner finns det i mängder! Kika in på www.riktigtkaffe.se för diskussioner med massor av kaffemänniskor! :) Jag har en Gaggia Espresso - den är helt okej som nybörjarmaskin, men jag funderar på att byta mot något annat ganska snart.. :)

Honestyisdead
5/7/08, 6:22 PM
#5

Så fort vi har pengar skajag köpa en maskin jag hittade på elgiganten. Tror det var en expressomaskin som gör vanligt kaffe och skummar mjölk :) 1200kr

fridaas
5/7/08, 6:36 PM
#6

Den espressomaskinen jag vill ha kostar bara 120000:- =/

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Liss
5/7/08, 8:27 PM
#7

Så de är alltså en espressomaskin man ska ha för att göra latte?:)

Neh precis. Iof tyckte jag väldigt mycket om Winnermelage .. men de är ju rätt vattningt:P

Men om man nu köper sig en espressomaskin. Hur tusan går man till väga för att få till en latte då? De kanske stod på sidan, har inte vart inne ännu. Men kaffet vet jag ju om och att som sagt skumma mjölken.. sen är de flaskor med smakämnen tex hasselnöt osv för latten .. och så är de mjölk va?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anne
5/7/08, 9:47 PM
#8

Japp, det är en espressomaskin du vill ha. En latte är en enkel espresso (i regel, man kan såklart ta en dubbel om man vill ha mer) och ett par dl mjölk som man skummar. Det är skumma mjölken bra som är klurigast - den ska bli tjock och krämig och inte skummig och bubblig så den lägger sig som raklödder på kaffet. Och så får den inte bli för varm, då smakar den kokt och lite bränt.

That's it. Visst kan du ha i smaksättningar om du vill, men en vanlig latte är alltså bara espresso och skummad mjölk.

fridaas
5/7/08, 11:10 PM
#9

Temperaturen på en latte är viktig, man ska kunna dricka den direkt utan att man bränner sig.. när man skummar mjölken kan man ha i en termometer, när den visar 63grader, ska man sluta skumma, mjölken kommer då gå upp till 65grader vilket brukar vara precis lagom.

Ett tips om man får för stora bubblor i skummet, är att slå lätt kärlet med mjölken emot någonting hårt för då förstörs bubblorna, annars kan man använda en sked och röra om med.

Det vi fått lära på baristalektionerna är att en latte innehåller 1/3 kaffe och 2/3mjölk.
På en latte ska det inte vara ett tjockt lager med skum, utan bara ett tunt  som man kan skymta lite lätt.
En Cappucino innehåller 2/3kaffe och 1/3 mjölk. Här ska skummet vara tjockt.. så säg hälften mjölk och hälften skum.

Hoppas någon uppskattade mitt blaj iaf..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Honestyisdead
5/7/08, 11:29 PM
#10

#9 Jag HATAR när man får för varm Latte. Vill kunna dricka direkt.

Man ser ofta vilka ställen som har bra latte och inte ;)

fridaas
5/7/08, 11:31 PM
#11

#10 Då är vi två. En klasskamrat skulle göra en till mig en gång, han värmde mjölken till 80grader, så varm som en mjölkchokladdrink ska vara enligt boken, enbart för att retas. Han har sedan dess aldrig fått göra någon latte eller cappucino till mig..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Liss
5/8/08, 12:53 AM
#12

#8 och #9 Tack så mycket för er förklaring:) Då ska jag se mig efter en nogorlunda espressomaskin och se om jag lyckas med något bra:)

Vilka sort bönor eller kaffe tipsar ni om till en latte då? Ska de vara starkt eller svagt eller kanske mitt i mellan?:) Eftersom de är så lite i en latte menar jag.

Ja de där med för varmt tycker inte jag heller om. Har ett ställe i stan som gör super goda latte! Och där är dem alltid så man kan dricka de direkt. Men så har vi ett annat ställe som man får sveda på tungan om man dricker direkt:P

Och de där med smaktillsattser (som jag älskar) vart får man tag i dem? Jag såg flaskorna på sidor, men finns dem att köpa någonstans direkt?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Honestyisdead
5/8/08, 1:10 AM
#13

#12 Fy vad hemskt det är när man dricker en latte (eller annat varmt) och man känner hur det bränner hela vägen ner till magen!

Annons:
Liss
5/8/08, 1:21 AM
#14

#13 Haha jaa de är riktigt äckligt! Men annars gillar jag när de är varmt ute och man känner den kalla saften hela vägen ner:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Honestyisdead
5/8/08, 11:01 AM
#15

#14 Ja de håller jag med om :)

Anne
5/8/08, 11:03 AM
#16

Lisette, smaktillsatser brukar finnas i små flaskor i helt vanliga mataffärer. Vill man ha stora så finns det på bl.a. Martin Ohlsson, men där behöver man kort för att handla. (Endast för företag.)

Kokoskorven
5/8/08, 3:21 PM
#17

latte klarar jag mej lätt utan….en god Cappucino till frukost då och då däremot…yum :)

fridaas
5/8/08, 9:25 PM
#18

#12 Vi köper våra smaktillsattser på coop.

Och de bönor vi använder oss av är zoega's colombia tror jag de heter, de finns även de på coop eller på ica maxi.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Asta]
5/8/08, 11:19 PM
#19

Vi köper också smaktillsatser i vanliga mataffären, de har stora flaskor också. Eler smaktillsatser, vi köper alltid bara vanilj så det är bara en sort.

Liss
5/9/08, 11:41 PM
#20

#16 och #18 och #19 Tack så mycket:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Liss
5/9/08, 11:42 PM
#21

Nu gäller de bara att ha råd med en espressomaskin. Fick höra idag föresten, när jag sa de här till min mor, att en mamma kände just kastat en espressomaskin bara för att dem aldrig använder den!:P Varför kastar man sånna grejer för.. pust!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

chinerunner
5/10/08, 12:04 AM
#22

#21

Den har du råd med.

Upp till toppen
Annons: