Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 5721 ggr
AktieTrader
2008-06-09 17:13

Istället för sill?

Sill o potatis är ju väldigt gott och vanlig på sommaren. Stora delar av familjen äter inte matjesill, inte heller någon annan inlagd sill. När vi äter sill och potatis så brukar jag steka lax till sillvägrarna men laxen är för god så även sillätarna vill ha laxen istället för matjesill.

Jag har inte så mycket ideer om vad som passar till nypotatis och grädde/gräddfil som sås. Vad skulle man kunna ha istället för stekt lax?

Vad gillar ni som inte äter sill att äta till "sill" o potatis?

Annons:
chinerunner
2008-06-09 17:25
#1

Nog för att jag äter sill men:

Makrill finns ofta som rökt eller örtmakrill eller pepparmakrill. Gott är det.

BILD

Hoppfull
2008-06-09 19:20
#2

Jag gillar inte alls sill, tvingar i mig en bit varje midsommar i hopp om att jag ska "lära" mig att tycka om smaken :) Annan rökt fisk är ju kanon, men ett år hade en kompis med sig rostbiff, man kan åxå käka kyckling eller en god bönsallad.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Honestyisdead
2008-06-09 20:49
#3

En grillbricka med olika typer av marinerat kött passar perfekt till midsommar tycker jag. Men det är ju inte i fiskväg ;)

mamida
2008-06-10 08:52
#4

Man kan laga jättegod "sill" av audergine eller zuccini!

Skär aubergine eller zuccini i sillstora bitar, koka någon minut i välsaltat vatten.

Lägg in i t.ex. matjesilllag, currysås eller vilken sås i nu har er sill i!

AktieTrader
2008-06-10 15:06
#5

#1 Verkar gott
#2 Rostbiff eller kyckling är ingen dum ide. Bönsallad är inget för oss.
#3 Tänkte mer som vardagsmat, då är grillbricka lite för mycket jobb. Men gott..
#4 Nej, inga vegetariska alternativ önskas. Men tack ändå.

Stekt kassler har jag använt tidigare, men det har de tröttnat på. Jag vill gärna äta sill o potatis varje vecka. Mums mums..

Hoppfull
2008-06-10 17:56
#6

Mina ungar gillar stekt korv och ketchup på nypotatis :) egentligen kan man ju ha vad som helst till… det är bara att variera gräddfilens kryddning lite!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
fridaas
2008-06-10 21:52
#7

När vi äter "sill" och potatis, brukar jag få skinka (sån som är i burk) och potatis!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Beba
2008-06-10 23:39
#8

Jag gör förutom sill och färskpotatis. Har vi köttbullar och prinskorv.Åh allt som hör midsommar till.Sist men inte minst jordgubbstårtan.Glad

Liss
2008-06-11 02:36
#9

De som inte äter sill här brukar få skinka på burk. Sån som man får skiva upp. Det är riktigt gott till färskpotatis också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Anne-Lie
2008-06-13 01:04
#10

rökt skinka, gräslök, färskpotatis och grädde som sås. Mums!

taxen
2008-06-13 13:21
#11

När jag var liten åt pappa sill men jag och mamma tyckte inte om det (och jag gör det fortfarande inte) så vi brukade köpa inkokt makrill på burk. Nu har jag inte sett det på många år men efter att jag blivit västkustbo kom jag på att det kan man ju faktiskt göra själv ;-)

Om man inte har tillgång till makrill så är det lika gott med inkokt lax. Så otroligt gott med de vanliga silltillbehören - dvs färskpotatis, gräddfil och massor av gräslök. 

Så det ska min dotter få växa upp med också (men hon slipper konserverad…)

Honestyisdead
2008-06-13 14:25
#12

taxen; inkokt? vad är det?

Martin
2008-06-18 02:20
#13

#12 Kokt i ugn (foliepaket), verkar det som…. Ett recept på inkokt lax från Tasteline

mvh Martin

Annons:
taxen
2008-06-18 10:45
#14

"#12 Kokt i ugn (foliepaket), verkar det som…. Ett recept på inkokt lax från TastelineLänken öppnas i nytt fönster "

Det var inte ugnskokt jag tänkte på men å andra sidan blir kanske resultatet nästan detsamma =)

Sen tycker jag det är en fördel att skära i bitar när fisken är rå, inte tillaga den hel alltså. Och man skär bara ca 3-4 cm tjocka skivor INKLUSIVE ryggben och de andra benen. De tas sen lätt bort av var och en när man äter. (Jag har fått lära mig av min mamma att av ngn anledning är det bra att ha kvar benen när man gör inkokt fisk.) Och som sagt, receptet fungerar på lax också.

Här är ett recept:

1 kg makrill

LAG:

1 liter vatten 2 msk ättiksprit 1 msk salt 1 lagerblad 3 vitpepparkorn 5 kryddpepparkorn färsk dill (lägg gärna i mindre hela kvistar, dvs inte hackad)

Rensa och skölj makrillen. Ta bort fenor, huvud och stjärt. Skär fiskarna i 3 - 4 cm tjocka skivor. Koka upp lagen och lägg ner fisken. Sjud den sakta ca 10 minuter. Låt fisken kallna i spadet. Severas kall med färskpotatis, gräddfil och gräslök.

mjioo
2008-06-20 05:56
#15

inkokt makrill brukar jag alltid få på midsommar eftersom jag inte äter sill och den är alltid fiskad samma dag, och sen brukar det vara en hel del röror att välja på, skagenröra, räkröra osv. matigt och jättegott till färskpotatis.

Upp till toppen
Annons: