Annons:
Etikettmatprat
Läst 4001 ggr
lissu
5/27/08, 1:10 PM

Sojabönor i stället för köttfärs

Jag har fått ett tips om att i stället för köttfärs använda sojabönor i pastasåser. Någon som har testat? Det lär ska bli liknande konsistens och den oinvigde lär inte känna skillnad i smaken heller med de rätta kryddorna.

Mängd bönor? Kokta eller okokta?

Tacksam för tips.

/Lisbeth
aka
Lissu

Annons:
Honestyisdead
5/27/08, 5:52 PM
#1

Har svårt att tro att det skulle ha samma konsistens som köttfärs? Det är ju malet och bönorna är hela.

AndreasS
5/27/08, 6:16 PM
#2

Sen finns det ju alltid cornfärs.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

lissu
5/27/08, 6:24 PM
#3

Man kan ju mixa…

/Lisbeth
aka
Lissu

Honestyisdead
5/27/08, 7:46 PM
#4

#3 Då blir det mos, så fortfarande inte samma Flört

lissu
5/27/08, 8:36 PM
#5

Hera - i och för sig kanske man kan hejda sig innan dess.Flört Fast jag är nog tveksam till att det är så enkelt som hon lät påskina, fast jag var ju dum och inte tog mera noga reda på vad hon menade, det är därför jag ställer frågan här.

Jag har vid några tillfällen använt röda linser och i övrigt gjort som med min "vanliga" köttfärssås och det är fullt acceptabelt, färsen i sig liksom linserna smakar ju inte så mycket så det är ju kryddorna som gör det…

#2 - quorn är ju också ett alternativ "tänkte inte på det" faktiskt.Flört

/Lissu

Honestyisdead
5/27/08, 10:02 PM
#6

Tror quorn är mer likt än bönor iaf :P

Annons:
Anne
5/27/08, 10:08 PM
#7

Jag gjorde faktiskt en linssoppa, som blev otroligt lik köttfärssås i konsistensen och faktiskt även i smaken. Överraskande!

Maria
5/28/08, 2:31 PM
#8

#0 Bönorna måste vara kokta i så fall.

Jag brukar med fördel använda auberginer som ersättning för köttfärs. Finhackar den och steker tillsammans med svamp och lök och sedan mina "vanliga kryddor"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mamida
6/4/08, 9:12 AM
#9

sojagranulat är överlägset bäst! Titta på hälsokosten eller beställ på www.bonesto.com

lissu
6/4/08, 9:17 AM
#10

Hej igen och tack för alla kommentarer!

 Sojagranulat har jag inte vågat testa tidigare - har känts lite "konstgjort" men jag har förmodligen bara inte vågat… Det kanske är en idé…

Lisbeth
aka
Lissu

Hoppfull
6/4/08, 10:32 AM
#11

Det finns ju sojafärs, kan det vara det som avsågs? Om man använder den likadant som köttfärs så smakar det nästan exakt lika.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mervi
6/7/08, 11:35 PM
#12

Jag har provat olika "färser" och tycker att quornfärsen var mest lik den äkta. Men varför inte äta äkta vara?

lissu
6/9/08, 2:34 AM
#13

Hej igen!

# 12: Jag känner oftare och oftare att köttfärs inte är vad jag vill äta, tycker bl a att det blir allt sämre kvalitet - blir mer och mer vatten när jag försöker steka.

Fast i förrgår fick jag köpte jag en som faktiskt visade sig riktigt trevlig. Flört brynte bra.

Tack alla för kommentarerna!

Lisbeth
aka
Lissu

Annons:
mamida
6/10/08, 8:58 AM
#14

med sojagranulat menade jag torkad "sojafärs" eller sojaprotein. Det finns på påse och man kan förvara det i skafferiet i princip hur länge som helst!

Det ser lite tråkigt ut i sin påse, men färdig i såsen ser det exakt ut som köttfärs. jag brukar förhöja smaken med soja och lite liquid smoke.

fördelar: -gott, lättlagat, lång hållbarhet, mycket protein, bättre för miljön och djuren såklart.

april4
9/15/08, 1:48 PM
#15

Det vore både kul och intressant om dom hade en demostration av till exempel torkad "sojafärs" i någon av våra matbutiker, så att man kunde få smaka. Det finns ju demonstrationer av så mycket andra produkter.

dolfen
9/15/08, 7:26 PM
#16

#7 När jag gör en "rot"-soppa, har jag i linser för att reda den bl.a.

Har hört att 90% av den soya som produceras går till djurfoder. (Skog huggs ner för att bereda plats åt odling. Desto mindre skog, desto mindre nederbörd. Mindre nederbörd borde betyda sämre skörd… Rynkar på näsan )

Har ibland kikat efter vegetariskt "kött" då jag handlat (i min vanliga, för att testa hur det är och se vad det innehåller och hur det är gjort, men har inte sett något i min vanliga affär… Kanske borde anstränga mig lite!? Skäms

ElinKee
9/16/08, 12:43 PM
#17

Testa röda linser? Gröna är bättre till grytor. Quorn är en svamp och den som säljs i sverige innehåller ägg, så inget att bjuda veganpolaren på!

Upp till toppen
Annons: