Annons:
Etikettfågel
Läst 5929 ggr
Martin
8/8/08, 9:12 PM

Kalkonbröst

Hej, har någon tips på vad man kan göra med ett fruset kalkonbröst på 1 kilo. Enklast att göra det i ugnen eller finns det något annat kul man kan göra med det?

mvh Martin

Annons:
AnneN
8/9/08, 3:16 PM
#1

Strimla köttet och woka tillsammans med grönsaker och couscous.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

april4
8/10/08, 1:21 PM
#2

Om du gör det i ugnen, så kan du ha det, både som pålägg och maträtt. eller skär i mindre bitar, krydda och stek. Häll över en god ostsås eller tomatsås och ät med pasta.

Bregotta
8/15/08, 11:39 PM
#3

Jag fick ett kanonrecept på kalkonbröst av en arbetskamrat. Sedan dess har jag gjort det många, många gånger. Mycket uppskattad rätt!

Bryn de hela kalkonbrösten runt om i smör i en stekpanna, lägg dem sedan trångt i en smörad form, "badda" in dem med rejält mycket riven vitlök, strö över örtkryddor, salt och peppar, stryk över ett lager med skånsk senap (inte för tunt). Strössla över ströbröd och ringla lite flytande smör över. Stek färdigt i ugn 175 grader tills filéerna har innertemp 75 grader.

Servera genom att ta upp filéerna och skiva dem. Det blir oerhört god smak. Kan serveras både kalla och varma. Potatisgratäng och god sallad är kanon till.

Susanne
8/21/08, 11:51 PM
#4

Fräs den i strimlor och lägg på pizza, inte allt förstås såvida du inte gör en jättepizza Flört

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Martin
8/22/08, 6:07 PM
#5

#3 Låter mycket gott!

mvh Martin

Bregotta
8/23/08, 11:50 PM
#6

# Det är det! Väl värt att pröva!Skrattande

Annons:
Martin
8/25/08, 7:06 PM
#7

Då är det i ugnen. Av det hela kalkonbröstet på 1,1 kilo skivade jag 6 tjocka bröstfiléer som jag brynte och sedan lade i smord form. Baddade dem med 8 rivna vitlöksklyftor och sedan över med lite havssalt, svartpeppar, basilika och en touch av rosmarin.

Dijonsenap och riven gratängost som täcke. Får väl se när de blir klara hur det blir, men det såg redan gott ut Förvånad

mvh Martin

Susanne
8/29/08, 11:33 AM
#8

Nåå, hur blev det?
Låter riktigt gott, blev det en bit över som du kan skicka till mig Flört

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Martin
9/1/08, 1:49 AM
#9

De blev överlag bra, dock var det nog lite ojämn tjocklek på dem och termometern satt väl i en av de tjockare, så några blev lite torra, på gränsen till för torra.

Vet inte om det är "typiskt" kalkon att bli torrt, för jag tycker att om jag till exempel har kycklingbröst och ibland låter dem vara i ugnen lite längre så blir de inte torra på samma sätt som de här kalkonbröstbitarna. Det hade även avgetts mycket vätska i formen, mycket mer än det brukar vid kycklingfiléer. '

Men som sagt, mycket gott var det än om att några bitar blev lite torra. Får vakta lite noggrannare på tiden nästa gång så blir det nog goda och saftiga fileér!

mvh Martin

DesK
10/30/11, 3:54 PM
#10

Visserligen är detta en gammal tråd, men eftersom kalkon är bra mat och numera ofta finns i våra vanliga butiker så kommer här några tankar från mig Glad

Kalkon är överlag ganska torrt, det är bland annat därför som man ofta fyller kalkon som ska helstekas. Ett tips är att linda bacon runt kalkonfiléerna, det blir också gott. En annan variant som ger mycket bra resultat är att röka kalkonbröst i klotgrill. Vi har gjort det några gånger och tycker att det blir mycket bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
10/30/11, 4:26 PM
#11

Jag rullade kalkonbröstfilé i krossade grönpepparkorn och salt, stekte en fin yta och lade in i ugnen på låg värme. Det blev så saftigt som riktigt mör fläskfilé. Bland det godaste jag någonsin lagatGlad Det viktigaste när man lagar i ugn är just låg värme och tålamod. Man kan även ta ut köttet några grader innan det är klart och lägga i folie. Då får köttet vila klart och blir helt superbt!

Anterrabae
10/30/11, 5:30 PM
#12

Jag tror just det där att ta ut några grader innan klart och så får den vila klart är särskillt viktigt, jag gör det med filé-kött och mager fisk.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
10/31/11, 10:03 AM
#13

Nu är jag lyckligt lottat som har en ångugn med kombifunktion där jag brukar steka mina större köttbitar och kyucklingfiléer för att få dem saftiga efter att ha brynt dem i stekpanna först. Men ett liknande resultat borde gå att få om man ställer in vatten i den vanliga ugnen och kör köttet på lite lägre temperatur. Väl värt att prova i alla fall. Köttermometer är ett måste för att få exakt temperatur.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Aquelegia]
10/31/11, 10:21 AM
#14

Man ser när kött blir klart när blodig vätska tränger ut. Då är det genom men köttermometer är en livräddare för den som lätt glömmer av maten i ugnenSkäms Ånga i ugnen är inte tokigt!

Anterrabae
10/31/11, 10:48 AM
#15

Dessutom är det risk för att ett kött som redan lätt blir tortt, blir ännu torrare om man karvar och skär i det innan det är klar. Man gör ju sönder vätskeblåsorna i muskelfibrerna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
10/31/11, 6:31 PM
#16

Jag käkar mest kalkon som pålägg på mackor. Har tillagat kalkon till jul vid något tillfälle. Blev bara en gång.

Upp till toppen
Annons: