Annons:
Etikettmatprat
Läst 3383 ggr
Sovgott
2008-07-14 00:19

Vad äter ni på kvällen?

Lagad, varm mat? Smörgåsar? Eller vad?

Om ni inte äter lagad, varm mat - hur gör ni med lunchlådor till jobbet? Köper ni färdigrätter, äter lunch ute eller har stor-koks-dagar?

*Nyfiken*

Jag och min man lagar alltid middag varje kväll och tar med resterna till jobbet dagen efter. Men nu vill vi gå ner några kilon, och funderar på om det är bättre att inte äta middag på kvällen?

Hur som helst undrar jag vad NI äter på kvällen? :)

Annons:
fridaas
2008-07-14 00:27
#1

När jag är hemma hos min pappa blir det alltid mackor och te på kvällen, de lagar mat på helgerna som de sedan fryser in och tar med som matlådor.

Hemma hos mamma är det alltid varm mat på kvällen, de tar med sig resterna dagen efter, om vi inte äter pizza på kvällen för då köper de antingen mat ute, eller rotar i frysen efter matlådor från någon tidigare dag.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Maja
2008-07-15 01:05
#2

Middag, d.v.s. ett lagat mål äts vid 18-tiden, därför tar jag mig en smörgås och frukt vid 21-tiden så att mitt blodsocker står sig över natten. :)

mjioo
2008-07-15 01:30
#3

hum om jag inte är ensam hemma så äts det middag bid fem(gillar att äta med de andra även om jag lagar min egen mat) och mackor vid tio.

när jag är själv äts det stor lunch vid tre och middag vid sju, ingen kvällsmat då

bubbelbubbel
2008-07-15 07:58
#4

eftersom jag jobbar natt äter jag middag på kvällen, och frukost när jag kommer hem, lite bakvänt, men funkar fint.
dock nackdel såhär på semestern när man vaknar vid denna tid och måste ha mat…

rakuLotta
2008-07-15 09:30
#5

Som småbarnsförälder så blir det lagad mat även på kvällen. vad som är bra med detta är att man alltid har lunchlåda med till jobbet och kan spara in lite pengar på så sätt.

Anne
2008-07-15 11:50
#6

Lagad mat i stort sett jämt, jag äter hellre en lättare lunch.

Annons:
Mervi
2008-07-16 17:16
#7

Jag äter lagad mat till både lunch och middag. Lunchen består av middagsrester. Frukosten är ofta omelett eller kokta ägg.

För att gå ner i vikt behöver man inte sluta äta lagad mat till middag.

bocco
2008-07-16 17:51
#8

Jag äter lunch vid 12 och middag vid 20, samt ett rejält mellanmål vid 16. Oftast blir lunchen precis som middagen, dvs varm mat. Maten lagar jag själv.

Jag håller med föregående att man inte blir fet av mat. Ska man dra ner på något så är det på onyttigheter, och inte mat.

Martin
2008-07-16 19:25
#9

Vad gäller mat på jobbet så äter jag ute någonstans 3/4 av gångerna jag jobbar… minst. Försöker bli bättre på att göra mat och ta med mig - och har blivit bättre på det också :o)

Vad gäller kvällen beror det på hur dags jag käkar middag. Det kan bli tidigt om jag har ett halvtidigt träningspass på eftermiddagen och då blir det ofta något till på kvällen, en macka eller lite grönsaker eller liknande. Ibland ett glas yoggi eller fil.

Men äter jag runt 19-tiden eller senare så blir det oftast ingen kvällsmat.

mvh Martin

Liss
2008-07-19 01:35
#10

När jag jobbar blir de lunch vid 12.00 och sen äter jag middag typ vid 19.00-20.00

När jag inte jobbar blir de frukost så sent så då blir middag också sent. Gillar att äta lite senare.. fast de blir väl mellan 17.00 - 22.00 beroende på matsug. Då blir de såklart lagad mat.

Men äter jag lite tidigare (17.00) så blir de Te och mackor på kvällen ist. Eller nått annat.. gärna popcorn^^ (beroende)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hamka
2008-07-20 07:32
#11

Honungs eller vattenmelon eller lite nötter.

Sovgott
2008-07-20 18:40
#12

Tack för era svar! Vi kommer nog att fortsätta äta lagad middag på kvällen… Vi får väl minska på portionerna och röra på oss mer istället! :) Hur dags vi äter middag varierar eftersom mina arbetstider varierar, men runt kl. 19-20 brukar det väl bli. Så vi äter ju inget mer sen på kvällarna.

#4. Jag ska ev börja jobba natt senare i höst. Då får jag nog göra som du: äta middag innan jag åker till jobbet och frukost när jag kommer hem innan jag går och lägger mig. Äter du ingenting på natten när du jobbar? Vad är okej att äta på natten om man skulle bli hungrig?

Martin
2008-07-20 20:29
#13

Hemligheten med natt och nattarbete är att försöka bibehålla de vanliga rutinerna eftersom att kroppen är inställd på dem.

Alltså äter jag normal middag (möjligen något mer än jag brukar) runt 18-20 snåret (jag jobbar 22-07 när jag jobbar natt). Ibland tränar jag innan jobb och då blir det tidigare middag men något stabilt efter träningen men inte hel middag

På natten, runt 02.30-04.00 käkar jag något lätt - youghurt, fil eller liknande. Inte för mycket müsli eller annat som sätter magen i massa hårt arbete. Har ibland i lite russin eller nötter i filen dock.

Det händer, om jag vet att vi kommer att ha mycket att göra att jag äter mer "riktig" mat även på natten för att fylla på energin ordentligt. Ibland blir det en eller två frukter också.

Jag har med mig en flaska vatten i bilen, försöker dricka regelbundet under natten. Underlättar att hålla mig vaken - inbillar jag mig.

Sen äter jag normal frukost när jag kommer hem på morgonen, ibland lyxar jag till det med nybakade bullar som köpes på lämpligt bageri på vägen hem.

mvh Martin

Annons:
Martin
2008-07-22 10:48
#14

Ett tillägg: Nyponsoppa, blåbärssoppa eller någon proviva-dryck eller liknande blir det ibland istället för fil/yoggi. Eller som komplement. Det fungerar bra för mig i alla fall.

mvh Martin

Sovgott
2008-07-22 22:39
#15

#13. Tack för tipsen! =)

bubbelbubbel
2008-07-26 20:30
#16

#12, jag äter inget på natten när jag jobbar nej, jag har en stressig mage, och vi har konstiga raster, vilket gör att jag kastar i mig mat och sen har jag ont resten av tiden, det vill jag helst undvika, så därför undviker jag mat på jobbet i allmänhet.

annars tycker jag marnyman gav dig riktigt bra tips! :)

Honestyisdead
2008-07-27 22:43
#17

Nu när det är så varmt blir middagen väldigt sen. Idag har jag fortfarande inte ätit ännu, men snart så :)

Beea
2008-07-30 14:24
#18

OM jag äter något på kvällen, vilket händer väldigt sällan, så blir det väl någon frukt eller en bulle Cool Men min taktik funkar, än är jag inte överviktig i alla fall Räcka ut tungan

Upp till toppen
Annons: