Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2054 ggr
Solaika
8/30/08, 3:36 PM

Yoghurt i marinad - snabbhjälp tack

Hej på er!

Sitter här o letar runt efter en bra marinad. Har just läst att man inte ska ha soja i marinad men att man kan ha yoghurt. Jag har bara mild vaniljyoghurt hemma. Kan man använda det eller ska det vara matlagningsyoghurt?

Vad kan man annars göra för blandning om man inte ska ha i olja? Köttet är fläsk.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Anne
8/30/08, 5:38 PM
#1

Jag skulle nog inte välja vaniljyoghurt nej. Rödvin kan du ha som bas, till exempel. Varför inte olja eller soja? Soja har jag i och för sig inte så gärna, men lite olja och kryddor tycker jag blir bra. Gärna en skvätt vinäger också. Men här är två marinader utan olja just till fläsk som jag gjorde ett par gånger förra sommaren, båda två blir jättebra:

Fiskmarinad

(Ingefärsmarinad och Honungs- och Citronmarinad)

Honestyisdead
8/30/08, 6:12 PM
#2

Jag undrar också varför inte olja eller soja?

fridaas
8/31/08, 12:08 AM
#3

Det undrar jag med jag har alltid olja och soja i.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Susanne
8/31/08, 1:30 AM
#4

Vi kan inte använda soja alls då vi har en soja-allergiker i familjen.
Jag marinerar ofta i mjölk istället.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Solaika
8/31/08, 1:30 PM
#5

Jag läste nånstans att man helst inte ska ha olja i marinad för att det täpper till porerna i köttet o hindrar det från att bli mört av det andra man har i. Jag blev minst sagt förvånad. Rödvin hade jag inget hemma annars hade jag tagit det.

Hur som så vart det bra till slut. Jag tog Bravo-juice med smak av apelsin, päron och mandarin som jag blandade med lite soja, Thai sweet chili, vitlök, lök, salt, peppar, dragon och en liten skvätt vitvinsglögg faktiskt. Glad

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

dolfen
8/31/08, 5:54 PM
#6

Om porerna täpps till stannar köttsaften kvar.

Det blir ju inte torrt då.

Annons:
Solaika
9/1/08, 10:36 AM
#7

Nej, så borde det ju vara. Men det var nåt om att det inte blev så mört heller. Jag vet faktiskt inte. Men det jag gjorde blev gott i alla fall Glad

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

preusvarg
9/1/08, 11:33 AM
#8

Jag marinerade med konjak, lite svartpeppar, salt, färsk basilika och vitlök blev kanon. Jag frös ner det hela, det tycker jag ger absolut bästa resultatet om man har tid.

Hoppfull
9/1/08, 12:58 PM
#9

#6 Köttsaften stannar kvar men köttet kan ju inte dra åt sig smakerna i marinaden om porerna är tilltäppta.

Jag har sällan olja i marinad och soja kan jag inte äta på grund av svampen. Jag tycker att köttet tar till sig smakerna kanonbra men man måste komma ihåg att olja lite extra vid grillningen istället då.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: