Annons:
Etikettmatprat
Läst 2249 ggr
isla
9/2/08, 2:44 PM

Snabba billiga mattips?

Jag är inte förtjust i att äta och än mindre förtjust i att laga maten. Har en känsla av att det helt enkelt beror på att jag inte kan laga mat och inte vågar prova mig fram. 

Vill därför vädja till er alla att lägga ut ert absolut godaste (gärna någorlunda snabba) recept så ska jag försöka ta mig igenom alla.

Är också tacksam om det inte kostar flera hundra per maträtt, för det har jag inte råd med! Skrattande

Annons:
Kiowa
9/2/08, 5:18 PM
#1

Chipslåda

1 kilo Kassler
300 gram Chips "valfri smak"
500 gram riven gratäng ost
7,5 deciliter matlagningsgrädde
2 påsar varma koppen svamp

Smörj en ugnsfast form. Tärna kasslern.
Krossa i halva chipspåsen i formen och sprid ut den tärnade kasslern, krossa sedan i resterande av chipsen.

Värm upp grädden tillsammans med de 2 påsarna varma koppen.
Låt små sjuda någon minut under omrörning.
Häll sedan över chipsen.

Avslutningsvis ett tjockt lager gratängost på toppen så att det fungerar som ett lock när den smälter.

In i ugnen på 200-225 grader tills osten blivit gyllenbrun cirka 20-25 minuter.

Kiowa
9/2/08, 5:20 PM
#2

Nudlar a´la fyllehunger (till 3 personer)

3 paket nudlar
3 ägg
1 gul lök
1 burk champinjoner
3 deciliter grädde
1 creme fraiche paprika/chili
2 deciliter frysta grönsaker

Börja med att lägga nudlarna i vatten och sätta på spisen.
Samtidigt som de kokas mjuka så bryner man löken och champinjonerna i en stekpanna.
När nudlarna är mjuka häller man av vattnet och slänger i det i stekpannan. Slänger i de 3 äggen och rör runt tills äggen stelnat, sedan är det dags för grädden och chream frechen. Allt ska koka in i nudlarna.
Sist men inte minst de frysta grönsakerna, men bara någon minut för annars förlorar de sin goda smak.

Som kryddor i detta kan man ha lite vad som, själv råkade jag få i en halv burk vitpeppar första gången och det blev faktiskt gott
Jag brukar även ha i lite ketchup för sötman och för att det ska bli behagligare färg för ögat.

Tillagningstiden är knappt 15 minuter

Jalking
9/2/08, 9:11 PM
#3

Chips & ölkorv är gott och extremt lättlagat!
Inte så nyttigt i längden.

Martin
9/3/08, 2:29 AM
#4

Köp ett paket med färs, du väljer själv om det blir fläskfärs, blandfärs eller nötfärs.

Blanda 500 gram valfri färs i en bunke med en halv deciliter vatten, kryddor efter smak (salt, peppar har jag som grund, sedan lite chili, vitlök och sambal olek om man gillar det lite starkare). Rör runt i allt tills det blir en smet.

Lägg upp smeten i en smord ungsform och forma den som en "brödlimpa". Lägg baconskivor över om du gillar bacon.

Kok till exempel potatis till, och gör eller köp gärna någon sallad eller grönsaker du tycker om.

In i ugnen cirka 30 minuter på 225 grader.

Middag för 3-5 personer beroende på hur stora man är i maten för cirka 50 kr exklusive salladen. Det vill säga cirka 15 kronor/portion.

Hela maträtten tar max 10 minuter att göra(blanda ihop allt och lägga upp i formen) och sedan 30 minuter när den står i ugnen, men då sköter allt sig själv ju (och gör du sallad kan du göra den under tiden så har du färdig middag på 40 minuter, från start till servering.

mvh Martin

Kiowa
9/3/08, 4:13 AM
#5

Nyttigt nej, men det var typ sådan här mat jag levde på som singel GladInte hade jag tid att stå i köket i timmar, det fick max ta 30 minuterGlad

Torpets
9/4/08, 10:35 PM
#6

superenkel köttfärslimpa:

500gr bland eller nötfärs, 3dl gräddfil,1 påse knorr/blåband löksoppa.

Blanda gräddfil med löksoppepulvret(inge vatten)

Blanda med köttfärsen med gräddfilsmeten ,ner i en smord form.

Brödform brukar bli bra.

In i ugnen ca 30min ca200 gr.

Annons:
fridaas
9/5/08, 3:29 PM
#7

Oh någon mer än jag som känner till chipslåda! Skrattande

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

dolfen
9/7/08, 7:33 PM
#8

Googla på "snabba rätter". 

Vilka ingredienser vill du ha med? isla

Det måste ju finnas något som du tycker är åtminstonde lite godare än något annat!? Flört

Upp till toppen
Annons: