Annons:
Etikettmatprat
Läst 2054 ggr
tezzie
8/6/08, 10:15 PM

Kräftor

Snart är det dags för att frossa i kräftor Flört

Vad brukar ni ha för tillbehör till dessa godsaker?

Vi brukar ha rostat bröd, aioli och en västerbottenpaj Glad

Dessutom så kokar jag alltid en ny lag som de får ligga och dra ett dygn i innan jag äter dom Glad

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
bubbelbubbel
8/6/08, 10:36 PM
#1

Åh, kräftor! Vad gott!

Vi brukar nog ha lite vitlöksbröd, och kanske nån paj, beror på om vi äter hemma eller hos min pappa.

fridaas
8/6/08, 11:29 PM
#2

Rostat bröd brukar vi ha till bara eller i alla fall jag och mamma, resten av familjen äter hamburgare samtidigt för att de inte orkar skala lika mycket som hon och jag, kan äta 1 kilo var ungefär utan att tröttna på skalandet Flört

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Åsa S
8/7/08, 12:21 AM
#3

De senaste åren har det blivit malabarspenatpaj för vid det här laget växer den som tokig så man måste ju skörda, och paj passar den utmärkt till + lite spenatig smak passar till kräftorna. +Vi brukar såklart ha bröd och ost också till kräftorna.

tezzie
8/7/08, 12:53 AM
#4

#2 Jag tröttnar aldrig heller på att skalaFlört

*** Kärleken övervinner allt ***

Maria
8/8/08, 8:56 PM
#5

Jag gillar bara havskräftor och jag kokar alltid kräftorna själv. Vitt bröd, gärna vitlöksbröd eventuellt rostat. En hemmagjord god aioli och lite ost tycker jag är det bästa. Drycken till ska vara öl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
8/8/08, 9:21 PM
#6

Vilka kräftor (om ni köpt i butik och inte själv fiskat) har ni testat i år och vad tyckte ni om dem? Kan ju vara bra om man tipsar varandra här i tråden om bra sorter - själv har jag inte gjort årsdebut än så jag får vänta med att tipsa.

mvh Martin

Annons:
rakuLotta
8/9/08, 9:14 PM
#7

Jag som är från västkusten har bara ätit havskräftor, så det är kräftor för mig. Är det stor skillnad mot insjökräftor eller flodkräftor kanske det heter…, ni som testat?

Honestyisdead
8/9/08, 10:55 PM
#8

#7 ja det är ganska stor skillnad Glad

tezzie
8/10/08, 1:08 AM
#9

#7 Det är enorm skillnad Glad

#6 Jag har hunnit med några paket redan men Ullmo´s spanska Jumbo var riktigt goda.

Testar en ny sort imorgon så jag återkommer med en recension då Glad

*** Kärleken övervinner allt ***

Martin
8/10/08, 9:23 PM
#10

#9 Låter bra!

mvh Martin

tezzie
8/11/08, 4:28 PM
#11

#10 Köpte Icas jumbokräftor och de var väl ingen smakupplevelse. De gick ju att äta, men jag vill att de ska vara lite mera sälta i dom!

*** Kärleken övervinner allt ***

Hoppfull
8/11/08, 5:33 PM
#12

Vi köpte Kinesiska jumbokräftor, kommer inte ihåg märket. Käkade dessa i lördags och de var i och för sig salta och goda men stenhårda. Jag lyckades knappt skala dem, skrapade sönder fingrarna och blev bara arg till slut Glad

Här är en länk till ett kräfttest i expressen http://www.expressen.se/1.236203

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

rakuLotta
8/11/08, 8:37 PM
#13

Om två veckor ska vi inåt landet och fiska egna flodkräftor. Det ska bli kul att både fiska dem och testa på att äta dem för första gången….

Jag är ju annars inbiten västkustbo och gillar havskräftor. Ska bli kul att se vad jag tycker om dessa.

Annons:
mjioo
8/12/08, 12:35 AM
#14

Jag är ju som rakulotta en västkustbo som dessutom bor vid havet så havskräftor är det som duger för mig och de fiskas utav familj och vänner. Blir på samma gång en del krabbfiske men jag håller mig till kräftorna och makrillarna Glad en klassisk kräftskiva i våran familj består av kräftor, räkor(färska såklart), makrill(inkokt, rökt och grillad), aioli, baguette öl och vin. Brukar vara en heldag som börjar med båttur och sen en lång kväll då man äter när man känner för det.

Upp till toppen
Annons: