Annons:
Etikettmatprat
Läst 2374 ggr
Wruss
9/23/08, 10:32 PM

Svamptider!

Är det någon som har några roliga recept innehållande kantareller (eller annan svamp)? Vi plockar mycket trattkantareller just nu, men det är inte roligt med svampmackor hela tiden. Idag har vi förvisso tillagat en panna med renskav, trattkantareller, scharlottenlök och grädde kryddat med svartpeppar, lingonsylt o buljongtärning. Detta serverades med pasta och var mycket omtyckt! Men, någon mer än jag som gillar svamp finns det väl… vad har ni för roliga specialitéer??

Annons:
Mandysan
9/23/08, 10:37 PM
#1

Chicken á la king, är super gott. Kommer inte ihåg exakt men det är kycklingfiléer, paprika, kantareller, creme fraiche, soya, purjolök (eventuellt något mer) som man låter puttra ihop och serverar med ris :) Super gott!

[Asta]
9/23/08, 10:50 PM
#2

Trattkantarellsoppa brukar vi göra när vi rensar svamp och har fått ihop tillräckligt mycket rensad svamp.

En låda som vi brukar göra har jag inte riktigt något recept till men ungefär så här.

Skala och skiva potatis som till en potatisgratäng.

Fräs upp nötfärs, skivad purjo (fräs med lite vitlök i purjon) och färska trattisar (eller annan svamp) var för sig.

Varva potatis, färs, purjo, trattisar och riven ost. Det skall bli potatis med ost längst upp. Sedan gör du som med en potatisgratäng, alltså grädde av någon variant och sedan in i ugnen. Håll lite koll så den inte blir svart ovanpå, ser du tendens till det så lägg på lite aluminumfolie. Sedan sallad till. Urgott!

Svamprisotto är också jättegott.

tezzie
9/24/08, 12:26 AM
#3

#2 Svamprisotto är sjukt gott :)

*** Kärleken övervinner allt ***

[Asta]
9/24/08, 1:50 AM
#4

#3 - Jag vet! Blev så sugen.

AndreasS
9/24/08, 6:47 PM
#5

Smörfrästa kantareller på en knäckebrödsmacka, gudomligt gott.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Åsa S
9/26/08, 12:35 PM
#6

Denna trattkantarellsoppa brukar jag göra

Trattkantarellsoppa

liter färska rensade trattkantareller eller 3 - 4 deciliter förvällda (cirka 200 gram)
1+3 matskedar smör
1 liter grönsaksbuljong, tärning
1/2 deciliter torr sherry (går bra att använda hemgjord nyponsherry)
1/2 deciliter finhackad gul lök
1/2 deciliter fint tärnade morötter
1/2 tesked timjan
1 matsked tomatpuré
3 matsked vetemjöl
2 deciliter creme fraiche
ca 1/2 tesked salt
1/2 - 1 kryddmått cayennepeppar
(1 ask kryddkrasse till serveringen)

Skär den färska svampen i mindre bitar. Lägg den tillsammans med cirka 1 matsked smör i en kastrull och koka den under lock tills du får ut maximalt med svampspad. Tag av locket och koka in spadet i svampen så att smaken blir koncentrerad.
Slå grönsaksbuljongen och sherryn över svampen och låt det hela små- koka medan du gör i ordning grönsakerna. Skala och finhacka löken samt ansa och skär moroten i mycket små och fina tärningar
Fräs lök, morot och timjan i cirka 3 matskedar smör i en ny kastrull utan att det får färg. Tillsätt tomatpurén som får fräsa med ett ögonblick samt pudra över mjölet under omrörning. Låt även mjölet fräsa med en kort stund tills allt blir väl blandat.
Späd med svamp- och sherrybuljongen i omgångar under vispning och uppkok. Tillsätt creme fraiche och låt soppan koka sakta 10 - 15 minuter. Smaka av med salt och försiktigt med cayennepeppar - soppan är klar för servering

Trattkantareller och dylikt kan man även använda när man gör matpajer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: