Annons:
Etikettmatprat
Läst 8798 ggr
Oscar
2008-08-24 20:44

Saltgurka versus Ättiksgurka

Jag blir tokig på alla som kallar all inlagd gurka för saltgurka. Saltgurka är för mig gurka som är inlagd i en salt ättikslag och ättiksgurka är inlagd i en osalt (nästan söt) ättikslag, det vill säga "Smörgåsgurka". När jag ber att få saltgurka på någon restaurang får jag alltid ättiksgurka istället.

Bad en kompis att köpa med sig saltgurka från affären häromdagen och vad tror ni han kommer med? Jo, smörgåsgurka. Det står klart och tydligt Saltgurka och Smörgåsgurka på de olika burkarna men det verkar vara väldigt utbrett att kalla all inlagd gurka för saltgurka.

Råkar ni ut för det här eller är det mig det är fel på? Hur säger ni?

Annons:
[Asta]
2008-08-25 00:04
#1

Har ingen aning - har aldrig upplevt problemet. Du måste ha otur.

Elaichi
2008-08-25 13:27
#2

JO, absolut, jag letar efter saltgurka men hittar bara söta varianter. Jag tycker alla burkarna i affären är ättiksgurka? Har en polsk burk saltgurka som ska öppnas snart, den har jag vissa förhoppningar på, annars får jag väl börja göra egen.

Honestyisdead
2008-08-25 13:51
#3

Jag har inga problem. Men killen förstår inte skillnaden Flört

Anne
2008-08-25 15:50
#4

Jag håller noga koll, eftersom jag tycker att saltgurka är totalt oätligt, men ättiksgurka faktiskt ganska gott. (En relativt ny upptäckt, jag vägrade all inlagd gurka i många år..)

Oscar
2008-08-25 16:21
#5

Det var ju skönt att någon i alla fall tycker att det är skillnad, de flesta jag stöter på verkar inte tycka att det är någon skillnad (förrän de smakar). Jag förstår bara inte hur saltgurka blivit all inlagd gurka.

#2 Det brukar finnas saltgurka också. Önos har.

Sukram
2008-08-25 19:17
#6

Jag är också "drabbad" av detta. Nästan ingen jag känner kan skillnaden på saltgurka och ättiksgurka. Jag äter i och för sig båda men ättiksgurka är godare.

Annons:
fridaas
2008-08-25 20:08
#7

Jag tillhör nog dem som inte vet skillnaden.. så inlagd gurka är ättiksgurka? eller?

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Oscar
2008-08-25 20:44
#8

#7 Både saltgurka och ättiksgurka är inlagd, men som jag skrev i #0 så är saltgurka inlagd i salt ättikslag och "vanlig" inlagd gurka, ättiksgurka eller smörgåsgurka som den ofta kallas, är inlagd i en söt ättikslag.

Upp till toppen
Annons: