Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 1639 ggr
dolfen
10/6/08, 10:03 PM

Sallads-dressing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör 1-2-3-dressing till sallad. Proportionerna passar min smak iaf. Cool

1  del Herbamare (örtsalt)
2  delar Vinäger
3  delar Olja

Jag blandar Herbamaren i vinägern först, eftersom saltet löser sig bättre i vinäger än i olja.

Använder oftast rapsolja, ibland olivolja o ibland oljan som fetaosten ligger i.

Använder äppelcidervinäger till vardags och balsamvinäger när jag vill ha lite färg och den där goa smaken.

Jag har funderat på att köpa en sådan där dressingflaska, så jag slipper att blanda varje gång. Testade en sådan hos bekanta men den höll inte tätt.

Kom för några dagar sedan på att jag redan hade en. Vinägerflaskan! (Se bild.) Flört

Den läcker inte och herbamaren har ju tid på sig att "gotta ut sig" i blandningen.

Har ni någon blandning som ni gillar?

Annons:
Anne
10/7/08, 8:56 AM
#1

Mm, jag är ju ingen fan av kryddblandningar, så jag gör min dressing på olivolja, vinäger (gärna rödvinsvinäger), lite krossad vitlök, lite dijonsenap, en gnutta salt, en gnutta socker och lite svartpeppar.

dolfen
10/7/08, 7:45 PM
#2

Aha. Nu blev jag nyfiken på att testa din "kryddblandning" Flört som innerhåller dijon.

Gör du typ en dressingflaska åt gången, eller blandar du varje gång du gör sallad? 

Herbamare innehåller: Havssalt, selleri, purjolök, krasse, lök, gräslök, persilja, libbsticka, vitlök, basilika, mejram, rosmarin, timjan och kelp.

Inga konstiga smakförstärkare. Örterna och grönsakerna är ekologiskt odlade.

Jag gillar tillverkningssättet också: "De färskmalda örterna blandas direkt med havssalt så att saltet absorberar örtsafterna".

Det som är bra med torkade kryddor, är ju att de håller länge.

Det skulle vara kul att ha ett köksland och dra upp eget. Men man får anpassa sig efter de förutsättningar som finns.

I år har jag odlat tomater, gräslök, citrongräs, rucola, persilja och smörgåskrasse. Har satt en ingefära som skjutit upp ett långt skott. Får se om det blir något.

Tack för inspirationen! Glad

Anne
10/7/08, 7:52 PM
#3

Nej, jag blandar varje gång jag gör dressing - det blir inte så vansinnigt ofta Glad 

Spännande att odla egen ingefära!

dolfen
10/9/08, 6:29 PM
#4

Jag gör sallad ca 7 ggr i veckan Flört och skulle kunna göra det oftare.

Jag gör gärna en kvälls-sallad istället för kvälls-mackor.

Äppelcidervinäger ska ju vara nyttigt, men jag har provat en gång att drick det (utspätt med vatten). Inte gott! Då tar jag det hellre i salladen.

Ja! Kul att odla. Glad

clivia
10/9/08, 8:18 PM
#5

jag blandar 2 delar vinäger (äppelcider är den enda jag har hemma) eller pressad citron med 3 delar olja, matskedmått är lagom för en vanlig middag hemma. Smaksätter med en klick senap, honung, eller nåt annat. Salt och peppar, örter.

Använder inte dressing så ofta till grönsallad, men nästan alltid när jag gör sallad på pasta, ris eller gryn. Dressingen ska då hällas över när vad det nu är man har fortfarande är varmt, då suger det åt sig ordentligt! Låt svalna och vräk på med grönsaker och sovel. Mmmm. Nu blev jag hungrig!

dolfen
10/13/08, 6:28 PM
#6

Jag gjorde "dijon-dressingen" i helgen.

Då jag ville "ha ut" vitlöken så mycket som möjligt på snabbaste sätt, gjorde jag vitlöksolja (pressade vitlök som jag sedan körde i mixer med olja).

Kommer att växla om ibland med att göra dijon-dressing.

Tillsatte vitlöksolja i min "färdigblandade" dressing. (Herbamaren innehåller vitlök).

Har aldrig haft en tanke på att göra typ vitlöksolja tidigare. Förvånad

Kul att få nya idéer. Glad

#5 Jag har smakat pastasallad med sådana där torkade tomater som legat i någon olja (kollade inte så noga på burken Skäms ).

Nu börjar jag att fundera på om man inte kan torka själv och "lägga in". Kanske med lite vitlöksolja och basilika i någon form *börjar dregla lite* Flört

Till kycklingsallad (som jag av någon outgrundlig anledning inte har gjort så ofta) har jag gjort någon gräddfils-dressing med lite majonäs och senap (skånsk stark grovkornig) i. Kommer inte ihåg vad jag hade i mer.

Någon som har något sådant dressing-recept på lager?

Annons:
dolfen
4/26/09, 11:34 PM
#7

Här överst ser man flask-modellen jag menade.

[Norum]
4/27/09, 12:00 AM
#8

*7 Smart! Glad

Upp till toppen
Annons: