Annons:
Etikettmatprat
Läst 4668 ggr
siberlina
2008-10-12 12:12

Renskav

Jag undrar, renskav är det bra mat, eller? Någon som  vet? Jag är  lite fundersam

Annons:
chinerunner
2008-10-12 12:28
#1

Kan nog inte bli bättre.

Susanne
2008-10-12 12:51
#2

Hur menar du?
Det är kött, visserligen "spillbitar" men inte sämre än något annat kött.
Supergott om man fräser det tillsammans med svart trumpetsvamp och häller över en 3a grädde.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

siberlina
2008-10-12 13:21
#3

Susanne. jag menar, det är spillbitar, var kommer de ifrån egentligen, som exempelvis kebabkött är inte nyttigt, vad jag har förstått, det är något slags skrap från rester, typ. Jag tycker  renskav är jättegott, Jag är noga med vad jag äter.

Honestyisdead
2008-10-12 15:33
#4

#3 Det är inte vad jag hört. Såg precis ett program på TV om kebab. Visserligen i England, men ändå. Där användes vanligt kött.

Martin
2008-10-12 16:47
#5

Renskav brukar jag äta någon gång i månaden och tycker det är gott. Får det dock inte riktigt lika gott på järnet här nere i Malmö, som när man äter det i en lappkåta uppe i Lappland, tillagat av samer. Vet inte vad jag gör för fel Förvånad

Vad gäller kebab, att det skulle vara onyttigt. Vilken kebab pratar du om? Döner? Shisch? Eller rent av souvas? Pratar du om olika svenska plagiat, eller orginalet från Turkiet? (finns säkert turkiska plagiat också) Kebab är ett samlingsnamn men kan alltså vara väldigt olika saker, så lite svårt tycker jag att generalisera och säga att det inte är nyttigt.

mvh Martin

siberlina
2008-10-12 23:17
#6

Kebabkött ska tydligen vara rester av något som inte är så  nyttigt, det är vad  jag hört, kan ej säga exakt vad

Annons:
siberlina
2008-10-13 09:26
#7

Men vad är kebabkött egentligen är det kött från en turkisk fjällko, eller?

bubbelbubbel
2008-10-13 09:44
#8

Är inte kebab egentligen bara ett samlingsnamn för kött på spett?
Eller grillat kött på spett. nåt sånt har jag för mig att jag läst eller hört nånstans.

I vilket fall kan det ju vara olika sortes kött i olika länder.

rakuLotta
2008-10-13 21:58
#9

Det känns ju lite si och så med hygienen. Det står framme och snurrar och flugor och annat kan komma i kontakt med det. Det kanske är hygiendelen som gör att  det inte känns så fräscht och därmed lite ohälsosamt. Köttkvaliten vet jag inget om.

dolfen
2008-10-14 21:07
#10

Ska det inte vara fårkött i en "riktig" kebab!?

Martin
2008-10-15 14:37
#11

Det turkiska ursprunget är lamm, men även i Turkiet finns det olika sorters kött.

Så här skriver Türkiye Invest om Kebab:

"Kebab finns i olika former. Förutom den som liknar den sort som blivit populär i västvärlden finns det kebab som är grillspett, i gryta, i lerkrus, med mera. Kebab kan vara gjort av köttfärs eller bitar av nöt eller lamm. Kebab (av turkiska kebap, "grillat kött") är speciellt ett tunnskuret kött (ursprungligen lammkött) som träs upp på ett roterande grillspett och sedan skärs av allt eftersom det blir färdigstekt. Kebaben introducerades i Europa av turkiska invandrare, i Sverige slog den igenom allt eftersom under 1980-talet. I Sverige avses vanligen med "kebab" en typ av snabbmat med ett pitabröd fyllt med kebabskav, lök, pfeferoni, sallad och sås. En annan vanlig variant är kebabtallrik, där köttet serveras med sallad, lök, såser och pommes frites, ris eller potatismos. Det finns flera typer av processat kött att fylla i en kebab, köttet kan komma från såväl nöt som lamm, gris och kyckling:

  • Döner kebab (från turkiskans ord för vända) är malt kött, ister och kryddor som pressats samman till en cylinder vilken roterande grillas i en kebabmaskin. Tunna remsor av köttet skärs av när det är färdigt.

• Shish kebab är bitar av helt eller malt kött som marineras och grillas på små grillspett."

Så här skriver Wikipedia om Kebab:

(kort utklipp, mer finns på länken ovan)

/…/

  • Döner kebab (från turkiskans ord för att snurra) är malet eller skivat kött, ister och kryddor som pressats samman till en cylinder vilken roterande grillas i en kebabmaskin. Tunna remsor av köttet skärs av när det är färdigt
  • Shish kebab är bitar av helt eller malet kött som marineras och grillas på små grillspett
  • Suovas kebab är en norrlandsvariant av kebab där köttet består av lättrökt renskav.

/…/

Vad gäller hygienaspekten tror jag inte det är konstigare än att vi alla klär oss olika, hanterar olika matställen sin mat på olika sätt. Oavsett vilken mat jag till exempel serverar här hemma på sommaren kan jag inte garantera att en fluga inte satt sig på den från upplägget innan den serveras, även om det kanske inte är det vanligaste (då jag bor i lägenhet utan balkong och inte har så många flugor inne i lägenheten  Glad

mvh Martin

Honestyisdead
2008-10-15 20:35
#12

Jag gillar Döner mest Glad

siberlina
2008-10-15 21:31
#13

ok, marnyman, tack för informationen

Annons:
Upp till toppen
Annons: