Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2832 ggr
Tatsja
10/20/08, 10:03 AM

Fluffiga vita kokosrutor

Så här i höstmörkret tänkte jag dela med mig lite gott att göra till kaffet.

Kokosrutor cirka 24 stycken

4,5 deciliter socker
0,75 deciliter florsocker
1 äggvita
1,5 deciliter kallt vatten
1,5 matsked gelantinpulver (1 tesked är 2 gelantinblad)
1,5 deciliter kokande vatten

Garnering

3,5 dl kokosflingor
1-2 dl kakaopulver

Gör så här

  1. Blanda socker, florsocker, äggvita och kallt vatten i en bunke. Blanda ner gelantinpulvret i det kokheta vattnet under omrörning. Tillsätt även denna blandning i bunken.
  2. Vispa smeten i cirka 30 minuter till ett fast skum. Observera! Använd elvisp
  3. Blanda samman kokosflingor och kakaopulver så flingorna får den bruna färgen ni vill ha. Strö ut cirka 1/3 av blandningen i botten på en form, cirka 20 x 25 centimeter. Lägg gärna lite bakplåtspapper först i formen. Lättare att ta ut dem sen.
  4. Bred den färdigvispade smeten i formen och strö på cirka hälften av den sparade kokosblandningen. Ställ formen i frysen för att stelna, cirka 2 timmar.
  5. Skär med en kniv längs med kanten på formen och stjälp hela innehållet upp och ner. skär ut rutor och doppa snittytorna i den överblivna kokosblandningen.

Förvara kallt i kylskåp

Tatsja

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Susanne
10/20/08, 5:50 PM
#1

Precis vad jag letat efter, tack!
Måste man använda elvisp?
Jag har bara matberedaren med en sådan där vågig pryl man stoppar i för just maränger och liknande.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tatsja
10/21/08, 10:17 AM
#2

Du kan ju testa den. Men stå inte med elvisp i handen. det tar en halvtimme.
Tror nog det går med din matberedare, jag har aldrig testat.

Dubbla inte satsen utan gör då en till istället. Det brukar inte bli bra.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
2/4/09, 9:10 AM
#3

Sen skär dem i de storlekar du själv vill ha. Jag anser att 24 stycken blir för stora. Delar dem i 48 bitar, alldeles lagom.

Har du testat än? Hur blev de?

 Sen kan man blanda kokos och kakao som man själv vill ha det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lena82
2/4/09, 9:23 AM
#4

Det där lät som något jag måste prova nån gång. blir nog antagligen nån helg framöver

Tatsja
2/4/09, 10:03 AM
#5

De är otroligt uppskattade. Men när du blandar kokos och kakao. Ta en påse och häll i kokos. Ungefär 2 påsar, ta en matsked kakao. Skaka och blanda. Ta sen lite mer kakao om du vill ha mörkare kokos. Annars brukar en matsked till 2 påsar, räcka. Sen efter att de varit i frysen och du har skurit dem i de storlekar du vill. Tänk på att det är väldigt kladdigt att rulla dem i resterande kokosblandning. Men gott.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lena82
2/4/09, 10:57 AM
#6

Nu börjar jag bli hungrig. Som tur var har jag en Allevo soppa jämte mig som jag får dricka Obestämd. Inga kakor för min del, men till sambon och hans kolleger kan det bli några

Annons:
DesK
10/28/09, 6:50 PM
#7

Tatsja, detta gjorde jag ofta när barnen var små och det var mycket uppskattat!  Glad

Får nog göra det snart, tror allt att de uppskattar det lika mycket idag när de är tonåringar  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tatsja
10/29/09, 10:01 AM
#8

Ja, de uppskattas av både stora som små.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Loucar
10/31/09, 4:58 PM
#9

Det här minns jag att man åt så man fick ont i magen när man var liten men gott var det. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: