Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 21276 ggr
Angelclaw
10/12/08, 8:39 PM

Kost vid gallbesvär

Hej!

Som rubriken säger, jag behöver förslag på rätter som funkar att äta om man har gallbesvär, dvs, inte så mkt fett, kryddor,, ingen lök, äpple och ägg , gärna kokt…

….låter trist va? ^^

Men nån här inne kanske har bättre fantasi än mig, så -snälla, bomba mig med förslag!

Skrattande

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Angelclaw
10/16/08, 4:36 PM
#1

Ingen? :(

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

dolfen
10/16/08, 5:14 PM
#2

Själv vet jag inte vad de med gallbesvär kan äta.

Du kanske kan skriva en lista med matvaror och kryddor som du kan äta, så får vi fantisera ihop något av matvarorna i den listan!?

Kanske en tävling där du/vi väljer bästa "skapelsen" …..fast det kanske kan vara lite jobbig att skriva en sådan lista. Inte vet jag.. Hmm…

…Kan man inte bara dra ner kryddmängden som står i recept!?

…Är det någon/några kryddor som absolut inte bör användas?

…Får man använda buljong eller är det för starkt?

…Är rökt skinka för starkt?

Angelclaw
10/16/08, 8:34 PM
#3

Tack för svaret. Saken är den att jag liksom inte vet, jag lever i princip på flytande. Tänkte kanske nån här inne hade samma problem :(

Starka kryddor går bort, vad jag vågar nu är i prinicp…salt, i små mängder. Buljong funkar dock, iallafall i soppa.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

dolfen
10/17/08, 5:55 PM
#4

Det finns kokböcker för de som har känslig mage och tarm. Där anväder de inga starka kryddor iaf…

Har du tittat i sådana kokböcker?

Har du varit i kontakt med dietist?

Angelclaw
10/20/08, 7:44 PM
#5

Nej inte direkt, jag har sökt på nätet, ganska fruktlöst. Dietist kan väl vara men jag har inte fått komma på ultraljud än och fått en officiell diagnos på eländet, bara "misstänkt gallsten" -men nog gör det ont ändå.

…tänkte mest att nån kanske hade liknande problem, att det kunde vara ide att testa iallafall.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Tatsja
10/21/08, 10:21 AM
#6

Äpplen, Rabarber, fet mat som fläsk och bacon. Undvik starkt kryddad mat.

Efter att man opererat bort gallan, får man äta i princip allt. Bara att testa.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Angelclaw
10/21/08, 4:47 PM
#7

#6 Tack! Rabarber visste jag inte. Då undviker jag det. Har knappt vågat äta nåt :(

Jag hoppas bara jag får tid snart så att man får konstaterat att det är gallan, så man kan göra nåt åt det!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Tatsja
10/23/08, 1:50 AM
#8

Håller tummarna för dig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Angelclaw
10/23/08, 4:53 PM
#9

Tack Tatsja!! Det lär behövas! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Tatsja
10/24/08, 1:00 AM
#10

Jag var inne för gallstensanfall 3:dje  juni och opererades 8:de oktober. Så det kan gå fort.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Angelclaw
10/25/08, 12:23 AM
#11

Okej,  jag hoppas på att det ska gå snabbt. fick besked om att kötiden är 4-5 månader :S det känns ju inte så bra, men jag ska försöka snabba på det.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Tatsja
10/25/08, 1:51 AM
#12

Ring och tjata. Tillslut kanske du får en återtid.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Angelclaw
10/25/08, 2:07 AM
#13

Jag hade tänkt göra det! Man kan ju inte gå runt och vara rädd för allt man stoppar i munnen och ligga och vara rädd om nätterna..

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Tatsja
10/25/08, 6:22 AM
#14

Då blir du bara räddare och mår sämre. Sen ligger du där och känner efter om du har ont. allra minsta förstoras upp. Gör inte så. Det är inte bra. Jag tog en bok och läste och sen handarbetade jag istället. Då hade jag inte tid att känna efter.

Nu har jag ju ont efter en trafikolycka -95, så en värk till gjorde mig inte. Men jag vet hur det var innan. Man känner efter för mycket och då är det bra om tankarna kan ändra riktning. Har du någon hobby, så gör det istället.

Lycka till

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Angelclaw
10/25/08, 6:54 AM
#15

Tatsja, jättetack för allt du har skrivit!

Du har så rätt, det blir en ond cirkel!!

Jag ska försöka göra annat än grubbla på det,

läsa en bok eller nåt som du säger!

Hoppas att din värk blev bättre, och att du inte

har mycket eftersviter av olyckan!

Kramiz tillbaka!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Tatsja
10/25/08, 7:14 AM
#16

Tyvärr har jag fått lite komplikationer. Såret läcker blod. Åkte ambulans i söndags. Sedan dess har jag blött hela tiden. En väninna till mig som även är granne, kommer varje kväll och byter bandaget. Tur hon är sköterska. Skulle ha tagit agrafferna i måndags, men läkaren ansåg vi skulle vänta till nästa vecka istället. Kanske blir bättre då.

Jag är en bokmal och sen håller jag på med en jullöpare. Vid datan orkar jag inte så mycket just nu. Men jag bryter den onda cirkeln med mina intressen.

Nu ska jag hämta kaffe och gå in och sy lite.

Ha en god dag utan oro. Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Angelclaw
10/25/08, 7:16 AM
#17

Aj då :(

Jag håller tummarna för att det ska bli bättre och önskar även dig en god dag :)

Kramizar!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

clivia
10/25/08, 11:42 PM
#18

Usch, det låter inget vidare det där. Har hört att gallsten är en riktig nära-dödenupplevelse…

Han Fredrik Eriksson - heter han så? Han som har Älvsjö värdshus. Ja, i alla fall har han gjort en kokbok för känsliga magar, ibland lagar han mat ur den på Fråga doktorn (är det tantvarning att titta på det? I så fall får jag väl vara tant då, tycker det är riktigt bra). Så du kanske kan titta på Fråga doktorns hemsida? ;-)

Jag har ingen aning egentligen, men det känns som om du skulle kunna utforska den svenska husmanskosten och alla goda köttgrytor som finns. Dillkött och kalops - milda smaker, mört och snällt och jättegott. Jag brukar göra dillkött på kyckling, det är väl ett kött som borde kunna passa, magert som det är. Eller?

Angelclaw
10/25/08, 11:54 PM
#19

Clivia, ingen tantvarning på fråga doktorn ;) Jag ser det ibland också i brist på annat :)

Nej det är inte roligt, det gör fruktansvärt ont, och så får man inte behålla nåt -om man lyckats få i sig nåt. Det där med den kokboken ska jag kolla upp :) Dillkött på kyckling?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

april4
11/1/08, 10:18 AM
#20

Jag har operrat bort min gallblåsa för 2 år sen o ch kan fortfarande inte äta allt.

Detta undviker jag i mat:

  • äggula
  • alla löksorter
  • fet mat
  • äpplen
  • kål
  • vindruvor
  • kryddstarka och feta korvar
Annons:
Angelclaw
11/1/08, 8:35 PM
#21

#20 Okej! Tack för svaret! Det är ungefär det jag undviker nu jag också!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Tatsja
2/4/09, 9:07 AM
#22

Hur går det med operationen? Har du gjort den än? Sen är det väl så att vår kötid inte ska vara längre än 3 månader? Vårdgarantin heter det.

Jag kan meddela att såret har nästan läkt nu. Det är bara 2 hål kvar. Var hos läkaren på efterbesök och han sa att om det fortfarande såg ut som det var nu om 1 år, så kan jag få en plastikoperation på det för att snygga till ärret. Vi får se. Jag har ju aldrig skämts för mina ärr. Tvärtom, bär jag dem med stolthet och svarar gärna på frågor varför de finns där.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: