Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 100046 ggr
siberlina
10/21/08, 7:20 PM

Tips på laxkryddning?

Jag tycker jätte mycket om lax, men jag undrar om det  finns någon som vet vad man ska ha för kryddor för att det ska smaka riktigt gott, jag brukar ställa in en form  med lax i ugnen eller koka ihop med grönsaker.

Annons:
Honestyisdead
10/21/08, 9:13 PM
#1

Jag brukar ösa över en massa persillade och torkad dill över laxfiléerna. Så det täcker helt. Blir underbart gott Glad

siberlina
10/21/08, 9:34 PM
#2

tack hera det ska jag pröva

Martin
10/21/08, 11:13 PM
#3

Citronpeppar tycker jag är en god fiskkrydda, speciellt till lax.

Persillade precis som Hera tipsade om är också gott, fast jag brukar göra en "sås" på det (kall) genom att blanda upp det med en burk minifraiche.

mvh Martin

bubbelbubbel
10/21/08, 11:21 PM
#4

jag har, lustigt nog, italiensk salladskrydda på mina..

men har köpt hem en burk persillade och tänkte testa det på torsdag.

siberlina
10/21/08, 11:41 PM
#5

va bra att man får så mycket tip´s, tack så hemskt    mycket.

Martin
10/22/08, 12:34 AM
#6

Sweet chili, lime och vitlök fungerar också bra.

chilins hetta och limens mildrande smaker blir bra kombinationer.

mvh Martin

Annons:
t0bias
10/22/08, 12:44 AM
#7

Här kommer ett gott recept med en o-ortodox men underbart god krydda.

Ta en portionsbit lax och skär cirka 4 skåror halvvägs igenom biten.

Peta ner en tunn skiva mozarellaost och en skiva chorizo (dom små runda smörgåspåläggen) i varje skåra.

Salta och lägg några halva cocktailtomater och färska basilikablad på toppen

Lägg portionsbiten i ett foliepaket i ugnen i cirka 15-20 minuter. 

Servera med färsk pasta!

Mmmmm

(tack till Leila i Leilas mat)

AnneN
10/22/08, 2:49 PM
#8

Dillkrydda och några stänk citron är supergott att krydda lax med

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Asta]
10/22/08, 7:51 PM
#9

Pesto i olika varianter kan man breda på innan man stoppar in den i ugnen.

Eller lite tapenade.

Martin
10/23/08, 7:04 PM
#10

Ett annat alternativ som inte är så mycket krydda, men som blir gott.

En helsida lax (cirka 1 kilo, utan skinn och ben)

4 matskedar socker, 4 matskedar salt.

Dagen innan tillagning så rimmas laxen. Blanda socker och salt och gnid in ordentligt i laxen, på båda sidor. Lägg laxen i en plastpåse i ett dygn (i kylen). Vänd laxen ett par gånger under dygnet.

Ta en ugnsfast form och lägg i aluminumfolie, och i folien läggs sedan smörpapper. I smörpappret lägger man sedan ett lager med skivad potatis och grovskuren gul lök (jag gillar det grovskuret, kan skäras lite finare om man så önskar).

Lägg över margarin eller ringla över flytande margarin, vik ihop smörpapper/aluminumfolie så det blir ett paket.

In i ugnen på cirka 250 grader och efter cirka 10-15 minuter sänker man värmen till cirka 200, och låter stå så att det stått totalt en timme (cirka).

Givetvis kan man innan man viker ihop paketet krydda lite med valfri krydda, men jag tycker att den rimmade laxen i sig blir så god så att den inte behöver så mycket krydda. Möjligen att jag tar och strör över lite på den biten jag lagt upp till mig själv efter servering.

mvh Martin

siberlina
10/23/08, 8:38 PM
#11

Marnyman, det låter jätte gott, ska pröva det.

clivia
10/25/08, 11:34 PM
#12

Jag gör ofta ett recept från den fantastiska kokboken "Saras kök" av Sara Begner, där laxen kryddas med flingsalt och rosépeppar. Man gör en bädd av purjo, gul lök och röd lök som skivas tunt och så häller man på grädde och vin och citronsaft, och så lägger man på laxen och kör den i ugnen cirka 20-30 minuter. Rotfruktskross med citron, eller kokt potatis till. Vansinnigt gott!

Två andra klassiker: krydda laxbitar med din favoritörtkrydda och bred sedan över creme fraiche. In i ugnen. Eller ett recept ur Annas mat, Halldins lax tror jag det heter. Massor med färsk dill och sen breder man över majonnäs.

siberlina
10/26/08, 9:59 AM
#13

Mmm, vad gott det ska jag också pröva.

Annons:
april4
11/1/08, 10:15 AM
#14

Jag kryddar inte min lax alls och den blir ändå ljuvligt god. Jag lägger laxfileér på saltbädd (grovsalt) i en ugnsform. In i ugnen på 250 grader i 15 minuter. Filéerna blir saftiga. Till det gör jag en kall sås på creme fraiche, lite majonnäs, röd kaviar, dill, gräslök, salt och citronpeppar och citronsaft. Kokt potatis.

Upp till toppen
Annons: